رابطه بین هوش اجتماعی مدیران با رضایت شغلی معلمان مدارس
الموضوعات :اکبر رضایی 1 , احد خلیل زاده خلیل زاده 2
1 - 1- استادیار دانشگاه پیام نور تبریز
2 - دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی مرکز تبریز - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
الکلمات المفتاحية: معلمان, رضایت شغلی, هوش اجتماعی, مدیران و مهارت های اجتماعی,
ملخص المقالة :
هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین رابطه بین هوش اجتماعی مدیران با رضایت شغلی معلمان شهرستانهای شمال استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 89-88 بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران و معلمان شهرستان های شمال استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 89-88 تشکیل می دادند که با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 120 مدیر و 360 معلم به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های هوش اجتماعی ترومسو و رضایت شغلی فیلد و روث استفاده گردید. داده ها با استفاده از روش های آماری همبستگی و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که: (1) بین هوش اجتماعی مدیران و رضایت شغلی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. (2) از بین سه مؤلفه هوش اجتماعی، مؤلفه مهارت های اجتماعی و پردازش اطلاعات اجتماعی بهترین پیش بین برای رضایت شغلی می باشند.
آقایار، س و شریفی درآمدی، پ. (1386). هوش هیجانی سازمانی. اصفهان: سپاهان.
اسدی، ت. (1382). بررسی رابطه هوش هیجانی ورضایت شغلی دبیران متوسطه
رفسنجان در سال تحصیلی 83- پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی،
دانشگاه آزاد واحد تحقیقات تهران.
بوزان، ت. (1384). نیروی نبوغ اجتماعی (ترجمه حورزاد صالحی). تهران: انتشارات پل.
(تاریخ انتشار به زبان اصلی 1977).
بحرالعلوم، ح. (1378). ارتباط بین فرهنگ سازمانی سبک مدیریت با رضایت شغلی
کارشناسان سازمان تربیت بدنی شاغل در تهران. پایان نامه دکتری، دانشگاه
تربیت معلم تهران.
حسنخوئی، س. (1385). بررسی رابطه بین هوش هیجانی ومهار شغلی بارضایت شغلی
مدیران مدارس شهربیرجند در سال تحصیلی85-84.پایان نامه کارشناسی ارشد،
رشته مشاوره، دانشگاه الزهرا.
خانلری، ف. (1385). بررسی رابطه بین هوش هیجانی و رضایت شغلی معلمان تهران.
پایان نامه کارشناسی ارشد، واحد علوم وتحقیقات تهران.
خدیوی، ا. (1386). درآمدی بر رفتار سازمانی در سازمانهای هزاره سوم. تبریز: شایسته.
خورشیدزاده، م. (1387، 14 مرداد). هوش هیجانی، روزنامه آفرینش، ص 8.
دهشیری، غ. (1382). هنجاریابی پرسشنامه بهر هیجانی بار آن (EQ-I) برای ارزیابی
جنبههای مختلف هوش دانشجویان دانشگاههای تهران. پایان نامه
کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه
طباطبایی تهران.
رابینز، اس. پی. (1377). تئوری سازمان، ساختار، طراحی، کاربردها (ترجمه سید مهدی
الوانی و حسن دانایی فر). تهران: انتشارات صفار.
رابینز، اس. پی. (1386).رفتارسازمانی (ترجمه علی پارساییان وسیدمحمد اعرابی).تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی. (تاریخ انتشار به زبان اصلی1943).
رضائیان، ع. (1386). مبانی مدیریت رفتار سازمانی. تهران: سمت.
سبحانی نژاد، م و یوزباشی، ع. (1387). هوش هیجانی ومدیریت در سازمان.
تهران: یسطرون.
سیدعباس زاده، م. (1374). کلیات مدیریت آموزشی. ارومیه: دانشگاه ارومیه.
سیوانی نژاد، ع. ا. (1387). بررسی نقش سبک رهبری مدیران بررضایت شغلی دبیران
متوسطه پسرانه شهرستان خوی درسال تحصیلی87-86. پایان نامه
کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد تبریز.
شادنظر، ن. (1386).بدنبال خوشبختی. تهران: نشر افراز.
شرمرهورن، جان آر وهانت، جیمزجی و ازبورن، رچارد ال. (1386). مدیریت رفتار سازمانی
(ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی و همکاران). تهران: موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
(تاریخ انتشار به زبان اصلی 1995).
صادقی، ع. (1375). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی. پایان نامه
کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق (ع)
طهماسبی، ر. (1378). بررسی میزان رضایت شغلی دبیران مدارس متوسطه شهر
اصفهان وارتباط آن باپیشرفت تحصیلی دانش آموزان. پایان نامه
کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
عسکری، گ، و کلدی، ع. (1382). بررسی میزان رضایت شغلی معلمان ابتدایی
آموزش و پرورش تهران. رساله دکتری، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه
طباطبائی تهران.
قاسمی نژاد، ا. (1381). بررسی رابطه جوسازمانی با استرس شغلی و رضایت شغلی.
پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه اصفهان.
کلانتری، ا. (1384). بررسی رابطه بین سبک رهبری مدیران با رضایت شغلی معلمان
متوسطه و پیش دانشگاهی مرند. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی،
دانشگاه آزاد تبریز.
گاردنر،کوئینسی، ت. و ریواس، م. ای. (1386). بدنبال خوشبختی (ترجمه ندا شادنظر).
تهران: نشر افراز. (تاریخ انتشار به زبان اصلی ندارد).
گلمن، د. (1379).هوشعاطفی (ترجمه حمیدرضا بلوچ). تهران: انتشارات جیحون. (تاریخ
انتشار به زبان اصلی، 1997).گودرزی، ع. م. (1384). نقش هوش در ارتقاء عملکرد
مدیران. خلاصه مقالات همایش دین ورسانه.تهران: فرهنگستان علوم.
محب زادگان، ی. (1381). بررسی رابطه بین سلسله مراتب نیازهای مازلو و رضایت
شغلی کارکنان وزارت علوم تحقیقات و فناوری. پایان نامه کارشناسی ارشد،
دانشگاه شهید بهشتی.
محمدیانحسینآبادی، ا. (1385). بررسی رابطه هوش هیجانی با هوش اجتماعی، مجموعه.
مقالات دومین کنگره انجمن روانشناسی ایران (صص31-14). تهران: انتشارات
دانشگاه اصفهان.
نجاتی حاتمیان، ل. (1386). بررسی رابطه هوش هیجانی و اثر بخشی مدیران مدارس
متوسطه تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی
مقیمی، س. م. (1386).سازمان و مدیریت رویکرد پژوهشی. تهران: انتشارات ترمه.
مهرابی، م؛ آشورزاده، ب؛ امیرتیموری، ش. (1386). هوش اجتماعی، مقالات دانش آموزی.
میرزاقادری، ع. (1386). بررسی رابطه بین سبکهای مدیریتی (رابطه مدار، ضابطه مدار)
مدیران و روحیه معلمان شهرستان بوکان. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته
مدیریت برنامه ریزی، دانشگاه آزاد تبریز.
Dogan، T. M. A.، Cetin، B. (2009). The validity، reliabity and factorial
structure of the Turkish version of the tromso social intelligence
scale. Educational sciences: Theory & Practice، 9، 709-720.
Schwepker J.C. H.(2001). Ethical climates relationship to job satisfaction organizational commitment، and turnover intention in the sales
force. Journal of Business Research، 54 (72), 520 -571.
Silvera، D.H.، Martinussen، M. & Dahl، T. I. (2001). The Tromso
Intelligence Scale، a self-report measure of social
intelligence.Scandinavian Journal of Psychology، 42، 313-319.
Weis, S & Süb, H-M. (2007). Revivng the search for social
intelligence –A multitrait- multimethod study of its structure
and construct validhty. Personality and Individual
Differences، 42، 3 -14.