نقش مؤلفههای عاطفه به مدرسه، صفات شخصیت و عملکرد تحصیلی در تمایزگذاری بین دانشآموزان منضبط و دارای مشکل انضباطی
الموضوعات :جواد مصرآبادی 1 , تقی زوار 2 , ثریا جباری 3
1 - دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
2 - استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
3 - کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی
الکلمات المفتاحية: شخصیت, عاطفه به مدرسه, عملکردتحصیلی, دانشآموزان منضبط و دارای مشکل انضباطی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش مؤلفههای عاطفه به مدرسه، صفات شخصیتی و عملکرد تحصیلی در تمایزگذاری بین دانشآموزان منضبط و دارای مشکل انضباطی میباشد. نمونه این پژوهش 420 نفر از دانشآموزان پایه دوم و سوم دوره متوسطهی سال تحصیلی 92-91 شهر تبریز بودند که با استفاده از دو روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و روش هدفمند انتخاب شدند. برای انتخاب دانشآموزان منضبط و غیرمنضبط از دو نقطه برش برای نمرات انضباط دانشآموزان و نیز نظر مسئولین مدرسه استفاده شد. در این پژوهش از پرسشنامه سنجش نگرش نسبت به مدرسه به منظور سنجش ویژگیهای عاطفه تحصیلی و از پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیتی نئو به منظور ارزیابی ویژگیهای شخصیتی آزمودنیها استفاده شد. همچنین از نمرات معدل نیمسال اول سال تحصیلی 92/91 به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی استفاده شد. دادههای حاصل با روشهای آماری رگرسیون لوجستیک و تجزیه تابع تشخیص تحلیل شدند. نتایج یافتههای تحلیل رگرسیون لوجستیگ نشان میدهد که مؤلفههای معدل، خودنظمدهی، نگرش به مدرسه و متغیر پذیرا بودن به ترتیب و به صورت مثبت به پیش بینی عضویت گروهی دانشآموزان غیرمنضبط میپردازند. همچنین نتایج تابع تشخیص نشان داد که متغیرهای خودنظمدهی، نگرش به مدرسه، عملکرد تحصیلی، نگرش به معلم و کلاس و در آخر دلپذیر بودن دارای توان معنیداری در تمایزگذاری بین دو گروه از دانشآموزان منضبط و غیرمنضبط هستند. همچنین نتایج تجزیه تابع تشخیص نشان داد که 3/75 درصد از افراد دو گروه بر اساس این متغیرها به طور صحیح مجدداً طبقهبندی شدند. تلویحات کاربردی این یافتهها در مقاله مورد بحث واقع شده است.
منابع
امینیزدی، امیر، و عالی، آمنه. (1385). بررسی تأثیر سبکهای مدیریت کلاس بر رشد مهارتهای فراشناختی دانشآموزان. مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی، 33، 90ـ74.
اصفهانی اصل، مریم، و عطاری، یوسفعلی، و مهرابیزاده، مهناز. (1382). مقایسه سازگاری و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر شاخهی نظری براساس اولویتهای پنج گانه تعیین شده طبق برنامه هدایت تحصیلی. یافتههای نو در روان شناسی، 6، صص29-18.
بلوم، اس. (1363). ویژگیهای آدمی و یادگیری آموزشگاهی(ترجمه علیاکبر سیف). تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
بیرامی، منصور. (1389). مقایسه ویژگیهای شخصیت و راهبردهای مقابلهای در دانشجویان دارای پرونده در کمیته انضباطی دانشگاه با دانشجویان عادی. فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، 17، 71-54.
پاکدامن، مجید. (1391). خودنظمبخشی در دانشآموزان. مجله بر خط دانش روانشناختی، 2، 108-95.
تمدنی، مجتبی، و حاتمی، محمد، و هاشمی، هادی. (1390). خودکارآمدی عمومی، اهمال کاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 17، 87- 65.
خجستهمهر، رضا، و عباسپور، ذبیحاله، و کرایی، امین، و کوچکی، رحیم. (1391). تأثیر برنامه موفقیت تحصیلی بر عملکرد و خودپنداره تحصیلی، نگرش نسبت به مدرسه، یادگیری شیوه موفقیت در مدرسه و سازگاری اجتماعی دانشآموزان. مجله روانشناسی مدرسه، 45، 56-27.
درایکورس، آر، گرونوالد، بی، چایلدرز پیر، اف. (1388). فنون مدیریت کلاس(ترجمه علیزاده و روحی). نشر دانژه.
رسولزاده، کاظم، و عبدی، نرگس. (1389). بررسی رابطه میان عوامل شخصیتی و میزان انضباط اجتماعی با توجه به پایبندی مذهبی. فصلنامه مطالعات امنیت اجتماعی، 31، 189-165.
رحمانی، سامان. (1390). مقایسه هوش هیجانی و نظریه ذهن دانشآموزان دارای مشکلات انضباطی و منضبط دوره متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی90ـ89. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.(چاپ نشده است).
رضویانشاد، مرتضی. (1384). رابطهی هوش هیجانی با سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایهی سوم راهنمایی شهر تبریز. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه تبریز.
زاهد، عادل، و رجبی، سعید، و امیری، مسعود. (1391). مقایسه سازگاری اجتماعی، هیجانی، تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 2، 62-43.
سیف، علیاکبر. (1387). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: دوران.
سیف، علیاکبر. (1379). مقدمهای بر نظریه های یادگیری. تهران: دوران
شجاعی، محمدصادق. (1388). نگاهی به ریشههای نظریه صفات شخصیت در اخلاق. فصلنامه مطالعات اسلام و روانشناسی، 3، 153-129.
صدیقی ارفعی، فریبرز، و تمنائیفر، محمدرضا، و منصورینیک، اعظم. (1390). ارتباط میان تصویر بدن، میزان سازگاری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 38، 65-51.
فراهانی، محمدنقی. (1378). روانشناسی شخصیت. تهران: دانشگاه تربیت معلم.
فونتانا، دی. (1385). روانشناسی در خدمت معلمان:یادگیری و شناخت(ترجمه جواد قهرمانی). تهران: مؤسسه فرهنگی منادی تربیت.
گروسیفرشی، تقی. (1380). رویکردی نوین در ارزیابی شخصیت(کاربرد تحلیل عاملی در مطالعات شخصیت). تبریز: دانیال و جامعهپژوه.
ماسن، پی، و کیگان، جی، و هوستون، ای، و کانجر، جی. (1376). رشد و شخصیت کودک(ترجمه یاسایی). تهران: نشر مرکز.
مصرآبادی، جواد. (1389). هنجاریابی و تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه تجدید نظر شده سنجش نگرش نسبت به مدرسه. علوم تربیتی، 12، 120-107.
مرادی، علیرضا، و هاشمی، تورج، فرزاد، ولی الله، و بیرامی، منصور، و کرامتی، هادی. (1388). مقایسه اثربخشی خودتنظیمی رفتار توجهی، خودتنظیمی رفتار انگیزشی و خودتعلیمی کلامی بر نشانههای اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه. فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، 13، 214-193.
میرنسب، میرمحمود، و بیرامی، منصور، و زندکریمی، بصیره. (1390). مقایسه عوامل شخصیتی در ببن دانشآموزان دختر پرخاشگر و غیرپرخاشگر. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 23، 203-186.
نامدارپور، فهیمه. (1387). بررسی رابطه بین خودتنظیمی یادگیری با مهارت های تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر. فصلنامه اندیشههای تازه در علوم تربیتی، 1، 151-137.
یاوریان، رویا، و سهرابی، فریبا، و یاوریان، نرمین. (1389). بررسی تأثیر پرخاشگری، جرأت ورزی دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر ارومیه در پیشرفت تحصیلی آنان. فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی، 2، 117-114.
Allport, g. w. (1973). Personality: a psychological interpretation. New York: Holt, Rinehart, Winston.
Advanced quantitative data analysis. )Glasgow: open university press.( 2003
Croom,D .B ., .Cramer, D andmoorG ,.E . (2003). Student missbehavior in agricultural education: a comparative study. Journal of Agricultural Education, 44, 14-26.
Gu,H ., lai,S ,.I .and ye,R . (2011). Across-cultural study of student problem behaviors in middle schools. School Psychology in international, 32, 20-34.
Musito,G ., lopez,E .E ., emler,N . (2007). Adjustment problems in the family and school contexts, attitude towards authority, and violent behavior at school in adolescence. Adolescence, 168, 779-794.
Mccoville,D .W , and Cornell,D . (2003). Aggressive attitudes predict aggressive behavior in middle school students. Journal of emotional and behavioral disorders, 11, 179-187.
McCoach, D.B., and Siegle, D., (2003). The school attitude assessment survey revised: A new instrument to identify academically able students who underachieve. Educational and psychological measurement, 3, 414-429.
Pintrich, P.R., and DeGroot, E.V., (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of educational psychology, 82, 33-40.
Kiesner, J., & Kerr, M. (2004). Families, Peers, and Contexts as Multipile Determinants of Adolescent Problem Behavior, Journal of adolescence, 27: 493-495.
Wigfield, A., and Karpathian, M., (1991). Who am I and what can I do? Children’s self concepts and motivation in achievement situations. Educational psychologist, 26, 233-262.
Zeidner, M., and Schleyer, E.J. (1999). Evaluating the effects of full-time vs part-time educational programs for the gifted: Affective outcomes and policy considerations. Evaluationand program planning, 22, 413-427.