ارایه چارچوب ادراکی مناسب جهت نهادینه کردن فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)در نظام آموزش ابتدایی کشور
الموضوعات :
1 - استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
الکلمات المفتاحية: فناوری اطلاعات و ارتباطات, دسترسی, چارچوب ادراکی, سیستم ها, تساوی و برابری, تخصص, عملیات, بینش و بصیرت,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، ارایه چنین چارچوب ادراکی مناسب برای نهادینه کردن فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزش ابتدایی کشور است. به این منظور، با توجه به ادبیات وپیشینه پژوهش،مؤلفه های اصلی فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزش ابتدایی شناسایی و در شش مولفه،سیستم ها، تساوی و برابری، تخصص، عملیات، دسترسی و بینش و بصیرت قرار دادیم. هر مولفه دارای شاخصهایی است.برای آزمون این مولفه ها و شاخص ها و پاسخگویی به پرسش های پژوهش، پرسشنامه ای حاوی 134 پرسش تهیه و پس از اطمینان از روایی، پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ 95% محاسبه گردید. اطلاعات لازم از نمونه های آماری پژوهش 373 نفر (124 اعضای هیأت علمی، 110 نفر کارشناس و متخصص ICT و 136 نفر کارشناس و مسئوول آموزش ابتدایی) جمع آوری گردید. برای پاسخ به پرسش: ابعاد و مولفه های فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزش ابتدایی کدامند؟ از روش آماری t تک نمونه ای استفاده شد برای پرسش دوم : چه الگویی را می توان برای نهادینه کردن ICT در نظام آموزش ابتدایی بود از تحلیل عاملی استفاده شد و برای پرسش سوم: درجه تناسب الگوی پیشنهادی از نظر اعضای هیأت علمی، کارشناسان و مسئوولان ICT و آموزش ابتدایی بود از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد.نتایج پژوهش نشان داده است که هر شش مولفه،جزءمولفه های ICT در نظام آموزش ابتدایی به شمار می روند. و براساس مجموع تحلیل های صورت گرفته چارچوبی برای نهادینه کردن فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزش ابتدایی ارایه شده است که هر کدام از مولفه های و شاخص های آن در این چارچوب اهمیت زیادی داشته و مسئولین نظام آموزش ابتدایی با توجه به شرایط اجتماعی، فرهنگی و ارزش کشورمان از این چارچوب برای رشد و توسعه ICT در نظام آموزش ابتدایی استفاده نمایند درجه تناسب این چارچوب با 91 درصد و میانگین کل 63/6 از نمره 7 و توافق بالای 76 درصد با استفاده از نظرات اعضای هیأت علمی دانشگاه، کارشناسان و متخصصین ICT وآموزش ابتدایی مورد تایید قرارگرفت.
ـ دیلمقانی، میترا، (1383)، فن آوری اطلاعات در آموزش و پرورش امریکا، ماهنامه رشد تکنولوژی آموزشی. دوره نوزدهم، شماره 152.
ـ دیلمقانی، میترا،(1383)، مدارس امروز دانش فردا، ماهنامه رشد تکنولوژی آموزشی. دوره نوزدهم، شماره 152.
ـ عشرت زمانی، بی بی و شریفیان (دی 1383)، تعیین محتوا در نظام های باز و الکترونیکی و مقایسه آن با نظام های سنتی، دومین همایش آموزش الکترونیکی. www.e-learning.ir .
ـ عینی، اکرم، ورود رایانه به مدارس، نویسنده کلادیو و مورا کاسترو، دفتر مدیریت طرح و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات. WWW.ict.edu.ir
ـ غفاری ، محمد (1379) تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات در بهبود روش ها در مرکز آموزش مدیریت دولتی، پایان نامه برای دریافت درجه فوق لیسانس سیستم های اطلاعات مدیریت ، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
ـ فتحیان ، محمد و نوروزی، معصومه(1383)مطالعه الگوی مطلوب سواد رایانه برای معلمان متوسطه درایران . دانشگاه علم و صنعت ایران، وزارت و پرورش، دفتر طرح توسعه و کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات
-Abel, A(2001), Re-Engineering through Information Engineering Computer and Education
-Baker.neil(2003)Technological Literacy. Needed skills for the future..
-Hawkins, Robert(2004)Ten lessons for ICT and. Education in the Developing world.
-Martakoros – mikis, (2004) ICT For Children : Motivating primary school teacher to use ICT . www.Elearnin geuropa.info.
-Nelson, Dan(2001)Technological literacy . www.techniliter.htm.
-Unesco(2004)Training and Professional Development of Teaching Facilitators for Effective use of ICT learning.