ارزیابی میزان توانمندی روانشناختی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزبا استناد به مدل توماس
الموضوعات :
اسدالله خدیوی
1
(عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تبریز)
علیاصغر کوشافر
2
(عضو هیئت علمی دانشگاه کمال)
جمیله خسارهآناخاتون
3
(دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، دانشآموخته کارشناسیارشد مدیریت آموزشی، تبریز، ایران.)
الکلمات المفتاحية: شایستگی, خودمختاری, توانمندی روانشناختی, مؤثربودن و خودمخت,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این تحقیق ارزیابی میزان توانمندی روانشناختی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با مدل توماس است که در میان کارکنان واحد آموزش و پژوهش صورت گرفته است. حجم جامعه آماری 248 نفر میباشد که با روش نمونهگیری طبقهای نسبتی و با استفاده از جدول کوکران و فرمول تعدیل نمونه 92 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه میباشد که برای این منظور از پرسشنامه استاندارد اسپریتزر استفاده شده است. که قبل از بکارگیری پرسشنامه روایی آن توسط استادان صاحب نظر مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است و با استفاده از فرمول ضریب آلفای کرونباخ نیز پایایی پرسشنامه شده که مقدار آن91% بدست آمده است. دادههای جمعآوری شده به دو شیوه توصیفی و استنباطی (t تک گروهی، tمستقل، F تحلیل واریانس) تجزیه و تحلیل شده که نتایج پژوهش حاکی از این است که میزان توانمندی روانشناختی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با استناد به مدل توماس، در سطح بالاتر از متوسط است. به عبارت دیگر میانگین احساس شایستگی43/17، احساس خودمختاری 33/15، احساس تأثیرگذاری 02/15، احساس معنیداری 59/16، در میان کارکنان واحد آموزش و پژوهش میباشد و هچنین نتایج حاکی از این است که تفاوت معنیداری بین جنسیت، واحد کار و سطح تحصیلات از لحاظ توانمندی روانشناختی وجود ندارد.