سنجش و ارزیابی میزان استفاده از شاخصههای فرهنگ ایرانی-اسلامی در طراحی تمرینهای دروس مقدمات طراحی معماری (نمونه موردی: دانشگاه تهران)
الموضوعات :الهام کاظمی 1 , حسن ستاری ساربانقلی 2 , رحمت محمدزاده 3 , افرا غریب پور 4
1 - گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2 - گروه معماری و شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
3 - گروه معماری، دانشکده معماری، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
4 - گروه معماری، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: سنجش و ارزیابی, فرهنگ ایرانی-اسلامی, دروس مقدمات طراحی معماری, پردیس هنرهای زیبا,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، سنجش و ارزیابی میزان استفاده از شاخصههای فرهنگ ایرانی-اسلامی در طراحی تمرینهای دروس مقدمات طراحی معماری پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. شیوه پژوهش، توصیفی- تحلیلی و پیمایشی به صورت عکاسی از روند برگزاری کلاسهای دروس مذکور در آتلیه 5 و 6 و از نظر نتایج یک تحقیق کاربردی است. جامعه آماری 44 نفر از اساتید معماری دانشگاههای شهرهای تهران و تبریز میباشند که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدهاند. سوالات پرسشنامه به سه مؤلفه مفهوم هندسی، مفهوم خلاقیت و مفهوم فرم و فضا تقسیم شده و هر کدام از این مؤلفهها دارای زیرمؤلفههایی هستند که همان شاخصههای معماری ایرانی-اسلامی است. برای بررسی روایی محتوایی پرسشنامه از شاخص لاوشه بین 10 متخصص استفاده شده و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 0.88 محاسبه شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده، از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی در نرم افزار SPSS استفاده گردید. نتایج به دستامده نشان میدهد که شاخصههای فرهنگ ایرانی-اسلامی 4.54% ضعیف، 86.36% متوسط و 9.1% خوب رتبهبندی گردید. به تفکیک، شاخصههای معماری ایرانی–اسلامی در طراحی تمرینهای مقدمات طراحی معماری3، با میانگین 64.94 بیشتر از دو درس مقدمات طراحی معماری2 با میانگین 49.05 و مقدمات طراحی معماری1 با میانگین 39.26 رعایت شده است. در نهایت میتوان با اندکی تغییر در طراحی تمرینات ارائه شده توسط اساتید و گنجاندن شاخصههای با امتیاز کم مرتبط با هر کدام از سه درس مذکور، تمریناتی متناسب با شاخصههای فرهنگ ایرانی-اسلامی ارائه نمود.
_||_