اثربخشی برنامهدرسی مبتنی بر درک طراحیمحور بر پیشرفت تحصیلی و ادراک حل مسئله دانشآموزان پایه ششم دوره ابتدایی
الموضوعات :سید طاهر سیدی نظرلو 1 , فیروز محمودی 2 , داود طهماسب زاده شیخلار 3 , حسین دهقان زاده 4
1 - دانشجوی دکتری رشته برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
الکلمات المفتاحية: پیشرفت تحصیلی, برنامهدرسی مبتنی بر درک طراحیمحور, ادراک حل مسئله,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامهدرسی مبتنی بر درک طراحیمحور بر پیشرفت تحصیلی و ادراک حلمسئله دانشآموزان در درس علوم تجربی پایه ششم دوره ابتدایی بود. جامعه آماری در پژوهش حاضر شامل تمامی دانشآموزان پایه ششم دوره ابتدایی شهرستان شبستر بود که در سالتحصیلی 1402-1401 مشغول تحصیل بودند و حجم نمونه آماری پژوهش با توجه به ماهیت نیمهآزمایشی بودن آن و بر اساس حداقل حجم نمونه در مطالعات نیمهآزمایشی 60 نفر برای دو گروه (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه کنترل) برآورد شد که با روش نمونهگیری تصادفی ساده از بین دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی انتخاب و به صورت کاملاٌ تصادفی در گروهها جایگزین شدند. به منظور سنجش آزمودنیها، آزمون پیشرفت تحصیلی معلمساخته و پرسشنامه ادراک حلمسئله هپنر و پترسون (۱۹۸۲) مورد استفاده قرار گرفت. برای تعیین پایایی آزمون پیشرفت تحصیلی از روش دو نیمه کردن استفاده شد، که مقدار آن 87% به دست آمد. پایایی پرسشنامه ادراک حلمسئله نیز بر اساس آلفای کرونباخ 85% بود. در این پژوهش، گروه آزمایش (یک کلاس 30 نفری) بر اساس الگوی درک طراحیمحور و گروه کنترل (یک کلاس 30 نفری) به شیوه مرسوم آموزش دیدند. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از آمارههای توصیفی (جداول توزیع فراوانی، کمینه، بیشینه، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس تکمتغیره) تحت نرم افزار SPSS 25 استفاده شد. نتایج نشان داد الگوی برنامهدرسی مبتنی بر درک طراحیمحور با تمرکز بر نتایج مطلوب یادگیری و ساختارمند کردن فعالیتهای یادگیری و نیز ایجاد یک چرخه مستمر شناسائی و اصلاح مشکلات یادگیری دانشآموزان، به طور معناداری بر افزایش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تاثیر میگذارد. همچنین تاکید درک طراحیمحور بر استفاده از ارزشیابیهای اصیل و معتبر، دانشآموزان را به استفاده از مهارتهای حلمسئله در دنیای واقعی و موقعیتهای عملی تشویق کرده و بر افزایش ادراک حلمسئله دانشآموزان تاثیر میگذارد.