تحلیل اثربخشی سیستمهای اطلاعات بازاریابی بر کارآمدی برنامهریزی استراتژیک (مطالعه موردی بانکها)
الموضوعات :موسی صادقی 1 , محمدصادق سبحانی 2 , فرج اله رهنورد 3
1 - کارشناس ارشد مدیریت دولتی با گرایش منابع انسانی
2 - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی
3 - عضو هیأت علمی (دانشیار )مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی
الکلمات المفتاحية: اثربخشی, کارآمدی, سیستمهای اطلاعات بازاریابی, برنامهریزی استراتژیک بازاریابی,
ملخص المقالة :
در عصر اطلاعات، توسعه تکنولوژی اطلاعات این امکان را برای مدیران فراهم ساخته که بتوانند با اطمینان بیشتری به بررسیهای محیطی اقدام نمایند. اما نقش سیستم های اطلاعاتی در فرآیند برنامه ریزی استراتژیک و تدوین و اجرای استراتژی ها از وضوح کافی برخوردار نیست. این مقاله به تحلیل تاثیر اثربخشی سیستم های اطلاعات بازاریابی بر کارآمدی فرآیند برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی و عناصر آن در بانکهای ایران میپردازد. در مدل مفهومی این تحقیق، هدف گذاری، تحلیل وضعیت، تنظیم اهداف و استراتژی ها و تخصیص منابع به عنوان عناصر اساسی فرآیند برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی و زمان، محتوی و شکل اطلاعات به عنوان ابعاد خروجی سیستم های اطلاعات بازاریابی مطرح اند. مطالعه موردی این پژوهش جهت ارایه نتایج بصورت کمی، شامل بانک های کشور (به غیراز بانک مرکزی) است. نتایج حاصل از نظرات مدیران ارشد یا کارشناسان خبره واحد طرح و برنامه بانک ها که طی پرسشنامه ای که صرفاً به همین منظور طراحی و اجرا شده بود، نشان می دهد که محتوای خروجی سیستم های اطلاعات بازاریابی تاثیر زیادی بر کارآمدی فرآیند برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی دارد. نتایج تحلیل های روندگرای خطی حاکی از آن است که متغیرهای محتوای اطلاعات و شکل آن، به ترتیب، دارای بیشترین و کمترین میزان توضیح دهندگی تغییرات عناصر فرآیند برنامه ریزی استراتژیک هستند. از بین عناصر فرآیند برنامه ریزی استراتژیک نیز، تحلیل وضعیت و تخصیص منابع دارای بیشترین، و هدف گذاری و سپس تنظیم اهداف و تدوین استراتژی ها دارای کمترین تاثیرپذیری از خروجی سیستم های اطلاعات بازاریابی هستند.
Ashill, N, & D. jobber, defining the Information Needs of Senior Marketing Executives: an Exploratory Study, Qualitative Market Research, Vol. 4, No. 1, (2001), pp 52-60.
Colgate, Mark, Creating Sustainable Competitive Advantage through Marketing Information System Technology: A Triangulation Methodology within the Banking Industry, International Journal of Bank Marketing, 16/2, (1998), pp 80-89.
Dahft, R. (2002). The Fundamentals of Theory and Design of the Organization. Translated by: A. Parsayian & S. M. Arabi, Tehran: The Office of Cultural Research, , (In Persian).
David, F. R. (2005). Strategic Management. Translated by: A. Parsayian & S. M. Arabi, Tehran: Cultural Research Center, (In Persian).
Farhangi, A. A., & Safarzadeh, H. (2006). Research Methods in Humanities. Tehran: Pouyesh Publication, (In Persian).
Gory, G. A, & M. S. Scott Morton, A Framework for Management Information System, Sloon Management Review, Vol. 13, No. 1, 1971, pp 55-70.
Islam, A. A. (2003). Marketing Planning. Tehran: Commercial Publishing, (In Persian).
Shams, A. H. (1982). Strategic Management and Industrial and Commercial Strategies. Tehran: Publications of the Institute for Management and Planning Education and Research, (In Persian).
Sobhani, M. S. (2007). The Relationship between the Effectiveness of Marketing Information Systems and the Effectiveness of the Strategic Marketing Planning Process in Banks. Master Thesis, Tehran: Institute for Management and Planning Education and Research, (In Persian).
Pierz, J. E., & Robinson, R. B. (2004). Strategic Management. Translated by: S. M. Hosseini, Tehran: Samt Publication, (In Persian).
Xu. Mark, The Strategic Orientation of Marketing Information systems: an Empirical Study, Marketing Intelligence & Planning, Vol.17, No. 6, (1999), pp 262-270.
_||_
Ashill, N, & D. jobber, defining the Information Needs of Senior Marketing Executives: an Exploratory Study, Qualitative Market Research, Vol. 4, No. 1, (2001), pp 52-60.
Colgate, Mark, Creating Sustainable Competitive Advantage through Marketing Information System Technology: A Triangulation Methodology within the Banking Industry, International Journal of Bank Marketing, 16/2, (1998), pp 80-89.
Dahft, R. (2002). The Fundamentals of Theory and Design of the Organization. Translated by: A. Parsayian & S. M. Arabi, Tehran: The Office of Cultural Research, , (In Persian).
David, F. R. (2005). Strategic Management. Translated by: A. Parsayian & S. M. Arabi, Tehran: Cultural Research Center, (In Persian).
Farhangi, A. A., & Safarzadeh, H. (2006). Research Methods in Humanities. Tehran: Pouyesh Publication, (In Persian).
Gory, G. A, & M. S. Scott Morton, A Framework for Management Information System, Sloon Management Review, Vol. 13, No. 1, 1971, pp 55-70.
Islam, A. A. (2003). Marketing Planning. Tehran: Commercial Publishing, (In Persian).
Shams, A. H. (1982). Strategic Management and Industrial and Commercial Strategies. Tehran: Publications of the Institute for Management and Planning Education and Research, (In Persian).
Sobhani, M. S. (2007). The Relationship between the Effectiveness of Marketing Information Systems and the Effectiveness of the Strategic Marketing Planning Process in Banks. Master Thesis, Tehran: Institute for Management and Planning Education and Research, (In Persian).
Pierz, J. E., & Robinson, R. B. (2004). Strategic Management. Translated by: S. M. Hosseini, Tehran: Samt Publication, (In Persian).
Xu. Mark, The Strategic Orientation of Marketing Information systems: an Empirical Study, Marketing Intelligence & Planning, Vol.17, No. 6, (1999), pp 262-270.