پیشبینی پذیرش نوآوریهای آموزشی بر اساس رفتار به اشتراکگذاری دانش و توسعه حرفهای اعضای هیئت علمی
الموضوعات :سید هدایت اله داورپناه 1 , سعید رجائیپور 2 , یاسر صیادی صیادی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه اصفهان
2 - دانشیار، عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
3 - دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه اصفهان
الکلمات المفتاحية: اعضای هیئت علمی, توسعه حرفهای, پذیرش نوآوریهای آموزشی, رفتار به اشتراکگذاری دانش,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش رفتار به اشتراکگذاری دانش و توسعه حرفهای در پیشبینی پذیرش نوآوریهای آموزشی در بین اعضای هیئت علمی بود. روش پژوهش، توصیفی-همبستگی و روش تحلیل از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی اعضای هیئتعلمی دانشگاه اصفهان در سال 97 - 96 به تعداد 650 نفر تشکیل می دادند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان(1970)، حجم نمونه به تعداد 242 نفر تعیین گردید که به دلیل عدم بازگشت تعداد 19 پرسشنامه، درنهایت تعداد 223 پرسشنامه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. روش نمونهگیری، طبقهای تصادفی متناسب با حجم بود. برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه پذیرش نوآوریهای آموزشی علیزاده (1386)؛ پرسشنامه رفتار به اشتراکگذاری دانش بهلول (1392) و پرسشنامه محقق ساخته توسعه حرفهای اعضای هیئتعلمی استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار spss23 و Lisrel صورت گرفت. نتایج ضرایب همبستگی نشان داد که پذیرش نوآوریهای آموزشی با رفتار به اشتراکگذاری دانش و توسعه حرفهای اعضای هیئت علمی رابطه مثبت و معناداری دارد (01/0≥P). همچنین نتایج معادلات ساختاری نشان داد توسعه حرفهای و رفتار به اشتراکگذاری دانش با ضرایب مسیر 61/0 و 28/0 به ترتیب قادر به تبیین حدود 37 و 8% از واریانس پذیرش نوآوریهای آموزشی از سوی اعضای هیئت علمی میباشند(96/1t≥). با توجه به نتایج حاصله، توسعه حرفهای و انگیزه اعضای هیئت علمی برای به اشتراکگذاری دانش خود نقش مهمی در پذیرش نوآوریهای آموزشی دارد.
اسلامی، طاهره (1389). تأثیر سرمایه اجتماعی بر به اشتراکگذاری دانش در دانشگاه صنعتی شریف. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، دانشگاه پیام نور مرکز تهران.
ایرجی نقندر، رامین؛ هادوی، فریده و تندنویس، فریدون (1394). تعیین مدل معادلات ساختاری مدیریت دانش با نوآوری سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان رضوی. مدیریت ورزشی، 7(3)، 403-419.
بخشی پور، عباس و دژکام، محمود (1384). تحلیل عاملی تأییدی مقیاس عاطفه مثبت و منفی، مجله روانشناسی 36، 9(4)، 351-365.
بدخشانی طرقی، عصمت (1388). موانع ایجاد نوآوری در سازمانهای آموزشی. مجله پژوهش آموزشی و اطلاعرسانی، (6)، 74-68.
پور کریمی، جواد (1389). الگوی توسعهی حرفهای اعضای هیئت علمی سازمانهای پژوهشی (مورد: جهاد دانشگاهی). فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، 2(2)، 141-155.
تورانی، حیدر؛ آقائی، امیر و منطقی، مرتضی (1391). تجارب جهانی در زمینه نوآوریهای آموزشی از منظر شیوههای تولید، پذیرش و اجرای نوآوری در آموزش عمومی ایران. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 43(11)، 6-41.
جباری، نگین و مدهوشی، مهرداد (1393). شناسایی عوامل مؤثر بر رفتار به اشتراکگذاری دانش در میان اعضای هیئت علمی دانشگاههای گرگان.فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 20(3)، 45-65.
جباری، نگین؛ مدهوشی، مهرداد و فلاح، وحید (1392). طراحی و روانسنجی پرسشنامه عوامل مؤثر بر رفتار به اشتراکگذاری دانش. پژوهشنامه تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، (33)، 147-166.
جعفرزاده، کرمانی (1391). زیرساختهای اشتراکگذاری دانش در آموزش عالی: بررسی گروههای آموزشی کتابداری و اطلاعرسانی. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 16(2)، 203-223.
حسنزاده، محمد (1386). مدیریت دانش: مفاهیم و زیرساختها. چاپ اول، تهران: نشر کتابدار.
حمیدی زاده، محمدرضا (1389). مدیریت دانش و دانایی. تهران: نشر یاقوت.
زاهدی، سکینه و بازرگان، عباس (1392). نگاهی به مفهوم توسعه حرفهای هیئتعلمی و تجربههای موفق در برنامهریزی و اجرای آن. نامه آموزش عالی، 6(21)، 7-26.
شریفزاده، محمدشریف و عبدالله زاده، غلامحسین (1395). ملزومات برگزاری دورههای آموزشی برای توسعه حرفهای اعضای هیئت علمی. نامه آموزش عالی، 9(33)، 39-62.
عدلی، فریبا (1384). مدیریت دانش حرکت به فراسوی دانش. چاپ اول، تهران: انتشارات فراشناختی اندیشه.
علیزاده، سیما (1386). بررسی ساختار سازمانی مدارس با میزان نوآوری دبیران دبیرستانهای دخترانه ناحیه یک شهرستان ارومیه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا.
فیلسوفیان، مریم و اخوان، پیمان (1396). بررسی تأثیر رفتار تسهیم دانش بر عملکرد سازمانی (مطالعه موردی: سازمان فضایی ایران). فصلنامه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 32(3)، 713-730.
کاظمی، مصطفی و رمضانی، یوسف (1391). بررسی رابطه بین اعتماد به مدیریت و به اشتراکگذاری دانش و نقش میانجی ترس از دست دادن اعتماد و مستندسازی دانش. پژوهشنامه مدیریت تحول، 4(8)، 107-124.
کشاورزی، علی حسین؛ صفری، سعید و حمیدی راد، جواد (1394). بررسی تأثیر تسهیم دانش بر یادگیری، نوآوری و عملکرد سازمانی. چشمانداز مدیریت دولتی، 6(2)، 103-128.
کیذوری، امیرحسین و صادقی سمرجانی، امیر (1396). تأثیر اشتراکگذاری دانش بر نوآوری تیمی اعضای هیئت علمی: مورد دانشگاه فردوسی مشهد. فصلنامه نوآوری و ارزشآفرینی، 5(10)، 45-56.
لطفآبادی، حسین و نوروزی، وحیده (1385). خرد مینوی، دانش عینی و رشد یافتگی شخصیت علمی محقق بهعنوان مبانی علمی نوآوری آموزشی و تربیتی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 5(15)، 47 – 83.
موسوی، ستاره؛ جبل عاملی، جلال و بابایی، پریناز (1391). نگاهی اجمالی به ارتباط نوآوری و آموزش کارآفرینی در دانشگاهها. کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسبوکارهای دانشبنیان، آبان 1391، دانشگاه مازندران.
میرکمالی، سید محمد؛ پورکریمی، جواد و حجری، اکرم (1394). بررسی رابطه توسعه حرفهای با نوآوری آموزشی اعضای هیئت علمی دانشکدههای روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاههای دولتی شهر تهران. فصلنامه علمی پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 5(1)، 1-22.
نیسی، عبدالحسین و نمکی، ارسلان (1389). بررسی رابطه بین تسهیم دانش و سطوح یادگیری سازمانی بین کارکنان دانشگاه شهید چمران اهواز. مجله علوم تربیتی، 17(3 و 4)، 171-192.
Alizadeh, S. (2007). Study of organizational structure of schools with the innovation of high school girls' teachers. Master's thesis, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Alzahra University [In Persian].
Badakhshani, E. (2009). Barriers to Innovation in Educational Organizations. Journal of Educational and Information Research, (6), 74-68 [In Persian].
Bakhshipour, A., & Dejkam, M. (2005). Confirmatory Factor Analysis of Positive and Negative Emotion Scale. Journal of Psychology36, 9(4), 351-365 [In Persian].
Baskin, S., & others. (1967). Innovation in higher education-developments, research, and priorities. New dimensions in higher education. No 19. http: www.eduref.org.
Chang, H. H., & Chuang, S. S. (2011). Social capital and individual motivations on knowledge sharing: Participant involvement as a moderator. Information & management, 48(1), 9-18.
Drummond-Young, M., Brown, B., Noesgaard, C., Lunyk-Child, O., Maich, N. M., Mines, C., & Linton, J. (2010). A comprehensive faculty development model for nursing education. Journal of Professional Nursing, 26(3), 152-161
Eslami, T. (2010). The Impact of Social Capital on Sharing Knowledge at Sharif University of Technology. Master's Thesis, Public administration, Human Resources Trend, Payame Noor University, Tehran [In Persian].
Furst‐Bowe, J. A., & Bauer, R. A. (2007). Application of the Baldrige model for innovation in higher education. New directions for higher education, 2007(137), 5-14.
Grant, M. R., & Keim, M. C. (2002). Faculty development in publicly supported two-year colleges. Community College Journal of Research &Practice, 26(10), 793-807.
Hamidizadeh, M. (2010). knowledge management and wisdom. Tehran: Yaqout press.
Hariharan, A. (2002). Knowledge management: a strategic tool. Journal of Knowledge Management Practice, 3(3), 50-59.
Hasanzadeh, M. (2007). Knowledge Management: Concepts and Infrastructure. First edition, Tehran: Ketabdar press [In Persian].
Hsieh, C. C., Yen, H. C., & Kuan, L. Y. (2014). The Relationship among Principals' Technology Leadership, Teaching Innovation, and Students' Academic Optimism in Elementary Schools. International Association for Development of the Information Society.
Iraji Noghondar, R., Hadavi, F., & Tondnevis, F. (2015). Determining the Structural Equation Model of Knowledge Management and Organizational Innovation in Employees of Sport and Youth Offices in Khorasan Razavi Province. Journal of Sport Management, 7(3), 403-419. [In Persian].
Jabari, N., Madhoushi, M., & Falah, V. (2015). Developing a questionnaire to identify factors affecting sharing knowledge in universities. Scientific Journal of Education Research, 8(33), 1-20 [In Persian].
Jabari, N., & Madhoshi, M. (2014). Identifying effective factors on knowledge sharing behavior among faculty members in Gorgan universities. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 20(3), 45-65 [In Persian].
Jafarzadeh kermani, Z. (2012). Knowledge sharing infrastructure in higher education: A Study of Library and Information Science Education Groups. Journal of Library and Information Science, 16(2), 203-223 [In Persian].
Kamaşak, R., & Bulutlar, F. (2010). The influence of knowledge sharing on innovation. European Business Review, 22(3), 306-317.
Kazemi, M., & Ramezani, Y. (2012). Investigating the relationship between trust in management, knowledge sharing, and intermediating role of losing knowledge value and documentation. Journal of Management, 2(8), 107-124 [In Persian].
Kazori, A., & Sadeghisamarjani, A. (2017). Impact of knowledge sharing on team innovation of faculty members: case study Ferdowsi University of Mashhad. Quarterly Journal of Innovation and Entrepreneurship, 5(10), 45-56 [In Persian].
Keshavarzi, A., Safari, S., & Hamidirad, J. (2015). The Effect of Knowledge Sharing on Learning, Innovation and Organizational Performance. Quarterly Scientific-Research, 6(2), 103-128 [In Persian].
King, H. (2004). Continuing Professional Development in Higher Education: what do academics do? Planet, 13(1), 26-29.
Liao, C., Wang, H. Y., Chuang, S. H., Shih, M. L., & Liu, C. C. (2010). Enhancing knowledge management for R&D innovation and firm performance: An integrative view. African Journal of Business Management, 4(14), 30-26.
Liao, S. H., & Wu, C. C. (2010). System perspective of knowledge management, organizational learning, and organizational innovation. Expert systems with Applications, 37(2), 1096-1103.
López-Nicolás, C., & Meroño-Cerdán, Á. L. (2011). Strategic knowledge management, innovation and performance. International journal of information management, 31(6), 502-509.
Lotfabadi, H., & Nowroozi, V. (2006). Transcendent wisdom, objective science, and the researcher's mature scientific character as the basis for educational innovation. Quarterly Journal of Educational Innovations, 5(15), 47-83 [In Persian].
McGregor Petgrave, D. M. (2006). Professional development strategies for teaching urban biology teachers to use concept maps effectively.
Messmann, G., & Mulder, R. H. (2011). Innovative work behavior in vocational colleges: Understanding how and why innovations are developed. Vocations and Learning, 4(1), 63-84.
Mirkamali, S.M., Pourkarimi, J., & Hejri, A. (2015). Examining the Relationship between Professional Development and Educational Innovation among Faculty Members of Psychology and Education at Governmental Universities of Tehran. Quarterly Journal of Innovation and Creativity in Human Sciences. 5(1), 1-22 [In Persian].
Mosavi, S., Jabalamoli, J., & Babaei, P. (2012). An overview of the relationship between innovation and entrepreneurship education in universities. National Conference on Entrepreneurship and Business Knowledge Management, Nov. 2012, Mazandaran University, [In Persian].
Naisi, A., & Namaki, A. (2011). Knowledge sharing and organizational learning in learning organization: survey research in Shahid Chamran University of Ahvaz. Journal of Education, 17(3,4), 171-192 [In Persian].
Nie, Y., Tan, G. H., Liau, A. K., Lau, S., & Chua, B. L. (2013). The roles of teacher efficacy in instructional innovation: Its predictive relations to constructivist and didactic instruction. Educational Research for Policy and Practice, 1-11
OECD. (2016). Innovating Education and Educating for Innovation: The Power of Digital Technologies and Skills, OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/9789264265097-en
Petersen, N., & Poulfelt, F. (2002). Knowledge Management in Action. Developing knowledge and value in management consulting. Information Age Publishing, 2(33), 1-23.
Philsoophian, M., & Akhavan, P. (2017). The effect of knowledge sharing behavior on organizational performance (Case Study: Iranian Space Agency). Journal of Information Processing and Management, 32 (3) :713-730 [In Persian].
Pourkarimi, J. (2009). A Model for Professional Development of the Faculty Members of Research Organizations (Case: Jihad Daneshgahi). Journal of Research in Human Resources Management, 2(2), 141-155 [In Persian].
Richter, D., Kunter, M., Klusmann, U., Lüdtke, O., & Baumert, J. (2011). Professional development across the teaching career: Teachers’ uptake of formal and informal learning opportunities. Teaching and teacher education, 27(1), 116-126.
Sáenz, J., Aramburu, N., & Rivera, O. (2009). Knowledge sharing and innovation performance: A comparison between high-tech and low-tech companies. Journal of Intellectual Capital, 10(1), 22-36.
SHarifzadeh, M., & Abdolahzadeh, GH. (2016). Implications of Training Courses for Professional Development of Faculty Members. Higher Education Letter, 9(33), 39-61 [In Persian].
Smart, J.M. (1974). Innovation: The new juggernaut [microfilm]? Planning for higher education, 3(2).
Toorani, H., Aghaei, A., & Manteghi, M. (2012). Investigation of the global experiences in educational innovations from the perspective of methods of production, adaptation and implementation of innovations in Iranian general education, Quarterly Journal of Educational Innovations, 43(11), 6-41 [In Persian].
Van Den Hooff, B., Schouten, A. P., & Simonovski, S. (2012). What one feels and what one knows: the influence of emotions on attitudes and intentions towards knowledge sharing. Journal of Knowledge Management, 16(1), 148-158.
Villegas-Reimers, E. (2003). Teacher professional development: an international review of the literature. Paris: International Institute for Educational Planning.
Wang, Z., & Wang, N. (2012). Knowledge sharing, innovation and firm performance. Expert systems with applications, 39(10), 8899-8908.
Yeşil, S., Koska, A., & Büyükbeşe, T. (2013). Knowledge sharing process, innovation capability and innovation performance: an empirical study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 75, 217-225.
Zahedi, S., & Bazargan, A. (2013). A Study of the concept of Faculty Development and the Successful Experiences about Its Planning and Implementing. Higher Education Letter, 6(21), 7-26 [In Persian].
Zhao, J. (2010). School knowledge management framework and strategies: The new perspective on teacher professional development. Computers in human behavior, 26(2), 168-175.
_||_Alizadeh, S. (2007). Study of organizational structure of schools with the innovation of high school girls' teachers. Master's thesis, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Alzahra University [In Persian].
Badakhshani, E. (2009). Barriers to Innovation in Educational Organizations. Journal of Educational and Information Research, (6), 74-68 [In Persian].
Bakhshipour, A., & Dejkam, M. (2005). Confirmatory Factor Analysis of Positive and Negative Emotion Scale. Journal of Psychology36, 9(4), 351-365 [In Persian].
Baskin, S., & others. (1967). Innovation in higher education-developments, research, and priorities. New dimensions in higher education. No 19. http: www.eduref.org.
Chang, H. H., & Chuang, S. S. (2011). Social capital and individual motivations on knowledge sharing: Participant involvement as a moderator. Information & management, 48(1), 9-18.
Drummond-Young, M., Brown, B., Noesgaard, C., Lunyk-Child, O., Maich, N. M., Mines, C., & Linton, J. (2010). A comprehensive faculty development model for nursing education. Journal of Professional Nursing, 26(3), 152-161
Eslami, T. (2010). The Impact of Social Capital on Sharing Knowledge at Sharif University of Technology. Master's Thesis, Public administration, Human Resources Trend, Payame Noor University, Tehran [In Persian].
Furst‐Bowe, J. A., & Bauer, R. A. (2007). Application of the Baldrige model for innovation in higher education. New directions for higher education, 2007(137), 5-14.
Grant, M. R., & Keim, M. C. (2002). Faculty development in publicly supported two-year colleges. Community College Journal of Research &Practice, 26(10), 793-807.
Hamidizadeh, M. (2010). knowledge management and wisdom. Tehran: Yaqout press.
Hariharan, A. (2002). Knowledge management: a strategic tool. Journal of Knowledge Management Practice, 3(3), 50-59.
Hasanzadeh, M. (2007). Knowledge Management: Concepts and Infrastructure. First edition, Tehran: Ketabdar press [In Persian].
Hsieh, C. C., Yen, H. C., & Kuan, L. Y. (2014). The Relationship among Principals' Technology Leadership, Teaching Innovation, and Students' Academic Optimism in Elementary Schools. International Association for Development of the Information Society.
Iraji Noghondar, R., Hadavi, F., & Tondnevis, F. (2015). Determining the Structural Equation Model of Knowledge Management and Organizational Innovation in Employees of Sport and Youth Offices in Khorasan Razavi Province. Journal of Sport Management, 7(3), 403-419. [In Persian].
Jabari, N., Madhoushi, M., & Falah, V. (2015). Developing a questionnaire to identify factors affecting sharing knowledge in universities. Scientific Journal of Education Research, 8(33), 1-20 [In Persian].
Jabari, N., & Madhoshi, M. (2014). Identifying effective factors on knowledge sharing behavior among faculty members in Gorgan universities. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 20(3), 45-65 [In Persian].
Jafarzadeh kermani, Z. (2012). Knowledge sharing infrastructure in higher education: A Study of Library and Information Science Education Groups. Journal of Library and Information Science, 16(2), 203-223 [In Persian].
Kamaşak, R., & Bulutlar, F. (2010). The influence of knowledge sharing on innovation. European Business Review, 22(3), 306-317.
Kazemi, M., & Ramezani, Y. (2012). Investigating the relationship between trust in management, knowledge sharing, and intermediating role of losing knowledge value and documentation. Journal of Management, 2(8), 107-124 [In Persian].
Kazori, A., & Sadeghisamarjani, A. (2017). Impact of knowledge sharing on team innovation of faculty members: case study Ferdowsi University of Mashhad. Quarterly Journal of Innovation and Entrepreneurship, 5(10), 45-56 [In Persian].
Keshavarzi, A., Safari, S., & Hamidirad, J. (2015). The Effect of Knowledge Sharing on Learning, Innovation and Organizational Performance. Quarterly Scientific-Research, 6(2), 103-128 [In Persian].
King, H. (2004). Continuing Professional Development in Higher Education: what do academics do? Planet, 13(1), 26-29.
Liao, C., Wang, H. Y., Chuang, S. H., Shih, M. L., & Liu, C. C. (2010). Enhancing knowledge management for R&D innovation and firm performance: An integrative view. African Journal of Business Management, 4(14), 30-26.
Liao, S. H., & Wu, C. C. (2010). System perspective of knowledge management, organizational learning, and organizational innovation. Expert systems with Applications, 37(2), 1096-1103.
López-Nicolás, C., & Meroño-Cerdán, Á. L. (2011). Strategic knowledge management, innovation and performance. International journal of information management, 31(6), 502-509.
Lotfabadi, H., & Nowroozi, V. (2006). Transcendent wisdom, objective science, and the researcher's mature scientific character as the basis for educational innovation. Quarterly Journal of Educational Innovations, 5(15), 47-83 [In Persian].
McGregor Petgrave, D. M. (2006). Professional development strategies for teaching urban biology teachers to use concept maps effectively.
Messmann, G., & Mulder, R. H. (2011). Innovative work behavior in vocational colleges: Understanding how and why innovations are developed. Vocations and Learning, 4(1), 63-84.
Mirkamali, S.M., Pourkarimi, J., & Hejri, A. (2015). Examining the Relationship between Professional Development and Educational Innovation among Faculty Members of Psychology and Education at Governmental Universities of Tehran. Quarterly Journal of Innovation and Creativity in Human Sciences. 5(1), 1-22 [In Persian].
Mosavi, S., Jabalamoli, J., & Babaei, P. (2012). An overview of the relationship between innovation and entrepreneurship education in universities. National Conference on Entrepreneurship and Business Knowledge Management, Nov. 2012, Mazandaran University, [In Persian].
Naisi, A., & Namaki, A. (2011). Knowledge sharing and organizational learning in learning organization: survey research in Shahid Chamran University of Ahvaz. Journal of Education, 17(3,4), 171-192 [In Persian].
Nie, Y., Tan, G. H., Liau, A. K., Lau, S., & Chua, B. L. (2013). The roles of teacher efficacy in instructional innovation: Its predictive relations to constructivist and didactic instruction. Educational Research for Policy and Practice, 1-11
OECD. (2016). Innovating Education and Educating for Innovation: The Power of Digital Technologies and Skills, OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/9789264265097-en
Petersen, N., & Poulfelt, F. (2002). Knowledge Management in Action. Developing knowledge and value in management consulting. Information Age Publishing, 2(33), 1-23.
Philsoophian, M., & Akhavan, P. (2017). The effect of knowledge sharing behavior on organizational performance (Case Study: Iranian Space Agency). Journal of Information Processing and Management, 32 (3) :713-730 [In Persian].
Pourkarimi, J. (2009). A Model for Professional Development of the Faculty Members of Research Organizations (Case: Jihad Daneshgahi). Journal of Research in Human Resources Management, 2(2), 141-155 [In Persian].
Richter, D., Kunter, M., Klusmann, U., Lüdtke, O., & Baumert, J. (2011). Professional development across the teaching career: Teachers’ uptake of formal and informal learning opportunities. Teaching and teacher education, 27(1), 116-126.
Sáenz, J., Aramburu, N., & Rivera, O. (2009). Knowledge sharing and innovation performance: A comparison between high-tech and low-tech companies. Journal of Intellectual Capital, 10(1), 22-36.
SHarifzadeh, M., & Abdolahzadeh, GH. (2016). Implications of Training Courses for Professional Development of Faculty Members. Higher Education Letter, 9(33), 39-61 [In Persian].
Smart, J.M. (1974). Innovation: The new juggernaut [microfilm]? Planning for higher education, 3(2).
Toorani, H., Aghaei, A., & Manteghi, M. (2012). Investigation of the global experiences in educational innovations from the perspective of methods of production, adaptation and implementation of innovations in Iranian general education, Quarterly Journal of Educational Innovations, 43(11), 6-41 [In Persian].
Van Den Hooff, B., Schouten, A. P., & Simonovski, S. (2012). What one feels and what one knows: the influence of emotions on attitudes and intentions towards knowledge sharing. Journal of Knowledge Management, 16(1), 148-158.
Villegas-Reimers, E. (2003). Teacher professional development: an international review of the literature. Paris: International Institute for Educational Planning.
Wang, Z., & Wang, N. (2012). Knowledge sharing, innovation and firm performance. Expert systems with applications, 39(10), 8899-8908.
Yeşil, S., Koska, A., & Büyükbeşe, T. (2013). Knowledge sharing process, innovation capability and innovation performance: an empirical study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 75, 217-225.
Zahedi, S., & Bazargan, A. (2013). A Study of the concept of Faculty Development and the Successful Experiences about Its Planning and Implementing. Higher Education Letter, 6(21), 7-26 [In Persian].
Zhao, J. (2010). School knowledge management framework and strategies: The new perspective on teacher professional development. Computers in human behavior, 26(2), 168-175.