بررسی رابطه جو سازمانی با عملکرد دبیران مدارس متوسطه
الموضوعات :
1 - استادیار دانشگاه علمی- کاربردی علامه طبرسی تهران
2 - کارمند دانشگاه پیام نور بوکان
الکلمات المفتاحية: عملکرد, جوسازمانی, رفتار دستوری رفتار حمایتی, رفتارحرفه ای, رفتار بیگانه و رفتار صمیمی,
ملخص المقالة :
هدف مقاله حاضرتعیین رابطه بین جو سازمانی مدارس با عملکرد دبیران دبیرستانهای پسرانه شهرستان بوکان و مهاباد در سال تحصیلی87- 1386 بوده است. به این منظور 200 معلم با روش تصادفی ساده انتخاب شدند و دو نوع پرسشنامه روی آنها اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و آزمون T مستقل انجام شد. نتایج تحقیق به این شرح است : وضعیت جو سازمانی، نظرات افراد نمونه نسبت به جو سازمانی از توزیع نرمالی برخوردار بوده و تنها در خرده آزمون رفتار فارغ از تعهد (بیگانه) دارای چولگی منفی بوده است. به عبارتی بیشترین تعداد افراد نمره های کم به این خرده آزمون داده اند. وضعیت عملکرد دبیران در سطح بالایی بوده و حدود 76 درصد از افراد در سطح ممتاز و عالی بوده اند.همبستگی رفتار حمایتی، رفتار هدایتی حرفه ای، رفتار صمیمی و... رفتار بیگانه مدیر با عملکرد دبیران معنی دار بود.تحلیل رگرسیون پیش بینی عملکرد دبیران بر اساس جو سازمانی معنی دار بود.همبستگی سن با عملکرد در سطح 05/0 و سابقه با عملکرد در سطح 01/0 معنی دار بوده است. همچنین رفتار صمیمی و بیگانه در دو شهر بوکان و مهاباد متفاوت بود. رفتار بیگانه در بوکان بیشتر از مهاباد و رفتار صمیمی در مهاباد بیشتر از بوکان بوده است.دبیران دارای مدارک تحصیلی مختلف ، نسبت به جو سازمانی دیدگاه یکسانی داشته اند و از این لحاظ تفاوتی دیده نشد.
- بسطامی، حسن(1375)، بررسی عوامل مؤثر در روحیه و رابطه آن با عملکرد کارکنان (شرکت زغالسنگ البرزشرقی ـ شاهرود)، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه شهیدبهشتی
- بدری قرهقشلاقی، جعفرصادق(1380)،بررسی رابطه جو سازمانی با شیوههای کنترل دانشآموزان در مدارس متوسطه استان آذربایجانغربی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی دانشگاهعلامهطباطبایی
- زنگل، مرضیه(1374)، بررسی مقایسة جو سازمانی از بعد سلامت زمانی در مدارس دولتی و غیرانتفاعی در دورههای تحصیلی راهنمایی و متوسطه شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه شهید بهشتی
- شیرازی، علی(1373)، نظریات و کاربرد مدیریت آموزشی، مشهد: انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد،
- لیفام، جیمزم وهووئه، جیمزا(1370)، مدیریت مدارس (مبانی و تئوریها)، ترجمه؛ محمدعلی نائلی، اهواز: دانشگاه شهید چمران، چاپچهارم
- میرکمالی، سیدمحمد(1373)، رهبرمدیریتآموزشی، تهران: نشر رامین
- میرکمالی، سیدمحمد(1378)، روابط انسانی در آموزشگاه، تهران: نشر سیطرون
- نادری، عزتا… و سیف نراقی، مریم(1376)، روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی، تهران: دفتر تحقیقات و انتشارات بدر
- نادری، عزت ا… و سیفنراقی، مریم و شاهپوریان، فرنگیس(1379)، راهنمای عملی فراهم سازی طرح تحقیق، تهران: نشر بدر
_Decenzo, David A.& Robbins stephen P.(1998)Personal / Human Resource Managment, (USA, Prentice – Hall, Inc.
_Goodlad, john, and other. , (1974) Toward a mankind school: An adventure in Humanistic Education. u.s: Mc Graw, Hill.
_sergiouanni, Tomas j. and starrat Robert j. ( 1993) superuision: A redefinition 5ed. Vs: Mc Graw – Hill.