اولویت بندی مؤلفه های تبیین کننده همگرایی قومیتی در جمهوری اسلامی ایران با محوریت نقش سازمان صداو سیما
الموضوعات : فصلنامه مطالعات سیاسیمحمد کاویانی 1 , علی امیری 2 , حجت الله مهکویی 3
1 - دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
2 - استادیار گروه جغرافیای دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
3 - استادیار گروه جغرافیای سیاسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
الکلمات المفتاحية: رسانه ملی, ایران, همگرایی قومیتی, تاب آوری اقتصادی-اجتماعی,
ملخص المقالة :
همگرایی قومیتی تضمین کننده سرمایه اجتماعی تقویت یافته، تاب آوری اجتماعی بالا و همچنین مشارکت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و یکپارچگی و همبستگی اجتماعی بالا در پهنه سرزمینی کشورهایی چون ایران می باشد که دارای تنوع قومیتی هستند. این مطالعه با هدف گذاری کاربردی و با روش توصیفی- تحلیلی در راستای اولویت بندی مؤلفه های تبیین کننده همگرایی قومیتی در جمهوری اسلامی ایران با محوریت نقش سازمان صداو سیما انجام گرفته است. سؤال اصلی پژوهش این است که اولویت اصلی رسانه ملی در راستای تحقق همگرایی قومیتی با توجه به مؤلفه های تبیین کننده آن در جمهوری اسلامی ایران چگونه تبیین می شود. داده های پژوهش به روش دلفی هدفمند و با نظرسنجی از 50 کارشناس متخصص صورت گرفته است. برای تحلیل داده ها از مدل شباهت به گزینه ایده آل فازی (FTOPSIS) بهره برده شده است. نتایح به دست آمده نشان می دهد که اولویت اول سازمان صداو سیما در راستای تحقق همگرایی قومیتی در پهنه سرزمینی ایران باید متمرکز بر توسعه و ترویج تاب آوری اقتصادی و اجتماعی قومیت ها در ایران باشد. در این بین در رتبه دوم اولویت سیاست های سازمان صداو سیما در راستای همگرایی قومیتی مؤلفه توسعه بنیان های امنیتی؛ در رتبه سوم مؤلفه توسعه ارزش های بومی- فرهنگی و در نهایت در اولویت چهارم مؤلفه توسعه سرمایه اجتماعی قرار دارد که چشم انداز سیاست گذاری سازمان صداو سیما در راستای تحقق همگرایی قومیت در جمهوری اسلامی ایران را ترسیم می کنند.
_||_