رابطه سبکهای یادگیری و صفات شخصیت با پیشرفت تحصیلی دانشجویان در درس زبانانگلیسی
الموضوعات :غلامرضا منشئی 1 , نصرالله ویسی 2 , محمدرضا صفاریانطوسی 3 , فاطمه حاجیاربابی 4 , جمال عاشوری 5
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اصفهان، استادیار گروه روانشناسی، اصفهان، ایران.
2 - کارشناسارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مربی و دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، مشهد، ایران.
4 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مدرس گروه علوم تربیتی، مشهد، ایران.
5 - مدرس دانشگاه
الکلمات المفتاحية: پیشرفت تحصیلی, دانشجویان, سبکهای یادگیری, صفات شخصیت, زبانانگلیسی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط سبکهای یادگیری (وابسته بهزمینه و نابسته بهزمینه) و صفات شخصیت (روان رنجورخویی، برونگرایی، پذیرش، سازگاری و وظیفهشناسی) با پیشرفت تحصیلی انجام شد. جامعه این پژوهش همه دانشجویان رشتههای علومانسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد بودند. برای انجام این پژوهش 360 دانشجو (196 دختر و 164 پسر) به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه سبکهای یادگیری (التمن، راسکین و ویتکین، 1971) و پرسشنامه صفات شخصیت (کاستا و مک کری، 1992) را تکمیل کردند. یک آزمون محقق ساخته به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی زبانانگلیسی در نظر گرفته شد. یافتهها نشان داد که سبک وابسته بهزمینه و وظیفهشناسی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنیدار (p≤0/01)، پذیرش با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنیدار (p≤0/05) و روان رنجور خویی با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی و معنیدار داشته است (p≤0/01). وظیفهشناسی، سبک وابسته بهزمینه و پذیرش در یک مدل توانستند 49 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را پیشبینی کنند و نیز سهم وظیفهشناسی در پیشبینی پیشرفت تحصیلی بیش از سایر متغیرها بود.
امامیپور، سوزان؛ سیف، علیاکبر (1385). بررسی سبکهای یادگیری در دانشآموزان و دانشجویان و رابطه آنها باخلاقیت و پیشرفت تحصیلی، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 3، 42-27.
رضایی، علیاکبر (1378). بررسی رابطه بین سبکهای یادگیری و ابسته بهزمینه و مستقل از زمینه در دانشجویان علومانسانی و علومریاضی، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
سرمدی، محمدرضا؛ زارع، حسین (1385). تأثیر سبکهای یادگیری مستقل از زمینه و وابسته بهزمینه بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور، مجله پیک نور، 4(4)، 22-14.
شکری، امید؛ دانشورپور، زهره؛ عسکری، اعظم (1387). تفاوتهای جنسیتی در عملکرد تحصیلی: نقش صفات شخصیت، مجله علوم رفتاری، 2(2)، 142-127.
شولتز، دوان پی؛ شولتز، سیدنی الن.(1387). نظریههای شخصیت. ترجمه یحیی سیدمحمدی. تهران: نشر ویرایش.
عبدالهپور، محمد (1382). رابطه سبکهای یادگیری وابسته بهزمینه و مستقل از زمینه در دانشجویان، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
Bosaki, S., Innerd, W., & Towson, S. (2005). Field independence-dependence and self-steem in preadoiescents: Does gender make a difference? Journal of Youth and Adolescence, 26(6), 691-703.
Chamorro-Premuzic, T, & Furnham, A. (2003).Personality predicts academic performance: Evidence from two longitudinal studies on university students. Journal of research in personality. 37: 119-138.
Chapelle, C., & Green, P. (1971). Field independence / dependence in second language acquisition research. Journal of Language Learning. 42, 47-83.
Costa, P. R., & McCrae, R. R.(1992). The NEOPI-R: Professional manual. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources, Inc.
Costa, P. R., Terracciano, A., & McCrae, R. R. (2001). Gender differences in personality traits across cultures: Robust and surprising findings. Journal of Personality and Social Psychology.81: 322-331.
Diaz, D. P., & Cartnal, R. B. (1999). Comparing student learning styles in an on-line distance learning class and equivalent on-campus class. Journal of Asynchronous Learning Network,2(5), 127-143.
Diseth, A. (2003). Personality and approaches to learning as predictors of academic achievement. European Journal of Personality. 17: 143-155.
Elliot, A. J., &McGregor, H. A (2001). 2×2 achievement goal framework.Journal of Personality and Social Psychology. 80: 501-519.
Furnham, A., Chamorro-Premuzic, T., & McDougall, F. (2003). Personality, cognitive ability, and beliefs about intelligence as predictors of academic performance. Learning and Individual Differences.14: 49-66.
Goldberg, L. R., Sweeney, D., Merenda, P. F., Hughes, J. E. (2008). Demographic variables and personality: The effects of gender, age, education, and ethnic/racial status on self-descriptions of personality attributes.Personality and Individual Differences. 24: 393-403.
Huhan, R. L. (1995). Classroom learning and teaching, USA: Longman.
Kardum, I., &Krapic, N. (2001).Personality traits, stressful life events, and coping styles in early adolescence.Personality and Individual Differences. 30: 503-515.
Korotkove, D., & Hannah, T. E. (2004). The five factor model of personality: strengths and limitations in predicting health status, sick-role and illness behaviour. Personality and Individual Differences. 36: 187-199.
Laschinger, H. K. (1986). Learning style of university student and environmental press perceptions of two clinical nursing settings. Journal of Advanced Nursing. 11, 289-298.
Liem, A. D., Lau, S., & Nie, Y. (2008). The role of self-efficacy, task value, and achievement goals in predicting learning strategies, task disengagement, peer relationship, and achievement outcome. Contemporary Educational Psychology. 33: 486-512.
Martin, J. H., Montgomery, R. L., & Saphian, D.(2006). Personality, achievement test scores, and high school percentile as predictors of academic performance across four years of coursework. Journal of Research in Personality. 40: 424-431.
Mouis, K. R., & Edwards, O. (2009).Examining the stability of achievement goal orientation. Cotemporary Educational Psychology. 34: 265-277.
Oltman, K. P., Raskin, E., &Witkin, H. (1971).A manual for the Embbeded Figure Test by witkin, oltman, raskin&krap. Counseling Psychologists Press, ISN: 577.
Prichard, A. (2009). Ways of learning. Routlege, 2 park square, Milton park, Ambingdon, oxson ox 144 RN.
Sadler-Smith, E. (2002). The relationship between learning style and cognitive style. Personality and Individual Differences, 30, 609-616.
Slavin, R. E. (1991). Educational psychology (3rdEds). Boston: Allyn and Bacon.
Sunderland, J. (1992). Gender in the EFL classroom. Journal of Educational Psychology, 46, 81-91.
Tinajero, C., & Param, N. F. (1998).Field dependence-independence and strategies learning. International Journal of Educational Research, 29, 251-262.
Valenta, A., Donald, R., & Goodenough, D. R. (2002). Identifying student attitudes and learning style in distance education. Journal of Educational Psychology,4(3), 127-142.
Young, L. E., & Paterson, B. L. (2007). Teaching nursing developing: a student-centered learning environment. Lipincott Williams & Wilkins.