ارزیابی سطح سرمایه اجتماعی و رابطه رگرسیونی آن با تعالی سازمانی در سازمان دانشگاه آزاد اسلامی
الموضوعات :
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
الکلمات المفتاحية: سرمایه اجتماعی, سازمان دانشگاه آزاد اسلامی, تعالی سازمانی, رابطه رگرسیونی,
ملخص المقالة :
هدف این تحقیق، ارزیابی سطح سرمایه اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی و رابطه رگرسیونی آن با تعالی سازمانی بود. تحقیق حاضر از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی با یک طرح تحقیقی توصیفی- همبستگی میباشد. تعداد 375 نفر از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی به طور تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعاتاز پرسشنامه سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی،استفاده شد.با استفاده از روش آلفای کرونباخ، اعتبار پرسشنامهسرمایه اجتماعی(84/0) و تعالی سازمانی(88/0) محاسبه شد. تحلیل داده ها با آزمونهای همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی چندگانه، ANOVA و مدل معادلات ساختاری در نرم افزار SPSS صورت گرفت. نتایج نشان داد که ابعاد شناختی، ارتباطی و ساختاری به ترتیب بیشترین تأثیر را بر سرمایه اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی داشتند. سطح سرمایه اجتماعی وتعالی سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی به ترتیب متوسط و ضعیف ارزیابی شد. همچنین رابطه مثبت و معنی داری(79/0) بین سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی مشاهده شد(000/0=p). ابعاد شناختی، ارتباطی و ساختاری سرمایه اجتماعی به ترتیب بالاترین تأثیر رگرسیونی را روی تعالی سازمانی داشتند و همگی پیش بینی کننده های معنی داری برای تعالی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی بودند(001/0>p). علاوه براین، تمامی شاخص های سنجش برازش مدل، حاکی از توانایی بالای مدل نهایی پژوهش در اندازه گیری متغیرهای تحقیق بود. باتوجه به اینکه سطح سرمایه اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی متوسط ارزیابی شد و همه ابعاد سرمایه اجتماعی پیش بینی کننده های معنی دار تعالی سازمانی بودند، لذا ارتقاء سطح سرمایه اجتماعی به ویژه از بعد شناختی، سبب ارتقاء و تعالی سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی خواهد شد.
احمدی، علیاکبر، فراهانی، بهمنی چوبستی، ابولفضل و شهبازی، مهدی. (1391). نقش سرمایه اجتماعی بر بهبود مدیریت استعدادها در سازمان تربیت بدنی، مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 13، 237-260.
اسدی، نوید و مرادی، آرام. (1393). بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان و ارائه مدل»، نشریه مدیریت و فیزیولوژی ورزشی شمال، شماره 2، 29-40.
پورسلطانی، حسین، فرجی، اندام، رضا و فرجی، رسول. (1391). رابطه تعالی سازمانی و تعهد سازمانی در اداراتکل تربیت بدنی استانهای منتخب ایران، پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، شماره 3، 55-68.
پیرایش، رضا، نجفی، فاطمه و آقاجانلو، نرگس. (1391). بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد سازمان مطالعه موردی فرماندهی انتظامی شهر زنجان، فصلنامهدانشانتظامیزنجان، شماره چهارم، 57-83.
حسنزادهثمرین، تورج و مقیمی، سیدمحمد، (1389). اثر سرمایه اجتماعی بر تعالی سازمانی، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 3، 123-143.
فولادیان، احمد، (1388). بررسی میزان سرمایه اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، فصلنامه تخصصیفقهوتاریختمدن، شماره 21، 87-112.
قانعیراد، محمدامین، (1385). نقش تعاملات دانشجویان و اساتید در تکوین سرمایه اجتماعی دانشگاهی، مجله جامعه شناسی ایران، شماره 1، 3-29.
قنادان، محمود و اندیشمند، ویدا، (1388). نقش دانشگاه در ایجاد سرمایه اجتماعی به منظور ارائه الگوی پیشنهادی برای ارتقای نظام آموزش عالی کشور، دانشوپژوهشدرعلومتربیتی برنامهریزیدرسی، شمارة بیست وسوم، 23-44.
محسنیفرد، غلامعلی، رضایی، غلامرضا و حسینیراد، سیدعلی، (1392). رابطه سرمایه اجتماعی با سرمایه فکری و مدیریت دانش )مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان(، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، شماره 3، 139- 154.
مطلق، معصومه، نوابخش، فرزاد و نقشی، فتاح، (1391). بررسی جامعه شناختی رابطه سرمایه اجتماعی با رضایت شغلی )مطالعه موردی کارکنان شاغل در سازمان بهزیستی کرمانشاه(، مجلهمطالعاتتوسعهاجتماعیایران، شماره 3، 97-114.
ملکی، محمدرضا و ایزدی، احمدرضا، (1389). وضعیت توانمندسازها در بیمارستان های تأمین اجتماعی تهران بر اساس الگوی تعالی سازمانی، پایش، شماره 2، 131-136.
ناظم، فتاح و مطلبی، آزاده، (1390). ارایه الگوی ساختاری سرمایه فکری بر اساس یادگیری سازمانی در دانشگاه شهید بهشتی، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، شماره 1، 29-49.
هنری، حبیب، (1390). طراحی مدل معادلات ساختاری سرمایة اجتماعی و مدیریت دانش در سازمانهای ورزشی، پژوهشهای مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، شماره 1، 85-105.
یارمحمدیان، محمدحسین، شفیعپورمطلق، فرهاد و فولادوند، مریم، (1392). رابطه بین عدالت سازمانی، رضایت شغلی، اعتماد سازمانی و تعهد سازمانی با خود ارزیابی از تعالی سازمانی به منظور ارائه یک مدل پیش بین(مطالعه موردی اساتید دانشگاههای آزاد اسلامی منطقه چهار کشور)، فصلنامهرهیافتینودرمدیریتآموزشی، شماره 1، 1-18.
Booth, M.L., Owen, N., Bauman, A., Clavisi, O. & Leslie, E. (2009). Social– cognitive and perceived environment influences associated with physical activity in older Australians. Prev Med, 31 (1), 15-22.
Carlos, J. Escrig-Tena, A.B., Roca-Puig, V. & Beltrán-Martín, I. (2009). An empirical assessment of the EFQM Excellence Model: Evaluation as a TQM framework relative to MBNQA Model, Journal of Operational Management, 27, 1-22.
Coleman, J. (2009) Social Capital in the creation of human capital, American Journal of Sociology, 94, 95_120.
Conti, A.T. (2007). A history and review of the European quality award model, The TQM Magazine, 19 (2), 112-123.
Danchev, A. (2008). Economic and social capitals: two keys for improvement of the firm''s management vision. International Journal of Management and Enterprise Development, 5 (5), 609-618.
Gumas, M. (2007). The Effect of communication on Knowledge sharing in organization, Journal of knowledge management practice, 8. (2).
Hasle. P. Kristensen, T., Moller, N, Olesen, G. (2007). "Organizational Social capital and the relations with quality of work and health", international congress on social capotal and Networks of Trust, university of jyvaskyla, finland.
Krause, D. R., Handffield, R. B. & Bevlerly, B.T. (2006). The relationships between supplier development, commitment, social capital accumulation and performance improvement. Journal of Operations Management, Vol. 25, No. 2, pp. 528-545.
Maslow, D., & Mazaletskaya, A., Steed, C. (2006). A Journey towards Excellence: AUniversity Case Study”; http://excellenceone.efqm.org/
Nadiri, H., Tanova, C. (2010). "An investigation of the role of justice in turnover intentions, job satisfaction, and organizational citizenship behavior in hospitality industry". International Journal of Hospitality Management, 29, 1, 33-41.
Nahapiet, J., & Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital and the organizational advantage. Academy of Management Review, 23, 2, 242-266.
Ozkan, T., & Kucukusta, D. (2007). “Relationship between Organizational Commitment and EFQM Business Excellence Model: A Study on Turkish Quality Award Winners”, Total Quality Management, Vol. 18, No. 10, 1083-1096.
Putnam, R. (2003). Bowling alone: the collapse and revival of American community. Simon and Schuster, New York.
Sankaran, K. (2008). Social Capital and Outcomes. International Journal of Management and Decision Making, 9(5).
Striukova, L. (2008). The role of social capital in virtual teams and organizations: corporate value creation. International Journal of Networking and Virtual Organizations, 5(1), 503-516.
Tari, JJ. & Espinosa, SJ. (2007). EFQM model self-assessment using a questionnaire university administrative approach in services. The TQM Magazine, 19(6), 604-616.
Thompson, D. (2009). What does social capital mean? Australian journal of social issues, 44 (2), 145-161.
Vandaie, R. (2007). Developing a framework to describe the interaction of social and intellectual capital in organizations, Journal of Knowledge Management Practice, 8, 1.
Walis, J., Killerby, P., & Dollery, B. (2004). Social Economics and Social Capital. International Journal of Social Economics, 31, 239-248.