بررسی رابطه هوشهیجانی با افسردگی و اضطراب دختران نوجوان مشکین شهردر سال 89
الموضوعات :زینب خانجانی 1 , داود حسینی نسب 2 , فریده صادقی 3
1 - دانشیار دانشگاه تبریز
2 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز
3 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
الکلمات المفتاحية: هوش هیجانی, افسردگی, اضطراب و نوجوانی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف تعیین رابطه هوش هیجانی با افسردگی و اضطراب نوجوانان دختر پایههای دوم و سوم تجربی و ریاضی شهرستان مشکینشهر با استفاده از طرح پژوهشی توصیفی و همبستگی انجام گرفت. حجم نمونه مورد مطالعه 270 نفر بود که از طریق نمونهگیری تصادفی منطم (سیستماتیک) انتخاب گردیدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه هوشهیجانی بار-ان، آزمون افسردگی کودکان و نوجوانان و آزمون اضطراب بک بود. در این تحقیق از روشهای آماری (ضریب همبستگی پیرسون ورگرسیون همزمان) برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد ومحاسبات آماری توسط نرم افزار SPSS انجام پذیرفت وپس از تجزیه و تحلیل و آزمون آماری نتایج زیر بدست آمد: بین هوش هیجانی دانش آموزان و اضطر اب و افسردگی آنها رابطه منفی معنادار مشاهده شد. از بین زیر مولفههای هوش هیجانی به جز زیرمولفه ی حل مساله،مسئولیت پذیری سایر زیر مولفهها در سطح p<0/01 از لحاظ آماری با افسردگی همبستگی منفی دارند. از بین زیر مولفههای هوش هیجانی به جز سه زیرمولفهی حل مساله ،مسئولیت پذیری و انعطافپذیری سایر زیر مولفهها در سطح p<0/01 از لحاظ آماری بااضطراب همبستگی منفی دارند.
اکبری، محمد و میری، محمد. (1386). رابطه هوش هیجانی و اضطراب آموزشگاهی در
دانشآموزان دبیرستانی استان خراسانجنوبی، مجله علمی دانشگاه علوم
پزشکی بیرجند، شماره 14، 60-54.
پور افکاری، نصرت ا... .(1386). خلاصه روانپزشکی .تهران: شهر آب. چاپ چهارم.
جان بزرگی، مسعود، (1388). آمادهسازی و اعتبارسنجی آزمون افسردگی
کودکان و نوجوانان. موسسه تحقیقاتی علوم رفتاری سینا (روان تجهیز).
دادستان، پریرخ، (1375). روانشناسی مرضی تحول از کودکی تا بزرگسالی، تهران:
سمت چاپ اول، تهران: رشد
رضویان شاد، مرتضی. (1384). رابطه هوش با سازگاری اجتماعی و پیشرفت
تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز.
سموعی، راحله، (1381). ترجمه و هنجاریابی آزمون هوش هیجانی. موسسه
تحقیقاتی علوم رفتاریی سینا (روان تجهیز).
گنجی، مهدی. (1386). هوش هیجانی. تهران: ساوالان.
Angela, F.Y. Siu. (2009). Trait emotional intelligence and its
relationships with problem behavior in Hongkong adolescents.
Department of Educational psychology. The Chinese university of
Hongkong. New Territories. Hongkong.
Austin, E.J., Saklofske, D.H., & Egan, V. (2005). Personality,
well-being, and health correlates of trait emotional
intelligence. personality and Individual differences,
38, 547-558.
Bar-on,.(2004).emotional and social intelligence:insights from
the emotional quotients inventory.Inr.bar-onj.d.a.parker
(Eds.), The handbook of emotional intelligence
(pp.363-388).Sanfrancisco:jossey-Bass.
Beck, A.T., Apstein, N. & Brown, G. (1988). An inventory for
measuring clinical anxiety: psychometric properties.
Journal of consuling and clinical psychology, 56, 893-897.
Blair et al., (2004) R.J.R. Blair, D.G.V. Mitchell, K.S. Peschardt,
E. colledge, R.A. Leonard and J.H. shine et al., Reduced
sensitivity to others' fearful expressions in psychopathic
individuals, personality and Individual Differences
37(2004), PP. 1111-1122.
Brackett, M.A., Mayer , J.D. (2003). Convergent, discri Minant,
and incremental validity of competing Measures of
emotional intelligence. personality And social
psychology balletin, 29, 7747-1158
Brown, R.F., & Schutte, N.S. (2006). Direct and indirect
relationships between emotional intelligence and subjective
fatigue in university students. Journal of psychosomatic
Research, 60, 585-593.
Ciarrochi, J., Chan, A.Y.C., & Bajgar, J. (2001). Measuring
emotional intelligence. Inc. ciarrochi. J.P. Forgas, & J.D.
Mayer (Eds.), Emotional intelligence in everyday life: 1994
P.Ekman and R.Davidson, The nature of ascientific inquiry.
(PP. 25-45) Philadelphia, PA: Psychology press.
Ciarrochi, j.,chan, A.y.c , Caputi,p., & Roberts, R.(2001)
mearusing emotional intelligence in adolescents
Personality and individual differences ,31,1105-1119.
Goleman, D(1995). Emotional Inteligence: why it can matter
more than IQ. New York: Bantam book.
Hein , Steve, Importance of emotions and scenes, 2004,
www.eqi.org.
Liau, A.K., Liau, A.W.L., Teoh, G.B.S., & Liou, M.T. L.(2003).
The case for emotional literacy: The influence of emotional
intelligence on problem behaviour in malysian secondary
school students. Journal of Moral Education, 32, 51-65.
Maccoon. et al., (2004). D.G. Maccoon, J.F. Wallace and J.P.
Newman, self-regulation: The context appropriate
allocation of attentional capacity to dominant and non-
dominant cues. In : R.F. Baumeister and K.D. vohs,
Editors, Handbook of self-regulation: Research, theory,
and applications, Guilford, New York(2004), PP.
422-446.
Mavroveli, S., Petrides, K.V., Rieffe, C. & Bakker, F. (2007). Trait
emotional intelligence, psychological well-being and peer-
rated social competence in adolescence. British Journal of
developmental psychology, 25, 263-275.
Mayer, J.D., Salovey, P., Caruso, D.R., & Sitarenios, G. (2003).
Measuring emotional intelligence with the MSCEIT 2.0.
Emotion, 3
Mennin et al., (2005). D.S. Mennin, R.G. Heimberg, C.L. Turk and
D.M. Fresco, Preliminary evidence of an emotion regulation
deficit model of genevali anxiety disorder. Behaviour
Research and Therapy 43(2005), PP. 1281-1310.
Newman and Lorenz, (2003). J.P. Newman and A.R. Lorenz,
Response modulation and emotion processing:
Implications for psychopathy and other dysregulatory
psychopathology. In: R.J. Davidson, K. Scherer and H.H.
Goldsmith, Editors, Handbook of effective sciences, Oxford
university press (2003), PP. 904- 929.
Petrides, K.V., & Furnham, A. (2000). On the dimensional
structure of emotional intelligence, personality and
individual differences, 29, 313-320.
Petrides, K.V., & Furnham, A. (2001). Trait emotional intelligenc:
psychometric investigation with reference to established trait
taxonomies. European Journal of personality,15, 425-448.
Petrides, K.V.Frederickson N.& Furnham A.(2004).The role of
trait emotional in academic performance and deriant
behavior school. personality and individual differences
voiume 36, 2, p 271-293.
Salovey, P., S grewal, D .(2005).The science of emotional
Intelligence .current directions in psychological Science,
14, 281-285.
Salovey, P., Mayer, J.D., Goldman, S., Turvey, C., & Palfai,
T.(1995). Emotional attention, clarity, and repair:
exploring emotional intelligence using the trait meta-
mood scale. In J.W. pennebaker (Ed.), Emotion, disclosure,
and health (pp. 125-154). Washington, DC: American
psychological Association.
Salovey et al., (2002). P. Salovey, L. R. stroud, A. woolery and
E. S. Epel, Percerived emotional intelligigen, Stress
reactivity, and symptom reports: Further expolorations using
the Trait Meta- Mood Scale, Psychology and Health 17
(2002), PP. 611-627.
Schutte et al., 2001 N.S. schutte, J.M. Malouff, C. Bobik, T.
Conston, C. Greeson and C. Jedlicka et al.,Emotional
intelligence and interpersonal relations. Journal of social
psychology (2001), PP. 523-536.
Turk et al,(2005). C.L. Turk, R.G. Heimberg, J.A: Lutere, D.S.
Mennin and D.M. Fresco, Delineating emotion regulation
deficits in generalized anxiety disorder a comparison with
social anxiety disorder.Cognitive therapy and Research
29(2005), PP. 89-106.
Vanrooy, D.L., & Viswesvaran, C. (2004). Emotional intelligence:
ameta- analytic investigation of predictive validity and
nomological net. Journal of vocational behavior, 65,71-95.