بررسی اعتبار، روایی و هنجاریابی پرسشنامه حمایت اجتماعی SSQ برای دانش آموزان مقطع متوسطه
الموضوعات :حیدر علی هومن 1 , شعله لیوارجانی 2
1 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
الکلمات المفتاحية: حمایت اجتماعی ادراک شده 2- روایی 3- پایایی 4- نرم یابی 5- مولفه های اصلی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی اعتبار[1]، روایی[2] و هنجاریابی[3] پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده بر مقایسه پسران و دختران در میزان حمایت اجتماعی بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانش آموزان مقطع متوسطه تهران بود که به تعداد 535 نفر (285 دختر و 277 پسر) به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده را تکمیل کردند. مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده در این تحقیق عبارت بود از مقیاس فلمینگ و همکاران (1982) که دارای 25 ماده و در برگیرنده پنج زیر مقیاس فرعی حمایت از سوی خانواده، از سوی نزدیکان، از سوی همسالان، حمایت کلی و بالاخره عقیده درباره حمایت است. اعتبار مقیاس با به کارگیری روش آلفای کرونباخ محاسبه شد و ضریب مطلوبی معادل 82% بدست آمد. برای بررسی روایی مقیاس یاد شده از روش تحلیل عوامل استفاده شد علاوه بر این نتایج تحقیق نشانگر آن بود که پرسشها دارای هماهنگی درونی بوده وسوالات پرسشنامه از یک عامل کلی اشباع و در نمره کل مقیاس بین پسران و دختران تفاوت معنی داری وجود ندارد. [1] . Reliability [2] . Validity [3] . Standardization
آناستازی آن (1364). روان آزمایی ترجمه براهنی ـ محمد تقی انتشاران دانشگاه تهران.
ثرندایک. رابرت. ال (1366). روان سنجی کاربردی ترجمه هومن ـ حیدر علی، دانشگاه تهران.
دلاور ـ علی تابستان (1369). روشهای آماری و روانشناسی و علوم تربیتی، انتشارات پیام نور، تهران.
سیف ـ علی اکبر (1371). اندازهگیری و سنجش در علوم تربیتی، انتشارات پیام نور، تهران.
شریفی ـ حسن پاشا (1372). اصول روان سنجی و روان آزمایی انتشارات رشد تهران.
گنجی ـ حمزه (1367). آزمونهای روانی، مبانی نظری و عملی، بنیاد فرهنگی رضوی مشهد.
هومن ـ حیدر علی (1369). روان سنجی کاربردی، انتشارات دانشگاه تهران.
Bliese, P. D. & Britt, T. W. (2001). Social support, group consensus, and stressor-strain
relationships: Social context matters. Journal of Organizational Behavior, 22, 425- 326.
Caplan, G. (1974). Support systems and community mental health. New York: Behavioural Publications.
Cohen, S. & Willis, T. A. (1985). Stress, social support, and the buffering hypothesis.
Psychological Bulletin, 98, 310-357.
DeVries, A. C., Glasper, E. R., & Detillion, C. E. (2003). Social modulation of stress
response. Psychology and Behavior, 79, 399-407.
Dimatto, M. R. 1991.The psychology of health illness, and medical care .Brooks / Cole.
Dowine, N.M., and Heath, R.W. (1970). Basic statistical methods. New York: Harper.
Dumont, M. & Provost, M. A. (1999). Resilience in adolescents: Protective role of
social support, coping strategies, self-esteem, and social activities in experience of stress and depression. Journal of Youth and Adolescence, 28, 343-363.
Durkheim, E. (1951). Suicide. Free Press: NY.
Fleming R. Baum, A. Gisriel, M. M., & Gatchel R. J. (1982). Influences of social support on stress at three mile Island. Journal of Human stress, 8. 14-22.
Glass, T. A., Dym, B., Greenberg, S., Rintill, D., Roesch, C., & Berkman, L. F. (2000).
Psychosocial intervention in stroke: Families in recovery from stroke trial (FIRST).American Journal of Orthopsychiatry, 70, 169-181.
Maslow, A. (1954). Motivation and Personality. 1 edition.
Sarason, B.R, and etal (1987). Interrelations of social support measures: Theoretical and practical implications. Journal of Personality and social Psychology, 52, 813-832.
Simpson, Jane and Haines, Katrina and Wardle, John and Lekwuwa, Godwin and Crawford, Trevor J. (2006) Social support and psychological outcome in people with Parkinson's disease : evidence for a specific pattern of associations. British Journal of Clinical Psychology, 45 (4). pp. 585-590. ISSN 0144-6657
Thoits, P. A. (1986). Social support as coping assistance. Journal of Consuling and Clinical Psychology , 55. 416-423.
Taylor, S.E. (2003). Health psychology. New York: McGraw-Hill