شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر ارزیابی عملکرد اعضای هیأت علمی با رویکرد دلفی فازی
الموضوعات :علیرضا حیدری 1 , رضا سپهوند 2 , شهاب کسکه 3 , حجت اله وحدتی 4
1 - دانشجوی دکترای گروه مدیریت بازرگانی ،دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
2 - استاد گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت آموزش عالی مرکز هیئت امنا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: ارزیابی, ارزیابی عملکرد, اعضای هیات علمی, دانشگاه,
ملخص المقالة :
یکی از قدرتمندترین ابزارهای بهبود عملکرد سرمایه¬های انسانی، ارزیابی عملکرد است که این مسأله دربارۀ اعضای هیأت علمی دانشگاه¬ها -به سبب تاثیرگذاری این قشر بر بخش¬های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور- بسیار حائز اهمیت است؛ لذا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر ارزیابی عملکرد اعضای هیأت علمی با استفاده از روش دلفی فازی صورت پذیرفته است. این پژوهش از نوع پژوهش های آمیخته با رویکرد کیفی و کمی در پارادایم استقرایی است که از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش، اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش را اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی تشکیل دادهاند که 60 نفر از آنها بر اساس اصل کفایت نظری و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. در بخش کیفی، برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شده که روایی و پایایی آن با استفاده از ضریب CVR و آزمون کاپای- کوهن تأیید شده و داده های به دست آمده از مصاحبه، با استفاده از نرم افزار Atlas.ti و روش کدگذاری تحلیل گردیده و عوامل مؤثر بر ارزیابی عملکرد اعضای هیأت علمی شناسایی شده است. در بخش کمی برای گرد آوری اطلاعات از پرسشنامه دلفی فازی استفاده شده که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوا و آزمون مجدد تأیید شده و با استفاده از روش دلفی فازی اولویت بندی عوامل شناسایی شده انجام گرفته و مهم ترین عوامل آن مشخص گردیده است. نتایج پژوهش نشان دهنده آن است که از میان عوامل مؤثر بر ارزیابی عملکرد اعضای هیأت علمی، داشتن پژوهش¬های اصیل و پر استناد در زمینه تخصصی، رعايت اخلاق علمي و حرفهاي، معروف شدن در سطح ملی و بین¬المللی، داشتن آثار شاخص، تآلیف آثاري با ایده خود متقاضی و داشتن سهم بالايي از امتیاز آن و داشتن اعتبار و مرجعيت علمي مهم ترین عوامل هستند.
Abramo, G., & D'Angelo, C.A. (2014). How do you define and measure research productivity? Scientometrics, 101(2), 1129-1144.doi:10.1007/s11192-014-1269-8
Ahmadzadeh, A., Ahmadi, H., Rajabpour, E. (2021). Prioritizing the Factors Affecting Employee Performance in Bushehr Ports and Maritime Authority. Journal of Research on Management of Teaching in Marine Sciences. , 8(4), 104-115. (in Persian)
Ali Arabi, M., Shahin, A., & Shirviyehzar, H. (2014). Prioritization of intellectual capital factors affecting the performance of university faculty; A case study. Proceedings of the Third National Conference on Accounting and Management. University of Tehran Conference Center, Tehran, January 20. (in Persian)
Aly, A.H., & Mansour, M.E. (2017). Evaluating the sustainable performance of corporate boards: the balanced scorecard approach. Managerial Auditing Journal, 32 (2), 167-195.doi:10.1108/MAJ-04-2016-1358
Armstrong, M. (1994). Performance Management. London: Kogan Page, 1-256.
Arnautu, E & Panc, I. (2015). Evaluation Criteria for Performance Appraisal of faculty Members. Procedia – Social and Behavioral Sciences 203, 386-392.
Ashkanani, M. Ibrahim. (2007) Management and evaluation (concepts and applications). Publisher: International Publishing Company. Cultural research. (in Persian)
Byars, L. L., & Rue, L. W. (2008). Human resource management. USA: Irwin/McGraw-Hill, 1-415.
Diamantidis, A. & Chatzoglou, P. (2019). Factors affecting Employee Performance: an Empirical Approach. International Journal of Productivity and Performance Management, Vol. 68, Issue: 1, 171-193.doi:10.1108/IJPPM-01-2018-0012
Doaie, H. (1994). Human resources management. Mashhad: Publisher of Ferdowsi University, 1-250. (in Persian)
Dutra, A., Ripoll-Feliu, V.M., Fillol, A.G., Ensslin, S.R., & Ensslin, L. (2015). The construction of knowledge from the scientific literature about the theme seaport performance evaluation. International Journal of Productivity and Performance Management, 64 (2), 243-269. doi:10.1108/IJPPM-01-2014-0015
Ebrahimi, A., Saati, S., & Raisi, S. (2011). Evaluating the research performance of professors using data envelopment analysis method, applied in the Faculty of Industry, Islamic Azad University, South Tehran Branch. Journal of Applied Mathematics, 8(2), 80-71. (in Persian)
Elhamma, A. (2015). The relationship between budgetary evaluation, firm size and performance. Journal of Management Development, 34 (8), 973-986. doi:10.1108/JMD-06-2014-0053
Esmaeili, M., & Seidzadeh, H. (2017). The Survey of Job Satisfaction Eeffect on Performance with Mediating Role of Organizational Loyalty. Management Studies in Development and Evolution, 25(83), 51-68. (in Persian) doi:10.22054/jmsd.2017.7478
Flaniken, F. W. (2009). Performance Appraisal Systems in Higher Education: An Exploration of Christian Institutions, A Dissertation Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Education in the College of Education at the University of Central Florida, 1-197.
Hadi Paykani, M., Keshvarian Azad, R. (2018). The Relationship between the Quality of Job Life and the Performance of Police Officers in Fars Province. Military Science and Tactics, 12(38), 97-116. (in Persian)
Hosseini, S. M. (1996). Strategies and methods for upgrading and developing the capabilities and skills of faculty members in Iranian universities. Proceedings of the First Higher Education Seminar in Iran, 1 (1), 45-71. (in Persian)
Jazani, N. (1999). Human Resource Management (Third Edition). Translation: Tehran: Ney Publishing, 1-496. (in Persian)
Mokhtarian, F., Parand, K., Purabbas, A., Mohammadi, R. (2008). Appraisal Performance of Higher Education Sector in 2006: Process, Results and Achievements. Iranian Journal of Engineering Education, 10(39), 75-111. (in Persian)
Moradi, M., & Behbodi,, H. (2014). The Role of Mission Statement, Human Resources Strategies and Operational Targeting in Performance Management of Sacred Places (Case Study: Astan Quds Razavi).Journal of Greater Khorasan, 4(15), 38-23. (in Persian)
Noe, R. A., Hollenbeck, J. R., Gerhart, B., & Wright, P. M. ( 2016). Human resource management : gaining a competitive advantage, Maidenhead : McGrawHill Education;
Saadat, E. (2014). Human Resource Management (19th Edition). Tehran: Publications of the Organization for the Study and Compilation of University Humanities Books, 1-350. (in Persian)
Safari, S. (2008). Evaluate the training of faculty members in order to grow in Shahid Beheshti University. PhD Thesis in Educational Management, Shahid Beheshti University. (in Persian)
Sahoo, C.K., & Jena, S. (2012). Organizational performance management system: exploring the manufacturing sectors. Industrial and Commercial Training, 44 (5), 296-302.
Salamat, S., Mirsepassi, N., Reshadatjoo, H. (2019). Designing Human Resources Performance Management System to Improve Economic Productivity (Case: Ayandeh Bank). IUESA. 7 (27) ,86-100. (in Persian)
Silver Lee, M. (2012). Evaluating How Education faculty Spend Their Time at a Private Research University, A Dissertation Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Education in the Faculty Of The USC Rossier School Of Education University Of Southern California.
Siska, L. (2015). The Concept of Management Control System and Its Relation to Performance Measurement. Procedia Economics and Finance, 25(2015), 141-147.doi:10.1016/S2212-5671(15)00722-4
Stake, R. E. & Cisneros, E. J. (2000). Situational Evaluation of Teaching on Campus. Evaluating Yeaching in Higher Education: A Vision for the Future Jossey – Bass.
Stewart,G, Brown, K (2010). Human Resource Management. Publisher: Wiley, 1-624.
Xu, Z., Wang, X., Xiao, Y., & Yuan, J. (2020). Modeling and performance evaluation of PPP projects utilizing IFC extension and enhanced matter-element method. Engineering, Construction and Architectural Management, 27 (8), 1763-1794.doi:10.1108/ECAM-08-2019-0429
Zeb, A., Rehman, F.u., Imran, M., Ali, M., & Almansoori, R.G. (2020). Authentic leadership traits, high-performance human resource practices and job performance in Pakistan. International Journal of Public Leadership, 16 (3), 299-317.doi:10.1108/IJPL-02-2020-0011
Zhan, X., & Liu, Y. (2022). Impact of employee pro-organizational unethical behavior on performance evaluation rated by supervisor: a moderated mediation model of supervisor bottom-line mentality. Chinese Management Studies, 16 (1), 102-118.doi:10.1108/CMS-07-2020-0299