اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی دانشآموزان
الموضوعات :سارا مرادی 1 , منصور بیرامی 2 , تورج هاشمی 3 , سمیه تکلوی 4
1 - دانشجوی دکترای، گروه روانشناسی، واحد اردبیل ، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
2 - استاد ،گروه روانشناسی، واحد اردبیل ، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
استاد ،گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه تبریز، ایران.
3 - استاد گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
4 - استادیار ،گروه روانشناسی ، واحد اردبیل ، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
الکلمات المفتاحية: ذهن آگاهی, مبتنی بر کاهش استرس, هیجانهای تحصیلی مثبت, هیجانهای تحصیلی منفی, لذت کلاس, عصبانیت کلاس,
ملخص المقالة :
براساس مطالعات قبلی عوامل مختلفی بر هیجانهای تحصیلی مؤثر هستند که آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس از جمله آنهاست. این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی دانشآموزان انجام شد. پژوهش حاضر یک مطالعه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. کلیه دانشآموزان متوسطه دوره اول شهر ارومیه جامعه آماری را تشکیل میداد، که از آن 30 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شد و در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه هیجانهای تحصیلی پکران و همکاران (2005) استفاده شد. آزمودنیهای گروه آزمایش طی 8 جلسه آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس را دریافت نمود ولی گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از تحلیل کوواریانس چند متغیره به کمک نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس موجب افزایش هیجانهای تحصیلی مثبت و کاهش هیجانهای تحصیلی منفی دانشآموزان میشود (01/0p < ). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی دانشآموزان در مرحله پیگیری تداوم داشته است. بنابراین، آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس یک روش مؤثر در هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی دانشآموزان است.
_||_