بررسی رابطه توانمندی روان شناختی دبیران با تعهد سازمانی آنها در مدارس متوسطه شهر اورمیه در سال تحصیلی 89-88
الموضوعات :داوود حسینی نسب 1 , فرزانه میکائیلی منیع 2 , نسرین اقبالی قاضی جهانی 3
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه
3 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
الکلمات المفتاحية: توانمندسازی, توانمندسازی روان شناختی وتعهدسازمانی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف تعیین رابطه توانمندسازی روان شناختی دبیران با تعهد سازمانی آنها در شهر ارومیه با استفاده از روش تحقیق توصیفی– همبستگی انجام گرفت، حجم نمونه مورد مطالعه 241 نفر بود که از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردیدند. ابراز اندازه گیری شامل پرسشنامه توانمندسازی روان شناختی و پرسشنامه تعهدسازمانی بود. نتایج نشان می دهد، میانگین توانمندسازی روان شناختی دبیران12/66که بیشتر از حد متوسط می باشدو میانگین تعهدسازمانی05/27که کمتر از حد متوسط می باشد. بین توانمندسازی روان شناختی و مولفه- های آن (شایستگی، موثربودن، معنی داری بودن، اعتماد) با تعهدسازمانی رابطه و معنی داری وجود دارد. بنظر می رسد توجه به توانمندسازی روان شناختی دبیران درجهت شکل گیری تعهدسازمانی آنها مفید باشد.
ابطحی، حسین وعابسی، سعید.(1386).توانمندسازی کارکنان. تهران:موسسه تحقیقات
وآموزش مدیریت
اسکات، سینیتا و ژافه دنیس.(1991). توانا سازی کارکنان.ترجمه دکتر مهدی ایرا ن نژاد
پاریزی.تهران:موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت. (1375)
اسماعیلی، علی.(1384). توسعه نیروی انسانی.تهران: انتشارات ویرایش
امیر کبیری، علیرضا.(1374). سازمان و مدیریت. انتشار اساهو.
بلانچارد کن و آلن.(1996).مدیریت توانا سازی کارکنان ترجمه مهدی ایران نژاد.
تهران: نشر مدیران (1387).
جدی،ابراهیم.(1388). بررسی رابطه توانمند سازی دبیران با تعهد سازمانی، تعهد حرفه ای و
رفتار تابعیت سازمانی دبیران در مدارس ناحیه یک شهر تبریز.پایان نامه
کارشناسی ارشد در دانشکده علوم انسانی دانشگاه ارومیه.
جزنی، نسرین.(1378).مدیریت منابع انسانی.تهران:نشر نی
خاطری، نسرین.(1385). بررسی دیدگاه مدیران و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهید
بهشتی به نسبت برخورداری کارکنان از مولفه های توانمند سازی. پایان نامه
کارشناسی ارشد دانشگاه علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی.
رهنمای رودپشتی، فریدون و محمود زاد،نصرت الله.(1387). توسعه منابع انسانی. تهران:
سازمان مدیریت صنعتی.
ساروقی، احمد. (1375). بررسی تاثیر تعهد سازمانی بر تمایل ترک خدمت. پایان نامه
کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه تهران.
عبدالهی، بیژن و نوه ابراهیم، عبدالرحیم.(1385).توانمند سازی کارکنان کلید طلایی
مدیریت منابع انسانی. تهران:نشر ویرایش.
عبدالهی، بیژن.(1383). طراحی الگوی توانمندسازی روان شناختی کارشناسان حوزه ستادی
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. پایان نامه دوره دکتری. دانشکده
روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران.
کاظمی، اعظم.(1385). بررسی رابطه بین تواناسازی شغلی معلمان دوره متوسطه مشهدمقدس
پایان نامه کارشناسی ارشددانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهیدبهشتی
کمالی کردآباد، حسینیه.(1387). بررسی وضعیت توانمندی روانشناختی مدیران میانی
دانشگاه علوم پزشکی تبریز.پایانامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد تبریز.
فتح الله زااده هاچه سو، رضا.(1388). بررسی تعهدسازمانی و کیفیت سرپرستی با میل به ماندن
در بین کارکنان اداری سازمان آموزش و پرورش استان آدربایجان شرقی. پایان نامه
کارشناسی ارشد. دانشکده علوم انسانی دانشگاه ارومیه.
محسنی، معصومه.(1386). رابطه توانمند سازی و تعهد سازمانی دبیران ناحیه 1 شهرتهران.
پایان نامه کارشناسی ارشددانشگاه آزاد اسلامی رود هن.
مهدی زاده، جعفر. (1376). غیبت کارشناس در سازمان. فصلنامه مدیریت دولتی
شماره 38.
میرآقایی، محمد. (1386). بررسی وضعیت توانمندی روانشناختی کارکنان شرکت گاز استان
آ.ش. پایان- نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تبریز.
Allen , N. J & Meyer , J. (1990). Three – Component of
Organizational Commitment. Human Resource
management Review. Vol 1 NO 7.
Balfor ,E & Veksler ,E (1996)empowerment, self efficacay and
enviromental charecterists.preasented at the annual
meeting Santiago
Bowen ,D,E & lawler , E(1995) Empowering service employees.
Sloan mananagement. 36,81-95.
Canger, J.A, & kanungo, R.N(1988) the empowerment
proless.Integrating theory and practice. Academy of
management Review, 13,471-482.
Day, d & Damer, R.(2003) interal relationship of teachers
empowment. New-york:addison_Wesley
Jones ,s (2000) teacher empowerment and teacher morals,
dissertation Abstract,Gorolina state university.
Meyer, v,. Allen, ,N.J(1990) three-component of organizational
commitment. Human Resource management Review
63, 1-18.
Mowday , R.R.,Steets , R.M, & porter , L.w(1979). The
management of organizational commitment. Journal of
vocational Behaviar, 14, 224,247.
Park, I.(2003) A Study of the teacher empowerment effects on
teacher commitment and student achievement.
Dissertation Abstract,ph.D.the.university of Lowe
Porter, L. steers, R.mowday, R &bulian, p,(1974). organizational
commitment,job satisfaction , and turr over
psychiatrictechnicians. Journal of applied
psychology,16.603-609
Short ,, P.M.& Rinehart , J.S.(1992).School participant
empowerment scale: Assessment of level of
empowerment within the school environment.
Educational and psychological measurement,
52(6), 951-960.
Spreitzer,Gretchen M,(1995)"Psychological empowerment in the
workplance dimensions, Measurement and Validation".
Spreitzer,Gretchen.M & Aneil mishra,(1997)"survivor Responses
to Dawnsizing:the mitigating Effects of trust and
Empowerment"Southernj California studies center.
Sungmin, M,(2004). Empowerment and teachers group
commitment. acaedmy of management, Journal,
37:765-802
Thomas, K.W., & velthouse, B. A. (1990). Cognitive elements of
empowerment: An interpretive model of intrinsic task motivation. Academy of Management Review,
15, 666-681
Wu,V.& short, P.M.(1996) The relationship of empowerment to
teacher Job commitment and job.Satisfaction. Journal of
Instactional Psychology , 25,85-89