تأثیر زمان پخش فیلم آموزشی بر میزان یادگیری و یادداری دانشآموزان دختر راهنمایی
الموضوعات :نرگس یوسفیکنجدر 1 , سعید موسویپور 2
1 - کارشناسارشد رشته تکنولوژی آموزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
2 - استادیار، دکترای تخصصی روانشناسی، گروه روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
الکلمات المفتاحية: یادگیری, یادداری, زمان پخش فیلم آموزشی, فیلم آموزشی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر زمان پخش فیلم آموزشی بر میزان یادگیری و یادداری دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی شهرستان ملایر بوده است. روش تحقیق در این مطالعه نیمه تجربی و طرح مورد استفاده پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه بوده است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشآموزان سوم راهنمایی مدارس دولتی دخترانۀ شهرستان ملایر و نمونه شامل 110 نفر بودند که به طور تصادفی انتخاب و در چهار گروه نمایش فیلم آموزشی قبل (27نفر)، ضمن (26نفر)، بعد (26نفر) از تدریس و گروه گواه (31 نفر) تقسیم شدند. از بخشهای کتاب جغرافیا بخشهای دوم و سوم انتخاب شد. یادگیری و یادداری با استفاده از پیش آزمون، پس آزمون و آزمون یادداری هم ارز بر مبنای محتوای فیلم، مورد سنجش قرار گرفت. قبل از شروع مداخله از هر چهار گروه پیش آزمون به عمل آمد و پس از پایان 10 جلسه، پسآزمون و بعد از 2 هفته آزمون یادداری انجام شد. داده ها با روشهای آمار توصیفی(میانگین، انحراف استاندارد) و استنباطی(مدلهای خطی تعمیم یافته، آزمونهای مقایسه ها ی چندگانه، آنوا و مانوا) تجزیه و تحلیل شد. با توجه به سطح معنیداری نتایج فرضیات (5/0p>) نتایج نشان داد که به کار گیری رسانه ایی مانند فیلم آموزشی در ضمن تدریس برمیزان یادگیری و یادداری دانشآموزان تأثیر بیشتری دارد.
منابع Refrences
Anderos, D. R., & Colin, P. A. (1989). The impact of multimedia that Influence cognitive development of children. Department of Education, Office of Education Research and Improvement, U. S. A.
Ayati, M., (2006). The effect of educational videotapes of mathematics (book movie) in the first year of middle school student’s academic achievement. M. A. thesis. Allameh Tabatabai University, Tehran. ]In Persian[
Biparva, Sh., (2001). Effect of film (Educational Technology) on adult learning participating in long-term periods (MA) of public management in 2001-2000. M. A. thesis. Shahid Beheshti University, Tehran. ]In Persian[
Burke, N., & Harriet, C. (1989). Using film, video, and classroom.Better Education systems.
Considine, M. D., & Baker, F. (2006). Focuse on Film: learning it Through the Movies. Middlr Ground, 10(2), 12-15.
Dashti, M., (2013). Educational film and lasting learning / Take a look at purposes and effects of the International Festival of growth. Journal of Teacher, 30(277), 10-11. ]In Persian[
Davis, A., (1998). Learning Management (discussed in Educational Technology) (Translated by Norozi, D, and Amir Timuri, M, H.). Shiraz: Sasan. (On original language Publication 1994). 1998. ]In Persian[
Derelioglu, Y., & Sar, E. (2010). The use of films on history education in Primary schools: problems and suggestions. Produse Social and Behavioral Scirnce, 9, 2017-2020
Erickson, Carlton, W. H., & Curl, H. D. (1972). Fundamentals of Teaching with Audio Visual Technology. Znded, New Yourk: Macmillan.
Fardanesh, H., (2012). Theoretical Foundations of Educational Technology. Tehran: SAMT. ]In Persian[
Goldenberg, M., Lee, J. W., & O¢Bannon, T. (2010). Enhancing recreation, parks and tourism courses: Using movies as teaching tools. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 9(2), 4-16.
Hales, Loyde, W. & Show, I. S. (1995). The effect of videos on student thinking, About Holocaust in World War II. Paper presented at the Annual Meeting of The American Educational Research Association.
Hammel, T. H., & Batty, C. A. (1989). Comparison of computer and Videotaped role-plays instructional methods in the teaching of specific Interviewing skills. Journal of Announcement, 14(5), 312-320.
Kabadayi, L. (2012). The Role of Short Film in Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 47, 316-320.
Kazemi, F., & Hashemi, S. (2014). Cognitive load theory and its implications for instructional design. The Second Conference of Educational Psychology. Rajai martyr teacher training university. ]In Persian[
Keith, T. Z., Reimers, T. M., Fehrman, P., Gpottsbaum, S. M., & Aube, Y. L.w. (1986). Partnal Involvement, Homework and T.V Time: Direct and Indirect effect on high School Achievement. Journal of EducationalPsychology, 78.
Keshavarz, L., (2003). The role of media in teaching soccer of the physical education in the distance learning system. Harekat Journal, 1, 25- 37. ]In Persian[
Khandandel, B., (2009). To investigate Special Effect Tutorial on Learning. Knowledge and Health Journal, 4 (2), 24- 29. ]In Persian[
Khodamoradi, Kh., (2002). The effect of educational training to help Audio - visual media (video tapes, video training course or program "growth") on the basis of male high school students learning English in Ravansar (Kermanshah) in 2002-2001. M. A. thesis. Teacher Training University, Tehran. ]In Persian[
Mahon, M.C. (1988). An Approach to the Teaching of Television in Secondary School. Document Type, C. British-Jornal/of Language Teaching, 13.
Meyer, R. (2005). Multimedia learning ( Mousavi. M translations). Tehran: Institute of Research Management and Planning. (Published in the original language in 1947). ]In Persian[
Najafi, S., (2004). The impact of video instruction on academic achievement of students in the first and second grade of J region of Isfahan in the lessons of history on the year 2002-2001. ] In Persian[
Pardue, K. T., & Morgan, P. (2008). Millennials Considered: A new generation, new approaches, and implications for nursing education. Nursing Education Perspectives, 29(2), 74-79.
Razavi, A., (2008). The principles of Design and production of educational films. Tehran: SAMT, ]In Persian[
Sepasi, H, & Mehralizadeh, L, & Dehkhoda, M., (2006). Comparing the performance of fifth grade students study mathematics Subject and non-subject picture of growth with the control of the intelligence in Ahwaz. Journal of Educational Sciences of Shahid Chamran University, 2 (13),75- 76. ]In Persian[
Shabani, H., (2012). education and training skills (methods and techniques of teaching). Tehran: SAMT. ]In Persian[
Simonson, M. (2003). EducationalTechnology: Review of the Field. Instructional Technology and Distance Education. Nova South eastern University, North Miami Beach.
Tamadoni, A., (1998). Studying the impact of instructional videos on color versus black and white video tutorial to learn the lessons of ten girls and boys in Tehran. M.A. thesis. Teacher Training University, Tehran. ]In Persian[
Wolensky, R. P. (1982). Using Films in Sociology Courses: Guidelines and Reviews. Washington, DC: American Sociological Association.
Zahrulianingdyah, A. (2015). Reproductive Health Education Model in Early Childhood through Education Film “Damar Wulan”. Journal of Education and Practice, 6(19), 184-189.