امکان سنجی اجرای آموزش مبتنی بر یادگیری همراه (تلفن همراه) در دانشگاه (مطالعه موردی دانشگاه پیام نور شهرستان بوکان)
الموضوعات :سید بهاالدین کریمی 1 , اکبر سلطانی 2 , رامین نوظهوری 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی برنامهریزی درسی دانشگاه تبریز
2 - دانشجوی دکتری تخصصی برنامهریزی درسی دانشگاه تبریز
3 - دانشجوی دکتری تخصصی برنامهریزی درسی دانشگاه تبریز
الکلمات المفتاحية: امکانسنجی, یادگیری همراه و آموزش,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این پژوهش امکان سنجی اجرای آموزش مبتنی بر یادگیری همراه (تلفن همراه) در دانشگاه پیام نور شهرستان بوکان است. پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادههای مورد نیاز، از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه تکنیسین های فناوری اطلاعات و ارتباطات، مسئولین مالی و حقوقی، کارکنان و استادان (هیئت علمی و مدعو) دانشگاه پیام نور شهرستان بوکان به تعداد 180 نفر بود که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده حجم نمونه به 115 نفر رسید. اطلاعات مورد نیاز این پژوهش از طریق پرسشنامه محقق ساخته گردآوری و با استفاده آزمون خی دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که امکان استقرار نظام آموزش مبتنی بر یادگیری همراه در دانشگاه پیام نور از لحاظ زیرساخت های سخت افزاری، زیرساخت های نرمافزاری، منابع مالی و پشتیبانی امکانپذیر است اما امکان استقرار نظام آموزش مبتنی بر یادگیری همراه در دانشگاه پیام نور از لحاظ محتوایی و نیروی انسانی متخصص وجود ندارد.
ابراهیم بیکی چیمه، مریم. (1388). آموزش تلفن همراه با استفاده از MWT. اولین کنفرانس دولت همراه، مشهد. صص21-32.
افضل خانی، مریم. شریعتمداری، مهدی و ادیبی، ملیحه. (1389). امکان سنجی استقرار نظام آموزش مجازی در مدارس متوسطه استان سمنان. فصلنامهرهبریومدیریتآموزشی دانشگاهآزاداسلامی واحد گرمسار، سال چهارم، شماره3.
پاپ زن، عبدالحمید. سلیمانی، عادل. (1389). مقایسه تأثیر دو روش آموزش از طریق تلفن همراه و سخنرانی بر میزان یادگیری هنرجویان. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 1(1)، 66-55.
حسن زاده، محمد. (1381). امکان سنجی آموزش از راه دور از طریق اینترنت کتابداری و اطلاع رسانی در ایران. پایاننامه کارشناتلفن همراهشد. دانشگاه تربیت مدرس.
داودی ممقانی، مهرانگیز. (1385). بررسیمؤلفههایآموزشمجازیوامکانسنجیپیادهسازی اینآموزشدر دانشکدهعلومتربیتیوروانشناسی. دانشگاه الزهرا .پایاننامه کارشناسیارشد، چاپ نشده، دانشگاه الزهرا تهران.
رحیمی دوست، غلامحسین. رضوی، عباس.(1386 ). امکان سنجی یادگیری الکترونیکی. مجموعه مقالات دومین کنفرانس یادگیری الکترونیکی،زاهدان.
سهرابی، منیره. (1384). بررسیموانعاستفادهازآموزشمجازیدرفرآیندیاددهیویادگیری ازدیدگاهمعلماندورهمتوسطهشهرتهراندرسالتحصیلی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، پایاننامه کارشناسیارشد، چاپ نشده.
صالحی، چشمه علی. (1384) .امکانسنجیطراحیوپیادهسازیآموزشمجازیدر مؤسسه آموزشعالیآموزشپژوهشمدیریتوبرنامهریزیبااستفادهازتکنیکتلوز .پایاننامه کارشناسیارشد. مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی تهران.
صدریطباطبایی، محمدرضا. (1380). امکان سنجی کاربرد آموزش از راه دور برای مدیران و کانونهای فرهنگی – هنری مساجد. دانشگاه شهید بهشتی تهران، پایاننامه کارشناتلفن همراهشد.
صفارزاده، مژگان. منوچهری، کوروش. (1389). آموزش از طریق ابزراهای الکترونیکی همراه. دومین کنفرانس بین المللی شهرداری الکترونیکی، تهران ، صص61- 89.
عبدالوهابی، مرضیه. مهرعلیزاده، یدالله. پارسا، عبدالله. (1390). امکان سنجی استقرار مدارس هوشمند در دبیرستانهای دخترانه شهر اهواز. فصلنامه نوآوری آموزشی، 11(42) 113-82 .
فتحی و اجارگاه، کورش. نصیری، فهمیمه. (1384). امکان سنجی استقرار نظام آموزشی ضمن خدمت مجازی در وزارت آموزش و پرورش. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 4 (11) 65-47.
فرهادی، ربابه. (1384). آموزش الکترونیکی پارادایم جدید در عصر اطلاعات. فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات، 21(1) 66 -49.
مرشدی، لاله. کاظمی، حسین و امیدی نجف آبادی، مریم. (1390). نگرش دانشجویان ترویج و آموزش کشاورزی ورودی سالهای 88 -89 واحد علوم و تحقیقات تهران نسبت به یادگیری تلفن همراه، تحلیل Swot. مجله پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، 4 (3) 73-63.
مصدق، هادی. (1388). امکان سنجی برگزاری یادگیری الکترونیکی در شرکت گاز استاد یزد. پایاننامه کارشناتلفن همراهشد دانشگاه تهران.
یزدانپناه، احمدعلی و بیات، الناز. (1392). تّبیین و ارزیابی شاخصهای رقابتی دستگاههای مجازی. مطالعات مدیریتراهبردی، شماره 12، صص 122-101.
Borka S. & Tomaž G. (2004). Privacy provision in e-learning standardized systems: status and improvements. Computer Standards & Interfaces. 27(6), 561-578.
Dearnley, C. Haigh, j & fairhalls, T. (2008). Using mobile technologies assessment and learning in practice settings: a case study' Nurse Education in practice, 8(3) 197-204.
El – Gazzar, R. F., Ba'alawy, O., & kholig F, m. (2010) .Agent – bace mobile event notification system. International Journal of interactive mobile Technologies. 4(4), 24-30.
Georgakellos, A & marcis, M. (2009). Application of the semantic learning approach in the feasibility studies preparation training process. information systems management., 26 (3), 231-240.
Hartnell-Young, E. & Heym, N. (2008). How mobile phones help learning in secondary schools. Learning Sciences Research Institute University of Nottingham. Retrieved from http://www.lsri.nottingham.ac.uk/ehy/LSRI finalreport.pdf.
James, H. (2010). Accounting Information systems (7ed). Cengage Learning.
Johnson. L. Levine. A, Smith. R. (2009). The 2009 Horizon Report Texas: The New media consortium. Sparking innovative learning & creativity. http:// www.educause.edu/eli.
K-Uszpa, M. (2005). The picture of mobile learning: a survey of Expert Expectations about Learning on mobile phones, Berlin: Mobile Education center of Excellence.
Rene-corbiel ،R. J &Valdes- corbiel, M.V. (2007). Are you ready for mobile learning. Dueause Quarterly، 30(2)51-59 Available from: http:// www.educause.edu.
Uzunboylu, H .Carusb, Nand Ereg, E. (2009). Using mobile learning to increase environ mental awareness. Computer and education, 51(2), 381-389.
Wentworth ،R. J. & Popham, A. (2005). Changing learning environments with mobile technology. InC. Crawford (Eds.), proceedings of society for information twachnology & teacher education international conference، Chesapeake, VA: AACE 1071-1076.