بررسی ارتباط بین بهره وری وکیفیت زندگی کاری با بهره گیری از تکنیک MCP/PMT (مطالعه موردی )
الموضوعات :مجید باقرزاده 1 , محمدرضا اعتباری 2
1 - عضو هیأت علمی گروه مدیریت،واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
الکلمات المفتاحية: بهره وری, کیفیت زندگی کاری, بهرهوری نیروی کار, بهرهوری کل, تکنیکMCP/PMT,
ملخص المقالة :
دنیا پس از سال ها تجربه به این نتیجه رسیده است که اگر کشوری بخواهد در اقتصاد پیشتاز باشد و در عرصه رقابت عقب نماند باید از منابع انسانی کاردان، متخصص، ماهر، با انگیزه، نوآور و خلاق برخوردار باشد. اگر نتوانیم نیازهای رفاهی و معیشتی نیرویکار، نظام شایستهسالاری عدالت و انصاف را براساس یک نظام جامع ارزیابی عملکرد در سازمانها عملی سازیم به افزایش بهرهوری امیدی نمیتوان داشت. واژة کیفیت زندگی کاری بطور مکرر بعنوان یک شاخص کیفیت تجربیات انسانی در محل کار مورد استفاده قرار گرفته است. مدیران بطور روز افزونی این انتظار درست را دارند که بهرهوری در سازمان میبایستی تسهیلاتی را ایجاد نماید که کیفیت زندگی کاری اعضاء سازمان حفظ گردد. مفهوم کیفیت زندگی کاری بیانگر اهمیت و احترام قائل شدن برای مردم در محیطهای کاریشان است. در این مقاله به ارتباط بین بهره وری و کیفیت زندگی کاری پرداخته شده است. این دو مقوله بخش مهمی از هفت معیار ارزیابی عملکرد کلی هر سازمان میباشند که نیاز به ارزیابی و اندازهگیری دارند. بدین منظور، ابتدا تعاریف مختلفی در زمینه بهرهوری و کیفیت زندگی کاری ارایه شده و در ادامه با استفاده از مطالعه موردی انجام گرفته در یک شرکت تولیدی به بررسی ارتباط بین این دو مقوله پرداخته میشود. نتایج حاصل از این مقاله، وجود رابطه معنی داری را بین بهرهوری کل، بهره وری نیروی کار و کیفیت زندگی کاری را در شرکت مذکور مشخص ساخته و میزان همبستگی و ارتباط بین آنها را نشان میدهد.
Abtahi, S. H., & Kazemi, B. (2000). Productivity, Tehran, Tehran: Institute of Business Studies and Research, (In Persian).
Cascio, wayne F (1992), Managing Human Resource, Productivity, Quality of work life, profits, fourth edition.
Haghighi, M. A., & Ranaee, H. (1997). Human Resources Productivity. Tehran: Termeh Publishing, (In Persian).
Hodgetts, R.M. (1998), Measures of Quality and High Performance, AMACOM: New York.
Kaplan, R.S. (1991), New System for Measurment and Control, the Engineering Economist: spring.
Lawler.E.E (1982), Strategies for improving the quality of work life, Psychologists, Sohn beloner Productivity Plus, Houston texas, profits, fourth edition.
Mirsepasy, N. (1997). Human Resource Management and Labor Relations. Tehran: Sharvin Publishing, (In Persian).
Montgomery, D.C. (1982), Introduction to Linear Regression Analysis, John Wiley & Sons: New York.
National Productivity Organization of Iran. (1994). Productivity and Quality of Work Life. Productivity, 4, (In Persian).
Neely, A. (1998), Measuring Business Performance: Why, What and How, the Economist Boos: London, Great Britain.
Phusavat, K. (1999), Application of the Multi-Criteria Productivity Measurement Method, Kasetsart University, Thailand.
Productivity and Quality Management (1996): A Modular Programme edited by Josheph Prokopenko and Klaus North, ILO and APO.
Robbins, S. (2005).Organizational Behavior Management. Translated by: F., Omidvaran, Tehran: Publishing of Ketabe Mehraban Institute, (In Persian).
Saatchi, M. (2001). Productivity Psychology. Tehran: Virayesh Publishing, (In Persian).
Sink, D.S.(1990), Theory and Practice of Measurement for Improvement in the Organization of the Future, Productivity Management Frontier II.
Sink, D.S. and Tuttle, T.C. (1989), Planning and Measurement in your organization of the future, IE Press: Norcross, GA.
Taheri, Sh. (2005). Productivity and Analysis in Organizations. Tehran: Hastan Publication, (In Persian).
_||_
Abtahi, S. H., & Kazemi, B. (2000). Productivity, Tehran, Tehran: Institute of Business Studies and Research, (In Persian).
Cascio, wayne F (1992), Managing Human Resource, Productivity, Quality of work life, profits, fourth edition.
Haghighi, M. A., & Ranaee, H. (1997). Human Resources Productivity. Tehran: Termeh Publishing, (In Persian).
Hodgetts, R.M. (1998), Measures of Quality and High Performance, AMACOM: New York.
Kaplan, R.S. (1991), New System for Measurment and Control, the Engineering Economist: spring.
Lawler.E.E (1982), Strategies for improving the quality of work life, Psychologists, Sohn beloner Productivity Plus, Houston texas, profits, fourth edition.
Mirsepasy, N. (1997). Human Resource Management and Labor Relations. Tehran: Sharvin Publishing, (In Persian).
Montgomery, D.C. (1982), Introduction to Linear Regression Analysis, John Wiley & Sons: New York.
National Productivity Organization of Iran. (1994). Productivity and Quality of Work Life. Productivity, 4, (In Persian).
Neely, A. (1998), Measuring Business Performance: Why, What and How, the Economist Boos: London, Great Britain.
Phusavat, K. (1999), Application of the Multi-Criteria Productivity Measurement Method, Kasetsart University, Thailand.
Productivity and Quality Management (1996): A Modular Programme edited by Josheph Prokopenko and Klaus North, ILO and APO.
Robbins, S. (2005).Organizational Behavior Management. Translated by: F., Omidvaran, Tehran: Publishing of Ketabe Mehraban Institute, (In Persian).
Saatchi, M. (2001). Productivity Psychology. Tehran: Virayesh Publishing, (In Persian).
Sink, D.S.(1990), Theory and Practice of Measurement for Improvement in the Organization of the Future, Productivity Management Frontier II.
Sink, D.S. and Tuttle, T.C. (1989), Planning and Measurement in your organization of the future, IE Press: Norcross, GA.
Taheri, Sh. (2005). Productivity and Analysis in Organizations. Tehran: Hastan Publication, (In Persian).