طراحی آموزش چند رسانهای مبتنی بر نظریۀ بار شناختی سوئلر و تعیین تأثیر آن بر هیجان تحصیلی درس ریاضی در فراگیران پایه سوم ابتدایی
الموضوعات :کوروش حسینبگلو 1 , موسی پیری 2 , جهانگیر یاری حاج عطالو 3 , اکبر رضایی 4
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - دانشیار برنامه ریزی درسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
4 - دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور
الکلمات المفتاحية: هیجان تحصیلی, طراحی آموزشی چند رسانهای, نظریۀ بار شناختی سوئلر,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف طراحی آموزش چندرسانهای مبتنی بر نظریۀ بار شناختی سوئلر و تعیین تأثیر آن بر هیجان تحصیلی درس ریاضی در فراگیران پایۀ سوم ابتدایی، انجام شده است. در این پژوهش، از طرح شبه آزمایشی "پیش - پسآزمون با گروه گواه" استفاده شد. جامعۀ آماری در این تحقیق، دانشآموزان پسر پایۀ سوم ابتدایی شهرستان چایپاره (502 نفر) در سال تحصیلی 1397- 1396بود. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، 2 کلاس از دو مدرسه و از هر کلاس به صورت تصادفی 15 نفر انتخاب شد که بصورت تصادفی به گروه های آزمایش و کنترل منتسب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه هیجان تحصیلی لیچنفلد و همکاران (2012) گردآوری شدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره (MANCOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد که اجرای طراحی آموزش چند رسانهای مبتنی بر نظریۀ بار شناختی سوئلر به صورت معنی داری بر افزایش هیجان تحصیلی لذت و کاهش هیجان های تحصیلی خستگی و اضطراب تأثیر دارد و میانگین گروه آزمایش در پس آزمون بیشتر از میانگین گروه گواه بود. با توجه به یافته های پژوهش حاضر، می توان نتیجه گرفت که استفاده از طراحی آموزش چند رسانهای مبتنی بر نظریۀ بارشناختی سوئلر به عنوان یکی از راه های کاهش هیجانهای منفی و افزایش هیجان های مثبت تحصیلی فراگیران به کار رود
اتکینسون، ریتا؛ لافتس جفری، سوزان؛ نولن هکسما، استیفن مارن، ادوارد اسمیت، باربارا فردریکسون، داریل بم (1393). زمینه روانشناسی (ترجمه رفیعی و همکاران). تهران: ارجمند.
امیدفر، نفیسه؛ پاکدامن ساوجی، آذر. (۱۳۹۵). اثربخشی آموزش برونریزی هیجانات به صورت نوشتاری بر بلوغ عاطفی دانشآموزان با اضطراب بالا. اولین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران، شرکت خدمات برتر.
امیرتیموری، محمدحسن(1394). بارشناختی و چندرسانهایهای آموزشی. تهران: دانشگاه علامهطباطبائی.
توکلی، مژگان؛ عضدالملکی، سودابه (1395). تأثیر اصل چند رسانهای مایر بر هیجان پیشرفت دانشآموزان دارای مشکلات جسمی-حرکتی. فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 11، 192-183.
جان نسار، هادی؛ زارعی، کبری (1393). تأثیر استفاده از آموزش چند رسانهای بر انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه ششم دوره ابتدایی. اولین کنفرانس ملی روانشناسی و علوم تربیتی، شادگان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شادگان.
رضایی، اکبر (1394). بررسی روایی درونی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه هیجانهای تحصیلی ریاضی در مقطع ابتدایی. فصلنامه علمی- پژوهشی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 3 (9)، 44-33.
رضویه، اصغر؛ لطیفیان، مرتضی؛ سیف، دیبا (1386). رابطه باورهای انگیزشی درباره ریاضی و راهبردهای خودنظمدهی انگیزشی در دانشآموزان تیز هوش. مجله روانشناسی، 41(1)، 109-81.
زارع، محمد. (1393). بررسی بارشناختی بیرونی آموزش به شیوه چند رسانهای مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی مریل. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی چاپ نشده.
زمانی، بی بی عشرت؛ سعیدی، محمد؛ سعیدی، علی (1391). اثربخشی و پایداری تأثیر استفاده از چندرسانهایها بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی درس ریاضی. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 2(4)، 87-68.
سیف، محمدحسین (1396). مدل علی تطبیقی فرسودگی تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و پیام نور. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 17(2)، 23-11.
شاطری ایل ذوله، رضیه (1395). بررسی تأثیر آموزش ترکیبی مبتنی بر نرمافزار آموزشی بر سطح اضطراب تحصیلی دانشآموزان دارای افت تحصیلی پایه ششم ابتدایی شهرستان صحنه. دومین کنفرانس سراسری دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران، تهران، مؤسسه برگزار کننده همایشهای توسعه محور دانش و فناوری سام ایرانیان.
شمس، فاطمه و تابع بردبار، فریبا. (1390). نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی در رابطه جهتگیری هدف و عملکرد ریاضی. روشها و مدلهای روان شناختی، 1(3)، 76-47.
غلامعلی لواسانی، مسعود؛ حجازی، الهه؛ خضریآذر، هیمن. (1390). الگوی پیشبینی پیشرفت ریاضی: نقش اهداف پیشرفت، رویکردهای یادگیری و تلاش. مجله روانشناسی، 15(2)، 178-163.
فلاح ولیک چالی، لیلا. (۱۳۹۳). تأثیر آموزش چند رسانهای بر کاهش اضطراب ریاضی و استمرار میزان یادگیری دانشآموزان LSD.. اولین کنفرانس ملی روانشناسی و علوم تربیتی، شادگان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شادگان.
قاسمی جوبنه، رضا؛ موسوی، سید ولیاله؛ ظنیپور، آذین؛ حسینی صدیق، مریم السادات. (1395). رابطه بین ذهن آگاهی و تنظیم هیجان با تعللورزی تحصیلی دانشجویان. دو ماهنامه علمی-پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. ۹ (۲)، ۱۳۴-۱۴۱.
کرمی، زهرا (۱۳۹۶). نقش به کارگیری نرم افزارهای آموزشی در یادگیری و درک مفاهیم هندسی. اولین کنفرانس آموزش و کاربرد ریاضی، کرمانشاه، انجمن علمی آموزشی معلمان ریاضی کرمانشاه.
محمدی، نسرین؛ مصطفیزاده، اسماعیل؛ صالحیزاده، مریم (۱۳۹۷). تأثیر استفاده از چند رسانهایها بر اثربخشی تدریس معلمان مقطع ابتدایی در دروس ریاضیات، شهرستان تکاب. ششمینهمایش علمی پژوهشی علوم تربیتی وروانشناسی، آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
مهدوی، محمد رضا؛ امیر تیموری، محمد حسین (1390). بررسی تأثیر استفاده از الگوی طراحی آموزشی مریل (نظریه نمایش اجزاء) بر میزان یادگیری و یادداری در درس زیستشناسی سال اول دبیرستان. مجله روانشناسی تربیتی، 20، 17-32.
نوروزی، داریوش؛ احمدزاده بیانی، احمد؛ آقابراتی، نجمه (1390). تأثیر آموزش چندرسانهای بر میزان یادگیری و یادداری درس ریاضی دانشآموزان درخودمانده. روانشناسی افراد استثنایی، 1(4)، 1-19.
Asadi, S. & Jamali, H. R. (2011). Blended Library and Multimedia Model in Geography Teaching. In the Proceedings of the International Conference on e Education, Entertainment and e-Management (ICEEE 2011), Jakarta, Indonesia, 27-29 December, pp. 337- 339.
Amir teimouri, M. H. (2015). Cognitive load and multimedia training. Tehran:Allameh Tabatabai University [In Persian].
Atkinson, R., Lofts Jeffry, S., Nolen H., Stephen. M., Edward, S., Barbara F., Daryl B., (2014). Psychology field, (Translated by Rafiee et al.). Tehran: Publication of the Arjomand [In Persian].
Chen, C. M. & Wu, C. H. (2015). Effects of different video lecture types on sustained attention, emotion, cognitive load, and learning performance. Computers & Education, 80, 108-121.
Chung-Ho Su. (2016). the effects of students' motivation, cognitive load and learning anxiety in gamification software engineering education: a structural equation modeling study. Multimedia Tools and Applications archive, 16(75), 10013-10036.
Fleer, M. (2013). Affective Imagination in Science Education: Determining the Emotional Nature of Scientific and Technological Learning of Young Children. Research in Science Education, 5(45), 2085–2106.
Falah Valik Chali, L. (2014). The Impact of Multimedia Education on Math Anxiety and Continuing Learning in LSD Students. First National Conference on Psychology and Educational Sciences. Shadegan: Azad University of Shadegan [In Persian].
George- Palilonis, J., & Filak, V. (2009). Blended Learning in the Visual Communications Classroom: Student Reflections on a Multimedia Course. Electronic Journal of e -learning. 7 (3), 247-256.
Gholamali Lavasani, M., Hejazee, E., & Khezri Azar, H. (2006). Predictive Mathematical Prediction Model: The Role of Progress Goals, Learning Approaches, and Effort. Journal of Psychology, 15(2). 163-178 [In Persian].
Gasemi Chobneh, R., Musavi, S. V., Zanipour, A., & Hosseini Sedigh, M. (2016). The relationship between mindfulness and emotion regulation with students' procrastination. Journal of Educational Strategies in Medical Sciences. 9(2), 134-141 [In Persian].
Hughes, F., Noppe, L., & Noppe, I. (1996). Cognitive development in child development. Prentice- Hall, Inc, New Jersey.
Jiang, D. Renandya, W A. & Zhang, L. J. (2017). Evaluating ELT multimedia courseware from the perspective of cognitive theory of multimedia learning. Journal of Computer Assisted Language Learning, 7(30), 726-744.
Jorge A. Pinto, E. Vogel, H. & Daniel, E. N. (2017). The effect of cognitive load and outcome congruency on the learned productiveness effect in human predictive learning. Psicológica, 38, 257-281.
Jan nesar, H., & Zaraee, K. (2014). The Impact of Using Multimedia Education on Motivation and Academic Achievement in Sixth Grade Elementary School Boy Students. Shadegan: Azad University of Shadegan [In Persian].
Kalyuga, S. (2012). Cognitive load and instructional design (Translated by Amirteimoury, M H Mosaramezani S, Velayati E.); Tehran: Avaye Noor.
Korbach, A. Brünken, R., & Park, B. (2017). Measurement of cognitive load in multimedia learning: a comparison of different objective measures. Structional Science, 4(45), 515–536.
Kumar, J. A., Muniandy, B., & Jaafar, W. A. (2016). Emotional Design in Multimedia Learning: How Emotional Intelligence Moderates Learning Outcomes. Modern Education and Computer Science, 5, 54-63.
Karimi, Z. (2017). The role of educational software in learning and understanding geometric concepts. First Conference on Mathematics Education and Use. Kermanshah, Kermanshah Mathematics Teachers Association [In Persian].
Lichtenfeld, S. Pekrun, R. Stupnisky, R. H. Reiss, K., & Murayama, K. (2012). Measuring students' emotions in the early years: The achievement emotions questionnaire-elementary school (AEQE). Learning and Individual Differences, 22, 190-201.
Liew, T.W., Mat Zin, N.A., & Sahari, N. Hum. (2017). Exploring the affective, motivational and cognitive effects of pedagogical agent enthusiasm in a multimedia learning environment. Human-centric Computing and Information Sciences, 7(9), 1-21.
Mauss, I. B., Shallcross, A. J., Troy, A. S., John, O. P., Ferrer, E., Wilhelm, F. H., & Gross, J. J. (2011). Don’t Hide Your Happiness! Positive Emotion Dissociation, Social Connectedness, and Psychological Functioning. Journal of Personality and Social Psychology, 100, 738–748.
Mayer, R. E. (2003). The promise of multimedia learning: Using the same instructional design methods across different media. Learning and Instruction, 13, 125-139.
Muhammadi, N., Mustafazadeh, I., & Salehi zade, M. (2018). The Impact of Multimedia Usage on the Effectiveness of Teaching Elementary Teachers in Mathematics Courses, Takab County. 6th Scientific Research Conference on Educational and Psychological Sciences, Social and Cultural Damages of Iran, Tehran, Association for Development and Promotion of Fundamental Sciences and Technologies [In Persian].
Mahdavee, M. R., & Amir Teimouri, M. H. (2006). Investigating the effect of using Merrill's educational design model (Component Theory) on learning and retention in high school biology. Journal of Educational Psychology, 20, 17-32 [In Persian].
Norouzi, D., Ahmadzadeh Baiani, a., & Aghabaratee, Najmeh (2006). The effect of multimedia education on learning and retention of math lesson in autistic students. Psychology of Exceptional People. 1(4), 1-19 [In Persian].
Ollino, M. Aldoney, J. Domínguez, A. M. and Merino, C. (2018). A new multimedia application for teaching and learning chemical equilibrium, (Paper) Chem.Educ. Res. Pract, 19, 364-374.
Omidfar, N., & Pakdaman, Savoji, A., (2016). The Effectiveness of Emotional Extraversion Training Written on Emotional maturity of students with high anxiety, First international conference of psychology and social science, Tehran: Khadamate Bartar Company [In Persian].
Paas, F., Renkl, A. & Sweller, J. (2003). Cognitive load theory and instructional design: Recent developments. Educational psychologist, 38(1), 1-4.
Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18, 315–341.
Pekrun, R., Goetz, T., Frenzel, A. C., Barchfeld, P., & Perry, R. P. (2011). Measuring emotions in students’ learning and performance: The achievement emotions questionnaire (AEQ). Contemporary Educational Psychology, 36, 36-48.
Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R.P. (2002). Academic emotions in students’ self-regulated learning and achievement: A program of quantitative and qualitative research. Educational Psychologist, 37, 91-106.
Rezaee, A. (2015). Internal validity and reliability of the Persian version of the Mathematics Academic Excellence Questionnaire in elementary school. Journal of Research in School and Virtual Learning. 3(9), 33-44 [In Persian].
Rezvieh, A., Latifian, M., & Seif, D. (2007). The Relationship between Motivational Beliefs about Mathematics and Motivational Self-Regulation Strategies in Pupils. Journal of Psychology, 41(1), 81-109 [In Persian].
Schutz, P. A., & Pekrun, R. (2007). Emotions in Education. San Diego, CA: Elsevier.
Sweller, J., (1988). Cognitive load during problem-solving: Effects on learning. Cognitive Science, 12, 257-258.
Sweller, J., Ayres, P., & Kalyuga, S. (2011). Cognitive load theory. Publisher Springer, New York.
Seif, M. h. (2017). A Comparative Model of Academic Burnout among University of Medical Sciences and Payam Noor Students, Iranian Journal of Medical Education. 17(2), 11-23 [In Persian].
Shati Ile Zuleh, R. (2016). The Effect of Educational Software Based Combined Education on the Level of Academic Anxiety in Students with Elementary Sixth Grade Elementary School in Sahneh County. Second National Conference on Science and Technology of Educational Sciences in Social Studies and Psychology. Tehran: Institute for Organizing Conferences on the Development of Sam Iranian Knowledge and Technology [In Persian].
Shams, F., & Tabe Bordbar, F. (2006). The mediating role of academic self-efficacy in the relationship between goal orientation and mathematical performance. Psychological methods and models. 1(3). 47-76 [In Persian].
Sweller, J., van Merriënboer, J. J. G., & Paas, F. G. W. C. (1998). Cognitive architecture and instructional design. Educational Psychology Review, 10, 251- 296.
Tavakoli, M., & Azdolmaleki, S. (2016). The Impact of Meyer's Multimedia Principle on the Excitement of Students with Physical-Motor Problems. Journal of Psychological and Educational Sciences Studies,11, 183-192. [In Persian].
Young, John Q. (2017). Improving Handoffs Curricula: Instructional Techniques From Cognitive Load Theory. Academic Medicine. 5(92), 719-728.
Zareh, M. (2014). External Cognitive Evaluation of Multimedia Learning Based on Merrill's Design Pattern, unpublished M.A. dissertation of Allameh Tabatabaei University [In Persian].
Zamani, B. B. E., Saeedi, M., & Saeedi, A. (2012). The Effectiveness and Sustainability of the Impact of Multimedia Use on Self-Efficacy and Academic Motivation in the Mathematics Course. Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, 2(4), 68-87 [In Persian].
_||_Asadi, S. & Jamali, H. R. (2011). Blended Library and Multimedia Model in Geography Teaching. In the Proceedings of the International Conference on e Education, Entertainment and e-Management (ICEEE 2011), Jakarta, Indonesia, 27-29 December, pp. 337- 339.
Amir teimouri, M. H. (2015). Cognitive load and multimedia training. Tehran:Allameh Tabatabai University [In Persian].
Atkinson, R., Lofts Jeffry, S., Nolen H., Stephen. M., Edward, S., Barbara F., Daryl B., (2014). Psychology field, (Translated by Rafiee et al.). Tehran: Publication of the Arjomand [In Persian].
Chen, C. M. & Wu, C. H. (2015). Effects of different video lecture types on sustained attention, emotion, cognitive load, and learning performance. Computers & Education, 80, 108-121.
Chung-Ho Su. (2016). the effects of students' motivation, cognitive load and learning anxiety in gamification software engineering education: a structural equation modeling study. Multimedia Tools and Applications archive, 16(75), 10013-10036.
Fleer, M. (2013). Affective Imagination in Science Education: Determining the Emotional Nature of Scientific and Technological Learning of Young Children. Research in Science Education, 5(45), 2085–2106.
Falah Valik Chali, L. (2014). The Impact of Multimedia Education on Math Anxiety and Continuing Learning in LSD Students. First National Conference on Psychology and Educational Sciences. Shadegan: Azad University of Shadegan [In Persian].
George- Palilonis, J., & Filak, V. (2009). Blended Learning in the Visual Communications Classroom: Student Reflections on a Multimedia Course. Electronic Journal of e -learning. 7 (3), 247-256.
Gholamali Lavasani, M., Hejazee, E., & Khezri Azar, H. (2006). Predictive Mathematical Prediction Model: The Role of Progress Goals, Learning Approaches, and Effort. Journal of Psychology, 15(2). 163-178 [In Persian].
Gasemi Chobneh, R., Musavi, S. V., Zanipour, A., & Hosseini Sedigh, M. (2016). The relationship between mindfulness and emotion regulation with students' procrastination. Journal of Educational Strategies in Medical Sciences. 9(2), 134-141 [In Persian].
Hughes, F., Noppe, L., & Noppe, I. (1996). Cognitive development in child development. Prentice- Hall, Inc, New Jersey.
Jiang, D. Renandya, W A. & Zhang, L. J. (2017). Evaluating ELT multimedia courseware from the perspective of cognitive theory of multimedia learning. Journal of Computer Assisted Language Learning, 7(30), 726-744.
Jorge A. Pinto, E. Vogel, H. & Daniel, E. N. (2017). The effect of cognitive load and outcome congruency on the learned productiveness effect in human predictive learning. Psicológica, 38, 257-281.
Jan nesar, H., & Zaraee, K. (2014). The Impact of Using Multimedia Education on Motivation and Academic Achievement in Sixth Grade Elementary School Boy Students. Shadegan: Azad University of Shadegan [In Persian].
Kalyuga, S. (2012). Cognitive load and instructional design (Translated by Amirteimoury, M H Mosaramezani S, Velayati E.); Tehran: Avaye Noor.
Korbach, A. Brünken, R., & Park, B. (2017). Measurement of cognitive load in multimedia learning: a comparison of different objective measures. Structional Science, 4(45), 515–536.
Kumar, J. A., Muniandy, B., & Jaafar, W. A. (2016). Emotional Design in Multimedia Learning: How Emotional Intelligence Moderates Learning Outcomes. Modern Education and Computer Science, 5, 54-63.
Karimi, Z. (2017). The role of educational software in learning and understanding geometric concepts. First Conference on Mathematics Education and Use. Kermanshah, Kermanshah Mathematics Teachers Association [In Persian].
Lichtenfeld, S. Pekrun, R. Stupnisky, R. H. Reiss, K., & Murayama, K. (2012). Measuring students' emotions in the early years: The achievement emotions questionnaire-elementary school (AEQE). Learning and Individual Differences, 22, 190-201.
Liew, T.W., Mat Zin, N.A., & Sahari, N. Hum. (2017). Exploring the affective, motivational and cognitive effects of pedagogical agent enthusiasm in a multimedia learning environment. Human-centric Computing and Information Sciences, 7(9), 1-21.
Mauss, I. B., Shallcross, A. J., Troy, A. S., John, O. P., Ferrer, E., Wilhelm, F. H., & Gross, J. J. (2011). Don’t Hide Your Happiness! Positive Emotion Dissociation, Social Connectedness, and Psychological Functioning. Journal of Personality and Social Psychology, 100, 738–748.
Mayer, R. E. (2003). The promise of multimedia learning: Using the same instructional design methods across different media. Learning and Instruction, 13, 125-139.
Muhammadi, N., Mustafazadeh, I., & Salehi zade, M. (2018). The Impact of Multimedia Usage on the Effectiveness of Teaching Elementary Teachers in Mathematics Courses, Takab County. 6th Scientific Research Conference on Educational and Psychological Sciences, Social and Cultural Damages of Iran, Tehran, Association for Development and Promotion of Fundamental Sciences and Technologies [In Persian].
Mahdavee, M. R., & Amir Teimouri, M. H. (2006). Investigating the effect of using Merrill's educational design model (Component Theory) on learning and retention in high school biology. Journal of Educational Psychology, 20, 17-32 [In Persian].
Norouzi, D., Ahmadzadeh Baiani, a., & Aghabaratee, Najmeh (2006). The effect of multimedia education on learning and retention of math lesson in autistic students. Psychology of Exceptional People. 1(4), 1-19 [In Persian].
Ollino, M. Aldoney, J. Domínguez, A. M. and Merino, C. (2018). A new multimedia application for teaching and learning chemical equilibrium, (Paper) Chem.Educ. Res. Pract, 19, 364-374.
Omidfar, N., & Pakdaman, Savoji, A., (2016). The Effectiveness of Emotional Extraversion Training Written on Emotional maturity of students with high anxiety, First international conference of psychology and social science, Tehran: Khadamate Bartar Company [In Persian].
Paas, F., Renkl, A. & Sweller, J. (2003). Cognitive load theory and instructional design: Recent developments. Educational psychologist, 38(1), 1-4.
Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18, 315–341.
Pekrun, R., Goetz, T., Frenzel, A. C., Barchfeld, P., & Perry, R. P. (2011). Measuring emotions in students’ learning and performance: The achievement emotions questionnaire (AEQ). Contemporary Educational Psychology, 36, 36-48.
Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R.P. (2002). Academic emotions in students’ self-regulated learning and achievement: A program of quantitative and qualitative research. Educational Psychologist, 37, 91-106.
Rezaee, A. (2015). Internal validity and reliability of the Persian version of the Mathematics Academic Excellence Questionnaire in elementary school. Journal of Research in School and Virtual Learning. 3(9), 33-44 [In Persian].
Rezvieh, A., Latifian, M., & Seif, D. (2007). The Relationship between Motivational Beliefs about Mathematics and Motivational Self-Regulation Strategies in Pupils. Journal of Psychology, 41(1), 81-109 [In Persian].
Schutz, P. A., & Pekrun, R. (2007). Emotions in Education. San Diego, CA: Elsevier.
Sweller, J., (1988). Cognitive load during problem-solving: Effects on learning. Cognitive Science, 12, 257-258.
Sweller, J., Ayres, P., & Kalyuga, S. (2011). Cognitive load theory. Publisher Springer, New York.
Seif, M. h. (2017). A Comparative Model of Academic Burnout among University of Medical Sciences and Payam Noor Students, Iranian Journal of Medical Education. 17(2), 11-23 [In Persian].
Shati Ile Zuleh, R. (2016). The Effect of Educational Software Based Combined Education on the Level of Academic Anxiety in Students with Elementary Sixth Grade Elementary School in Sahneh County. Second National Conference on Science and Technology of Educational Sciences in Social Studies and Psychology. Tehran: Institute for Organizing Conferences on the Development of Sam Iranian Knowledge and Technology [In Persian].
Shams, F., & Tabe Bordbar, F. (2006). The mediating role of academic self-efficacy in the relationship between goal orientation and mathematical performance. Psychological methods and models. 1(3). 47-76 [In Persian].
Sweller, J., van Merriënboer, J. J. G., & Paas, F. G. W. C. (1998). Cognitive architecture and instructional design. Educational Psychology Review, 10, 251- 296.
Tavakoli, M., & Azdolmaleki, S. (2016). The Impact of Meyer's Multimedia Principle on the Excitement of Students with Physical-Motor Problems. Journal of Psychological and Educational Sciences Studies,11, 183-192. [In Persian].
Young, John Q. (2017). Improving Handoffs Curricula: Instructional Techniques From Cognitive Load Theory. Academic Medicine. 5(92), 719-728.
Zareh, M. (2014). External Cognitive Evaluation of Multimedia Learning Based on Merrill's Design Pattern, unpublished M.A. dissertation of Allameh Tabatabaei University [In Persian].
Zamani, B. B. E., Saeedi, M., & Saeedi, A. (2012). The Effectiveness and Sustainability of the Impact of Multimedia Use on Self-Efficacy and Academic Motivation in the Mathematics Course. Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, 2(4), 68-87 [In Persian].