رابطه توانمندسازی کارکنان با یادگیری سازمانی در ادارات آموزش و پرورش
الموضوعات :نادر سلیمانی 1 , محبوبه زحمت کش 2 , علی فائض 3
1 - دانشگاه گرمسار
2 - دانش آموخته کارشناسیارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار، ایران.
3 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، سمنان، ایران.
الکلمات المفتاحية: یادگیری سازمانی, توانمندسازی, ادارات آموزش و پرورش,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین توانمندسازی کارکنان و یادگیری سازمانی در ادارات آموزش و پرورش بود. پژوهش به شیوه توصیفی (همبستگی) انجام شد .جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان ادارات آموزش و پرورش استان سمنان، مشتمل بر 607 نفر بودند. حجم نمونه مطابق با جدول مورگان 242 نفر برآورد شد. برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه، محقق ساخته استفاده شد: الف- پرسشنامه توانمندسازی ب- پرسشنامه یادگیری سازمانی. دادههای گردآوری شده ازطریق نرم افزار SPSSو با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد آزمون و تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج حاکی از آن است که بین توانمندسازی کارکنان و یادگیری سازمانی رابطه معنادار وجود دارد .
ابطحی، حسین و عابسی، سعید. (1386). توانمندسازی کارکنان. کرج؛ مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
احمدی تیمورلویی، احمد. (1387). بررسی موانع یادگیری سازمانی در شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی و ارائه الگو، پایان نامه کارشناسی ارشد.
بلانچارد، کن.جان ،کارلوس والن راندولف (1996). مدیریت تواناسازی کارکنان. (ترجمه مهدی ایراننژاد)، تهران: فرا،1379.
پیرن، مایکل.(1381). سازمانهای یادگیرنده در عمل. (ترجمه ابوالفضل لامعی).ارومیه: مؤسسه فرهنگی انتشاراتی شاهد و ایثارگران. دانشگاه علوم پزشکی ارومیه.
جهانیان، رمضان. (1385). بررسی ابعاد توانمندسازی مدیران آموزشی به منظور ارائه چارچوب مناسب برای مدیران مدارس ابتدائی و راهنمایی کشور، رساله دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات.
خاطری، نسرین. (1385). دیدگاه مدیران و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به میزان برخورداری کارکنان از مؤلفههای توانمندسازی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی.
خانعلیزاده، رقیه. (1387). بررسی تأثیر یادگیری سازمانی بر توانمندسازی کارکنان در دانشگاه تربیت مدرس. پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تربیت مدرس.
دستگردی،کاظم.(1387).ارتباط بین توانمند سازی ویادگیری سازمانی در سازمان تربیت بدنی.پایان نامه کار شناسی ارشد،دانشگاه تهران.
رجائی پور،سعید،جمشیدیان ،عبدالرسول ونادری،ناهید(1386).مفاهیم وراهبردهای توانمند سازی کارکنان،ماهنامه تدبیر ،سال هجدهم،شماره186.
سنگه، پیتر. (1377). پنجمین فرمان (ترجمه حافظ کمال هدایت و محمد روشن)، تهران: مدیریت صنعتی، .( سال انتشار به زبان اصلی 1990)
عبدلی،زهرا.(1386)رابطه توانمند سازی کارکنان ویادگیری سازمانی در آموزش وپرورش شهر تهران،دانشگاه پیام نور مرکز تهران.
مارکوارت، مایکل. (1385). ایجاد سازمان یادگیرنده، توسه عناصر پنجگانه برای یادگیری سازمانی (ترجمه محمد زالی)،دانشگاه تهران، مرکز کارآفرینی. (سال انتشار اثر به زبان اصلی 1995).
محمدی، محمد (1380). توانمندسازی نیروی انسانی، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره 31-32، صفحات 211 تا 232.
نجفبیگی، رضا. (1376). سازمان یادگیرنده نگرشی جدید در مدیریت، فصلنامه اقتصاد و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، شماره 33، صفحات 20-25.
یارمحمدزاده، پیمان و رحیمی، حمید. (1385). بررسی رابطه بین کاربست مؤلفههای سازمان یادگیرنده بر اساس اصول پنجگانه پیترسنج با میزان بهبود کیفیت زندگی کاری اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.
Alegre J. Chiva R. (2008). Assessing the impact of organizational learning capability product innovation performance: An empirical test, technovation 28: 375-326.
Bala subramariah, V.(2005).Organizational learning andinformation system. Email: bala@e-papyrus.com.
Blanchard, K. H & Carlos J. Pand Randolph, A.(2003).Empowerment take more than one minute, Barett-Koehler Sanfran Cisco.
Carla, Curdo, (2006), Organization Learning and organizational design Emerald group publishing limited, Vol. (13No1), PP. 25-48.
Conger, jay. A& kanungo robindra N.(1988)."The empowerment process: integrating theory and practice "Academy of management review.V13, N3. pp 471-482.
Dee, J. R & Lee Dummer (2001).Structural antecedent and psychological correlates of teacher empowerment. University of Massachusta. VOL41.
Diaz, wendy Michelle, Steven G.cole, Russel A.(2003).The organizational empowerment scale.VOL.32.
Egan, T,M. (2002).Learningorganizationaldimensionand motivation to transfer learning in Largfim information technology employees, University of Minnesota.
Edwards, J. l, Kathy E. Green, cheric A. Lyons(2002) Personal empowerment, efficacy and environmental characteristics. Journal of Educational Administration, VOL 40 ISS: 1, PP67-86.
FCO, Javier, L, Iovens Montes. Antonia Ruiz Moreno and victor Garcia (2004) . Morales "Influence of support leadership and Teamwork cohesion on organizational learning innovation and performance an Empirical Examination tech novation"
Grove, P. B.(ed) (1971) .Webster’s third new international Pictionary of the English/ language unabridged, spring field. MA. G & Cmerian P. 744.
Heates field, M. Susan (2000). Make learning matter: Become a learning organization. New Letter of Human Resourses.
Kan, M & Meredith, M(2004). Discussion on guide empowerment Employees: A brief case book. Retieved on Doc. 2004. Available at www.briefasebooks.com.
Lampers. B.(2004).Two strategies for staff empowerment, Reston. Vol4, ISS, P. 32.
Lee, M, J, Keh, J (2001). Is empowerment really a new concept?The international Journal of Human resource management 18 (14).P.6684.
Neefe. Diane osterhaus(2001). Comparing levels of organization learning Maturity of colleges and universities participating traditional & NON – traditional (Academic Quality empowerment project crediation process.
Savage, S, (2001).Empowerment, Available:)http:/ /faculty, Valencia, CC.US).
Smith Jane, 2000, Empowering people, Brtitish, Libarary, 2nd edition.
Spreitzer, M. Gretchen & Doneson, David (2005).Musings on the past and future of employee empowerment. Forth coming in 2005in the Handbook of organizational development edited by tom Cummings, thousand oaks: sag.
Zhang, Li, Tian. Yezhuang Zhonging Qi, A,(2009). A conceptual model of management, Horbin institute of technology China.