مقایسه رفتار اطلاعیابی آموزشی – پژوهشی با استفاده از اینترنت در دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم انسانی و فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول
الموضوعات :معصومه سیفیملکی 1 , محمد صنوبری 2 , سعید بختیارپور 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دزفول، دانشآموخته برنامهریزی آموزشی، دزفول، ایران
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، دزفول، ایران
3 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران
الکلمات المفتاحية: اینترنت, دانشجویان تحصیلات تکمیلی, رفتار اطلاعیابی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر مقایسه رفتار اطلاعیابی آموزشی- پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم انسانی و فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول در استفاده از منابع اینترنتی بوده که با روش توصیفی پیمایشی صورت گرفته است. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی و نمونه پژوهش شامل250 نفر از این دانشجویان بوده که به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدهاند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته رفتار اطلاعیابی آموزشی و پژوهشی استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد در زمینه آشنایی با نحوه استفاده از ایمیل، استفاده از اینترنت بصورت آفلاین، نوع موتور مورد استفاده، استفاده از راهبردهای بهینه از موتورهای جستجو و چگونگی یادگیری استفاده از اینترنت بین دو گروه علوم انسانی و فنی مهندسی تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد در ابعاد توانایی در راهاندازی وبلاگ، آشنایی با آدرسهای اینترنتی در زمینه موفقیت در بازیابی اطلاعات، استفاده از اینترنت جهت مشاهده فیلم و موسیقی و نحوه آشنایی با منابع اینترنتی بین دو گروه تفاوت معناداری وجود ندارد.
بنیزمانلاری، فرزاد(1383). بررسی رفتار اطّلاعیابی کارمندان سازمان آموزش و پرورش، پایاننامه کارشناسیارشد، چاپ نشده، مرکز آموزش مدیریّت دولتی استان فارس.
درزی، صغری(1390). بررسی رفتار اطلاعیابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران در استفاده از منابع اطلاعاتی پیوسته، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، فصلنامه دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، سال سوم، شماره12، ص 25-17.
سوختانلو، مجتبی؛ موحد محمدی، حمید و رضوانفر، احمد(1389). تحلیل رفتار جستجوی اطلاعات از طریق اینترنت، از سوی دانشجویان کارشناسی ترویج و آموزش کشاورزی در ایران، تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران (علوم کشاورزی ایران)، ص70- 59.
فتّاحی، رحمتالله(1383). سواد اطلاعاتی و بهسازی رفتار اطلاع یابی پژوهشگران ضرورت ادغام سواد اطلاعاتی در فرآیند پژوهش و تولید دانش، همایش آموزش استفاده کنندگان و توسعه سواد اطّلاعاتی در کتابخانهها، مراکز اطّلاعرسانی و موزهها، گردآوری به کوشش رحمتالله فتاحی با همکاری محمدحسین دیانی...]و دیگران[. مشهد، سازمان کتابخانهها، موزهها و مراکز اسناد آستان قدس رضوی.
کشاورز، حمید(1383). بررسی فرایند اطّلاعجویی پیوسته دانشجویان کارشناسیارشد کتابداری و اطّلاع رسانی دانشگاههای دولتی شهرتهران، مجلّۀ کتابداری، سال سی و هشتم، دفتر چهل و یکم.
مختارپور، رضا(1386). بررسی و مقایسه رفتار اطلاعیابی دانشجویان کارشناسیارشد و دکتری در دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، مجله نما، دوره هفتم، شماره دوم، ص16 -2.
واعظی، رضا و نورافروز، علیحسین(1387). مقایسه رفتار اطّلاعیابی اینترنتی : مطالعۀ موردی دانشکده مدیریّت و حسابداری دانشگاه علامۀ طباطبایی، فصلنامۀ علوم مدیریّت ایران، سالسوم، شمارۀ یازده، ص129-101.
نوکاریزی، محسن و داورپناه، محمدرضا(1385). تحلیل الگوهای رفتار اطلاعیابی، فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، ص152- 119.
یعقوبی، جعفر و چیذری، محمد(1385). بررسی عوامل موثر بر پذیرش و کاربرد اینترنت در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته ترویج و آموزش کشاورزی، فصلنامه علوم کشاورزی ایران، ویژه اقتصاد و توسعه کشاورزی، ص37- 2.
Chu, S. K., and Law, N. (2007). Development of information search expertise: Postgraduates' knowledge of searching skills, Portal: Libraries and the Academy 7(3), 295-316.
Omidian, F. (2010). A Cross Cultural Comparison of Attitude towards E-Learning Among Indian and Iranian University Students in Relation to their Computer Self–efficacy and anxiety (Doctoral Dissertation), University of Panjab Department of Education.
Panchanatham, N. (2010). A Study on Impact of Rural College Students in E-Learning (Nagapattinam District, Tamil Nada, India), Volum 4, Issue1.
Wilson, T. D., and Streatfield, D. R. (2000). Human Information Behaviour, Special Issue on Information Science Research, Vol.3, no. 2, p. 50 - 57.
Wilson, T. D. (1999). Models in information behavior research, Journal of Documentation, 55 (3), 249-270. Retrieved From www.scopus.com.