ارائه مدل کارآفرینی سازمانی با رویکرد انحراف مثبت در صنایع دیجیتال نوپا
الموضوعات : Business Managementمحمد حسین صیرفی نفیس 1 , فریز طاهری کیا 2 , بهناز خوش طینت 3
1 - دانشجوی دکترای گروه مدیریت بازرکانی، واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی،، تهران، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد بویئن زهرا، دانشگاه آزاد اسلامی،بوئین زهرا،ایران
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی سازمانی, کارآفرینی, روش تحلیل مضمون, رویکرد انحراف مثبت,
ملخص المقالة :
امروزه اهمیت توجه به صنایع دیجیتال نوپا در کشورها باعث شده است تا مسائل و چالشهای مختلفی مانند اشتغال و بیکاری کاهش پیدا کند. سازمانها در محیط پویای رقابت جهانی، جهت بقا و دستیابی به موفقیت، بهطور فزایندهای به فعالیتهای کارآفرینانه در سازمان متعهد شده اند و کارآفرینی را به عنوان یکی از ابزارهای توسعه در جهت صنایع دیجیتال نوپا به شمار می آورند. هدف پژوهش حاضر ارائه مدل کارآفرینی سازمانی با رویکرد انحراف مثبت در صنایع دیجیتال نوپا است. با استفاده از روش کیفی تحلیل مضمون و انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته با مدیران و خبرگان در زمینه کارآفرینی سازمانی با رویکرد انحراف مثبت، مدلی شامل عوامل مؤثر (متغیرهای کلیدی تأثیرگذار، میانجی و تعدیلگر)، پیامدها و راهبردهای ارتقای کارآفرینی سازمانی با رویکرد انحراف مثبت در صنایع دیجیتال نوپا ارائه شده است. بر اساس یافتههای بهدستآمده از مصاحبه نیمهساختار یافته با 13 تن از خبرگان و مدیران، 42 مضمون سازنده شکل گرفت که میتوان آنها را در 21 مضمون فراگیر تحت پنج عامل شامل: عوامل مؤثر، عوامل میانجی، عوامل تعدیلگر، پیامدها و راهبردها طبقهبندی کرد. نتایج بررسی نشان داد که توجه به کارآفرینی سازمانی و عوامل مؤثر بر شکلگیری آن با رویکرد انحراف مثبت، میتواند منجر به نتایجی همچون نوآوری، رشد و بهبود سازمانی گردد.
