بررسی رابطه هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر دورهی دبیرستانی تیزهوش و عادی شهرستان خوی در سال تحصیلی 89-88
الموضوعات :شعله لیوارجانی 1 , غلامرضا گلمحمدنژاد 2 , معصومه قاسم شهانقی 3
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تبریز و استادیار
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تبریز و استادیار
3 - کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی
الکلمات المفتاحية: هوش هیجانی, مهارتهای اجتماعی, دانشآموزان تیزهوش, دانشآموزان عادی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر دبیرستانی تیز هوش و عادی شهرستان خوی در سال تحصیلی 89-1388 میباشد. این تحقیق از نظر روش توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعهی آماری پژوهش، کلیه دانشآموزان دختر تیز هوش و عادی پایهی دوم و سوم متوسطه رشتههای علوم تجربی و ریاضی فیزیک (شاخه نظری) دبیرستانهای دولتی شهرستان خوی به تعداد 1892 نفر است که از این تعداد 1774 نفر دانش آموز عادی و 118 نفر دانشآموز تیز هوش میباشند تعداد نمونه آماری مطالعه حاضر با استفاده از فرمول کوکران به ترتیب 268 نفر و 51 نفر می باشدکه با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، شامل دو پرسشنامه هوش هیجانی (شرینگ) و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان (جرج هربرت( است. نتایج مطالعه نشانگر ان بود که بین هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانش آموزان تیزهوش و عادی رابطه معنیداری وجود ندارداما میانگین نمرات هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانش آموزان تیز هوش بطور معنیداری بیشتر از دانش آموزان عادی است.
- پارسا، ن (1383)،هوش هیجانی ،تهران:رشد،چاپ سوم.
- رضویان شاد، م(1384)،رابطه هوش هیجانی باسازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی،پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز.
- سلیمان زاده،ع(1388)، بررسی رابطه بین مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان متوسطه شهرستان ملکان در سال تحصیلی 88-87 پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی تبریز.
- سیاروچی، ژ و همکاران(1383)،هوش عاطفی در زندگی روزمره ترجمه نوری امام زاده ای،اصغر و نصیری،حبیب ا..، اصفهان:نشر نوشته،چاپ اول.
- کارتلج،جی و میلبرن،جی.اف(1372)،آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان،نظری نژاد،محمد حسین، مترجم ، مشهد:آستان قدس رضوی
- گلمن، د(1382)،هوش هیجانی،ترجمه پارسا،نسرین.،چاپ دوم،تهران:رشد
- گلمن، د(1383)،هوش هیجانی در کار،ترجمه:ابراهیمی،بهمن،جوینده،محسن،تهران: بهین دانش.
- منصوری، ب (1380)، هنجاریابی پرسشنامه هوش هیجانی سیبریاشرینگ در بین دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاههای تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
- نظری،ش(1382)، بررسی مهارتهای اجتماعی دختران نوجوان سرآمد شاغل به تحصیل در مراکز آموزشی استعدادهای درخشان، غیرانتفاعی و عادی تهران، جواد اژه ای (گردآورنده)، ویژگیهای شخصیتی تیزهوشان در پژوهشهای روانشناختی در ایران، تهران: نشر سمپاد:468-450.
- هارجی،ا و همکاران(1382)، مهارتهای اجتماعی در ارتباطات میان فردی، چاپ سوم،تهران:رشد
- وثوقیکیا (1383)، هوش هیجانی، تهران: دانشگاه الزهرا.
- وود، ح، (1384)، ارتباطات میان فردی (روانشناسی تعامل اجتماعی)، ترجمه فیروز بخت، مهرداد، تهران: مهتاب
- Bar–on, R., 1999, The Emotional Quotient Inventory (EQ-I).A Measure of Emotional Intelligence. Toronto, Canada: Multi- Health system.
- Bar-on, R., 1997, The Emotional Quotient Inventory (EQ-I): Technical manual. Toronto: multi- Health system. INC...
- Bar-on, R., 2000, Emotional Quotient Inventory (EQ-I).Handbook of Emotional Intelligence .sanfrancisco: Jossey-Bass.
- Goleman, D., 1998, working with Emotional Intelligence. Bantam book.
- Goleman, D., 1997, working with Emotional Intelligence. New York: Bantam book.
- Goleman, D., 1995, Emotional Intelligence, why is can matter more than IQ. New York: bantam book.
- Gerits, L.etal., 2005, Emotional Intelligence profiles of Nurses caring for people with severe Behavior problems. Personality and Individual Differences, 36, 1,33-43.
- Schotte, N.S., Malouff, J.M., Thorsteinsson, E.B., Bhullar, N., & Rooke, S.E., 2007, a Meta-analytic Investigation of Relation between Emotional Intelligence and Health. Personality and Individual Differences 42, 921-933.