شناسایی ابعاد و مولفههای مهارتهای نرم جهت آمادگی دانش آموزان فنی و حرفه ای برای ورود به بازار کار
الموضوعات :عاطفه خیاط ناصری 1 , کبری ناموران گرمی 2 , صادق ملکی آوارسین 3 , جهانگیر یاری حاج عطالو 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2 - استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
الکلمات المفتاحية: ", , ", مهارتهای نرم", آمادگی شغلی", بازار کار", فنی و حرفهای", کارآفرینی",
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مولفههای مهارتهای نرم جهت آمادگی ورود به بازار کار است. پژوهش با روش اسنادی مبتنی بر تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی انجام گرفته است. متون مورد مطالعه، تمامی منابع مرتبط علمی با موضوع مهارتهای نرم ضروری برای ورود به بازار کار است که در فاصله سالهای 1382 تا 1402 (2003 تا 2023) منتشر شده است. کلید واژههای مهارتهای نرم، آمادگی شغلی، دانشآموزان فنی حرفهای از پایگاههای داده مگیران، ایرانداک، نورمگز، گنج، پرتال جامع علوم انسانی، SID، Pro Quest، Eric، Science، Scopus، Google Scholar ، Psychological Abstract، Sage journals، Science Direct، پایاننامهها و کتب مرتبط مورد جستجو قرارگرفت. نتایج نشان داد که با بررسی 48 منبع از 2287 منبع اولیه، شش مولفه اصلی و 41 مولفه فرعی به عنوان مهارتهای نرم جهت آمادگی ورود به بازار کار به ترتیب ذیل قابل شناسایی است: مهارتهای نرم جهت آمادگی ورود به بازار کار به ترتیب ذیل قابل شناسایی است: مهارتهای فردی شامل (بینش رشدی،خودآگاهی، تعهد، یادگیری مادمالعمر، روحیه پرسشگری و...)، مهارتهای اجتماعی شامل (ارتباطات موثر، کار تیمی، سازگاری ومدیریت تعارض و...)، مهارتهای پایه (حلمسأله، تصمیمگیری، تفکر خلاق، تفکر انتقادی و...)، مهارتهای حرفهای شامل (سواد اطلاعاتی و رسانهای و...)، مهارتهای سیاستگذاری و کارآفرینی شامل (مهارت رهبری، تفکر سیستمی وبرنامه ریزی استراتژیک و...) و مهارتهای عاطفی شامل (هوش هیجانی، تابآوری، واقع نگری و فروتنی و...).