مقایسه مهارتهای حرکتی ظریف و درشت دانشآموزان با اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی((ADHD و عادی
الموضوعات :حسن سپهری بناب 1 , احمد فرخی 2 , صغری ابراهیمی ثانی 3
1 - مربی آموزشی دانشگاه پیام نور شبستر
2 - استادیار دانشگاه تهران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشدتربیت بدنی دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: دانش آموزان با اختلال کمتوجهی بیشفعالی, مهارتهای حرکتی ظریف و درشت,
ملخص المقالة :
هدف از این تحقیق مقایسه مهارتهای حرکتی ظریف و درشت دانش آموزان با اختلال کم توجهی- بیش فعالی (ADHD) [1] و عادی است. به همین منظور، نخست تعداد 28 دانش آموز سر با اختلال ADHD (10-7ساله) از مدرسه خاص کودکان استثنایی منطقه 14 آموزش و پرورش تهران به عنوان حجم گروه اول و 28 دانش آموز همسن و هم جنس بدون اختلال از همان منطقه جهت همسان کردن وضیعت اجتماعی و فرهنگی دو گروه به صورت تصادفی انتخاب شدند. متغیرهای وابسته تحقیق حاضرمهارتهای حرکتی ظریف و درشت بودند که با مقیاس رشدی لینکلن-ازرتسکی بررسی شدند. تحلیل آماری داده ها بوسیله آزمونهای t مستقل و من ویتنی یو نشان داد که کودکان با اختلال ADHD در مهارتهای حرکتی ظریف، مهارتهای حرکتی درشت،هماهنگی دوطرفه اندامهای فوقانی و تحتانی و دیگر خرده آزمونهای مقیاس رشدی لینکلن(0.01P<) به شکل معنی داری نمرات پایین تری در مقایسه با آزمودنی های بدون اختلال داشتند. [1] - Attention deficit hyperactivity disorder
- ارجمندی، زهرا (1383)،"اختلال نارسائی توجه همراه با بیشفعالی، پرسش و پاسخ" تعلیم و تربیت استثنائی، شماره 34 صص 26-32.
- آرنهایم، دانیل دی، سینکلرویلیامزای (1375)،"حرکت درمانی، برنامهریزی ترمیمی برای کودکان مبتلا به خام حرکتی" ترجمه حمید علیزاده، انتشارات رشد، تهران، ص 42.
- اشمیت، ریچارد-ای (1382)، " یادگیری حرکتی و اجرا از اصول تا تمرین ". ترجمه مهدی نمازیزاده، محمد کاظم واعظ موسوی. انتشارات سمت،تهران، ص197.
- افروز، غلامعلی (1372)، " کمتوجهی و بیش فعالی در کودکان" تعلیم و تربیت استثنائی صص: 16-9.
- تقوی، سید سعید (1380)،" مقایسه مهارتهای حرکتی دانشآموزان عادی و نارسا خوان پایه های اول، دوم و سوم ابتدائی شهر تهران با استفاده از مقیاس رشد حرکتی لینکلن اوزرتسکی". پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران.
- علیزاده، حمید (1383)، "اختلال نارسائی توجه/ فزونجنبشی ویژگیها، ارزیابی و درمان" انتشارات رشد، تهران، صص: 67-47.
- فاولر، مری (1382)، " راهکارهای اساسی در کمک به کودکان با اختلال نارسائی توجه فزون جنبشی" ترجمه منصوره قربان روچی، تعلیم و تربیت استثنائی، شماره20،21 .صص 10-13.
- مگیل، ریچارد-ای (1380)، "یادگیری حرکتی: مفاهیم و کابردها " ترجمه محمد کاظم واعظ موسوی، معصومه شجاعی، انتشارات حنا نه.
- Azrin، N& Ehle,C & Bbeaumont,A.(2006), physical exercise as a reinforcer to promote calmness of an ADHD child .behavior modification .30(5).pp:564-570
- Barkley, R.A. (1997b). ADHD and the nature of self-control". New York: Guilford, Child psychopathology,(pp:63-112).
- Boileau, R. A,. Ballard, J. E,. Sprague, R. L. (1977), Effects of Methylphenidate on cardio respiratory responses in hyperactive children. Research Quarterly, 47, 590-596.
- Cratty,B,j. (1975)"Remedial motor activity for children". LEA & FEBIGER, Philadelphia.pp: 253-283.
- Ferguson, H. B., & Pappas, B.A. (1979), Evaluation of psycholophysiological, petrochemical, and animal models of hyperactivity. In R. L. Trites (Ed), Hyperactivity in children (PP. 61-92). Baltimore: university Park press.
- Fliers,E & kammelse ,N& et al.(2008),"motor coordination problems in children and adolescents with ADHD rated by parents and teachers:effects of age and gender" neural transmiter.115(2).pp:211-220
- Harvey, J. W., & Reid, G. (2003), Attention- Deficit/Hyperactivity disorder: A Review of research on movement skill performance and physical fitness. Adapted Activity Quarterly, 20, 1-25.
- Hefley, R.D., & Gorman, D.R. (1986), Psychomotor performance of medicated and nonmedicated hyperactive emotionally handicapped and normal children. American corrective journal, 40, 85-90.
- -Meyer, A & Sagvolden, T.(2006), "Fine motor skills in South African children with symptoms of ADHD: influence of subtype, gender, age, and hand dominance" Behavioral and Brain Functions 2006, 2:33
- Miyahara, M,. Mobs, I,. Doh-Tepper, G. (2001), Severity of hyperactivity and the co morbidity of hyperactivity with clumsiness in three sample sources, school, support and hospital. Child care, health and development, 27, 213-244.
- Miyahara ,M & Piek ,J & barrett ,N.(2006),"accuracy of drawing in a dual-task and resistance to distraction study" human movement science.25(1).pp:100-109
- schoemaker,M & ketelear ,C & et al .(2005),"deficits in motor control processes in production of graphic movements of children with ADHD" developmental medicine & child neurology.47(6).pp:390-395
- Shum way – Cook, A., Woolacott, M. (1987),"Motor Control: Theory and Practical Applications". Williams & Wilkins. U.S.A. PP.3-23.
- Stewart, M. A., Pitts, F.N, Criag, A.G,. & Deiruf, W. (1966). The hyperactive child syndrome. American Journal of Orthopschiatry, 36, 861- 867.
- Szatmari, P., Offord, D.R., & Boyle, M. H. (1989), Correlates, associated impairments and patterns of service utilization of children with attention deficit disorder. Journal of psychology and psychiatry, 30, 205- 217.
- Teseng, H, M.,& Henderson,A,…(2004),"Relationship between motor proficiency, attention , impulse and activity in children with ADHD". Developmental medicine & child Neurology,46:381-388.