رابطه استرس تحصیلی، بیانگیزگی تحصیلی و خودپنداره منفی تحصیلی با احساس بیهویتی اجتماعی مبتنی بر واسطهگری ناامیدی تحصیلی
الموضوعات : Educational Psychologyفرهاد شفیعپور مطلق 1 , منیره ترابینهاد 2
1 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران
2 - دانشجوی دکترای رشته مدیریت آموزشی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
الکلمات المفتاحية: استرس تحصیلی, بیانگیزگی تحصیلی, خودپنداره منفی تحصیلی, بیهویتی اجتماعی,
ملخص المقالة :
هدف تحقیق حاضر، تعین رابطه استرس تحصیلی، بیانگیزگی تحصیلی و خودپنداره منفی تحصیلی با احساس بیهویتی اجتماعی مبتنی بر واسطهگری ناامیدی تحصیلی بوده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-95 به تعداد 50707 نفر بوده است. شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بوده که براساس فرمول کوکران تعداد 382 نفر برای تحقیق بطور تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پنج پرسشنامه بوده است که عبارتند از: پرسشنامه استرس تحصیلی، پرسشنامه بیانگیزه تحصیلی، پرسشنامه خودپنداره منفی تحصیلی، پرسشنامه بیهویتی اجتماعی و پرسشنامه ناامیدی تحصیلی. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه گام به گام و مدل معادله ساختاری استفاده شده است. بطورکلی نتایج تحقیق نشان داد، بین استرس تحصیلی، بیانگیزگی تحصیلی و خودپنداره منفی تحصیلی با احساس بیهویتی اجتماعی درسطح 05/0>P رابطه معناداری وجود دارد. استرس تحصیلی، بیانگیزگی تحصیلی و خودپنداره منفی تحصیلی با احساس بیهویتی اجتماعی از طریق ناامیدی تحصیلی و غیرمستقیم درسطح 05/0>P رابطه معناداری دارد.
