بررسی ارتباط بین هویت ملی و استفاده از رسانهها در بین دانشجویان
الموضوعات :
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر. گروه علوم اجتماعی. شبستر– ایران.
الکلمات المفتاحية: جهانی شدن, هویت ملی, اینترنت, رشته تحصیلی, استفاده از رسانهها,
ملخص المقالة :
این تحقیق با هدف بررسی و تبیین هویت ملی بر اساس میزان استفاده از رسانه ها در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر انجام گرفته است. وجود هویت بهمنزله روح و جهت حرکت اجزای سازنده جامعه محسوب میشود. نتیجه های بهدست آمده از برخی تحقیق ها، حاکی از بروز آسیب ها و چالش های جدی در هویت ملی در یک صد سال اخیر است. هم چنین امروزه رابطه استفاده از رسانه ها و هویت ملی مورد توجه محقق ها و اندیشمندان است. روش تحقیق از نوع پیمایش و همبستگی است. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. ضریب آلفای محاسبه شده برای پرسشنامه 82/0 بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در سال 1391-1390 است. تعداد 500 نفر با روش نمونه گیری طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شده اند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با به کارگیری آمارهاى توصیفى شامل جداول فراوانى، میانگین، واریانس و برای آزمون فرضیه ها، r پیرسون، آزمون تفاوت میانگین و تحلیل واریانس انجام شده است. نتایج به دست آمده گویای آن است که بین میزان استفاده از رسانه ها و میزان هویت ملی رابطه آماری معنیداری وجود دارد. استفاده از تلویزیون با افزایش هویت ملی و استفاده از موبایل و اینترنت، با کاهش میزان هویت ملی همراه است. میزان هویت ملی براساس محل سکونت و نیز رشته تحصلی، تفاوت های معنی داری نشان نمی دهد و در بین دانشجویان دختر و پسر نیز تا حدودی یکسان است. اما میزان هویت ملی در بین ترم های پائین کمتر و در ترم های میانی بیشتر است.
احمدلو، ح و همکار. (1381). رابطه هویت ملی و هویت قومی در بین جوانان تبریز. فصلنامه مطالعات ملی، سال چهارم. شماره13.
افروغ، ع. (1381). هویت شناسی مذهبی و باورهای دینی ایرانیان. مجموعه مقالات جامعه و فرهنگ. جلد چهارم، تهران: انتشارات فرهنگ و ارشاد اسلامی.
جهانگیری، ج.(1390). بررسی رابطه سرمایهاجتماعی و هویتملی (نمونه مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه شیراز). مجلهعلوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، سال هقتم، شماره دوم، دانشگاه فردوسی مشهد.
چلبی، م. (1375). جامعهشناسی نظم. تهران: نشر نی.
حاجی خیاط، ع. (1383). بررسی وضعیت هویت ملی کارکنان بخش اجرائی دولت در استان آذربایجانشرقی. سازمان مدیریت و برنامهریزی استان آذربایجان شرقی.
حاجی خیاط، علیرضا. (1382). تبیین ابعاد هویت. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد. ویژه نامه هویت، جلد چهارم، شماره اول.
حافظ نیا، م و همکار. (1385). تأثیر جهانی شدن بر هویت ملی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران). فصلنامهژئوپلیتیک، شماره 6، تهران.
حقیقتیان، م و همکاران. (1390). هویت ملی و برخی عوامل موثر بر آن در بین دانش آموزان مقطع متوسطه اصفهان. جامعهشناسی کاربردی. سال بیست و دوم. شماره 41.
دارابی، ج. (1383). بررسی و تعیین نوع هویتفردی، ملی و مذهبی در نوجوانان. معاونت پژوهشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران.
دوران. ب. (1386). هویت ملی و تعامل در فضای سایبرنتیک. پرتال علومی انسانی.
رزازیفر، ا. (1379). الگوی جامعه شناختی هویت ملی در تهران با تأکید بر رابطه میان هویت ملی و ابعاد آن. فصلنامه مطالعات ملی، شماره 5.
رضائی، ا و همکاران. (1390). جایگاه برنامههای درسی دانشگاهی در تقویت هویت ملی دانشجویان. فصلنامه مطالعات ملی. سال دازدهم. شماره 45.
سفیری، خ و همکار. (1388). بررسی هویت دینی و ملی جوانان شهر تهران با تاکید برتاثیرخانواده. پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه، گروه علوماجتماعی، دانشگاه الزهرا. نشریهشماره ۲.
عباسپور. ع. (1387). بررسی جامعهشناختی نگرش جوانان نسبت به هویت ملی و مولفههای آن (مطالعه موردی: جوانان 16 تا 29 ساله شهرستان رودسر استان گیلان). فصلنامه دانش انتظامی، شماره مسلسل 38.
عبدالهی. م. (1372). جامعهشناسی بحران هویت، فصلنامه پژوهش. تهران: شماره 2 و 3 سال اول.
عباسی، م و همکار. (1389). تأثیر اینترنت بر هویت ملی. تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی
گدازگر، ح. (1380). مطالعه تطبیقی هویت ملی از دیدگاه دکتر شریعتی و جمهوری اسلامی ایران. مجموعه مقالات کنگره ملی بازشناسی دکتر شریعتی. جلد دوم.
گلمحمدی، ا. (1380). جهانی شدن و بحران هویت. فصلنامه مطالعات ملی. سال سوم شماره 10.
مجتهدزاده، پ. (1377). هویت ایرانی در آستانه سده بیست و یکم. ماهنامه اطلاعات سیاسی– اقتصادی، سال دوازدهم، شماره 129 و 130.
منتظرقائم، م. (1379). رسانههای جمعی و هویت. فصلنامه مطالعات ملی، شماره 4.
نقیبزاده، ا. (1383). هویت ملی و عوامل بحران آن در ایران. گردآوری: علی اکبر علیخانی. تهران: موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی، چاپ اول.
یوسفی، ع. (1380). روابط بین قومی و تأثیر آن بر هویت ملی اقوام در ایران. فصلنامه مطالعات ملی، شماره 8 ، سال دوم، تهران.
Borgatta, E, F & Borgatta, M. (1992). Encyclopedia of sociology. Mac millan.
Guibernau, M and Goldblatt. D. (2000). Identity and Nation. In Kath Woodward (Ed). Questioning Identity: Gender, Class, Nation. London: Rutledge in association With the Open University.
jankowski, N. W. (2002). Creating Community with Media: (History, Theories and Scientific Investigations). In Leah A. Lievrouw & Sonia Livingstone (Eds.) Handbook of New Media (Social Shaping and Consequences of ICTs). London: Sage Publications.
Salazar, J. M. (1998). Social Identity and National Identity. In Stephen Worchel; Tomlinson, J. (1999). Globalization and Culture، Cambridge: polity.
Wiggins. J & james vander berety. (1994). Social psychology. London. Sage publication.
Woodward, K. (2000). Questioning identity: Gender, Class, and nation. London: Rutledge in association with the Open University.