بررسی رابطه خود پنداره، عزت نفس و عوامل دموگرافیک با بعد کنترل وزن مدیریت بدن در پرتو دیدگاههای مبتنی بر آموزش الگوهای فرهنگ مصرف (مورد مطالعه: دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز)
الموضوعات :نرمینه معینیان 1 , حسین بنی فاطمه 2 , محمدباقر علیزادهاقدم 3 , محمد عباسزاده 4
1 - دانشجوی دکتری جامعهشناسی اقتصادی توسعه دانشگاه تبریز
2 - استاد گروه جامعه شناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه تبریز
3 - استاد گروه جامعه شناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه تبریز
4 - استاد گروه جامعه شناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه تبریز
الکلمات المفتاحية: خودپنداره, عزتنفس, مدیریت بدن, رضایت از بدن, کنترل وزن,
ملخص المقالة :
امروزه در نتیجه آموزش الگوهای فرهنگ مصرف همزمان با ارزش یافتن بدن و استانداردهای مربوط به آن، خودپنداره افراد بیش از پیش با بدن گره خورده و پرستیژ اجتماعی، هویت و کیستی افراد از روی ویژگیهای ظاهری آنها تعریف میشود. لذا بنابه اهمیت بررسی رابطه مذکور، این تحقیق در مورد رابطه ابعادی از خودپنداره با بعد کنترل وزن مدیریت بدن در بین دانشجویان دختر دانشگاه آزاد تبریز مشغول به تحصیل در سال 98 ـ 97 با شیوه پیمایش صورت گرفته است. بررسی حاضر از نوع کمی، مقطعی و با ابزار پرسشنامه انجام یافته، نمونهگیری به روش طبقهای صورت گرفته و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر تعیین شده است. نتایج تحقیق نشانگر آن است که تعداد زیادی از افراد جمعیت نمونه (3/63 درصد) تمایل زیادی به کنترل وزن خود جهت جلوگیری از اضافه وزن نشان میدهند. رابطه همبستگی معکوس معنیداری بین رضایت از بدن و BMI دیده میشود. به این معنی که همراه با افزایش شاخص توده بدنی، رضایت از بدن کاهش مییابد. همچنین عزتنفس دانشجویان با فرض چاق شدن پایین میآید و رابطه همبستگی معکوس معنیداری بین عزتنفس متأثر از چاقی مفروض و میزان فعالیتهای معطوف به کنترل وزن دیده میشود و دانشجویان ضرورت بالایی برای رسیدگیهای زیباشناختی به بدن زن (با میانگین 8/74 درصد) قائلند.
_||_