بررسی جامعهشناختی گرایش به ارزشهای غربی با تکیه بر میزان و نوع استفاده از شبکههای اجتماعی اینترنتی (مطالعه موردی جوانان شهر خلخال)
الموضوعات :بهراد بختیاری 1 , عزیزخانی اقباله 2
1 - . دانشآموخته کارشناسی ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، گروه علوم اجتماعی؛ خلخال- ایران.
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، گروه علوم اجتماعی؛ خلخال- ایران (نویسنده مسئول).
الکلمات المفتاحية: فردگرایی, شبکههای اجتماعی اینترنتی, ارزشهای غربی, مادیگرایی, ارزشهای مذهبی, سبک زندگی غربی,
ملخص المقالة :
پژوهش جاری به بررسی جامعهشناختی گرایش به ارزشهای غربی با تکیه بر میزان و نوع استفاده از شبکههای اجتماعی اینترنتی توسط جوانان شهر خلخال میپردازد. نظریه وابستگی بال روکیچ و دی فلور، جامعه شبکهای کاستلز و الگوی رمزگذاری و رمزگشایی استیوارت هال به عنوان پایه نظری این پژوهش انتخاب شده وفرضیات پژوهش برهمین مبنا طرح شده است. فرضیات پژوهش شامل تأثیر میزان و نوع استفاده از شبکههای اجتماعی اینترنتی برگرایش به فردگرایی، مادیگرایی، سست شدن ارزشهای مذهبی وگرایش به سبک زندگی غربی میباشد. روش تحقیق پیمایشی، و ابزارگردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری این پژوهش، عبارت است از اعضای ایرانی شبکه اجتماعی اینترنتی و نمونه آماری، 300 نفر از جوانان شهرستان خلخال و اعضای فعال و آنلاین شبکه اجتماعی فیسبوک میباشدکه ازطریق نمونهگیری غیراحتمالی در دسترس انتخاب شدهاند. نتایج بهدست آمده نشان میدهند که میان میزان و نوع استفاده از شبکههای اجتماعی اینترنتی و گرایش به فردگرایی، مادیگرایی، سست شدن ارزشهای مذهبی و سبک زندگی غربی رابطه معناداری وجود دارند.
آزاد ارمکی، ت؛ و دیگری. (1383). جامعهشناسی نسلی در ایران. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
بشیر، ح؛ ودیگری. (1391). شبکههای اجتماعی اینترنتی وسبک زندگیجوانان. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. دوره پنجم، شماره یک.
رحمانزاده، علی (1389) کارکرد شبکههای اجتماعی مجازی در عصر جهانی شدن. فصلنامه مطالعات راهبردی جهانی شدن، سال اول، پیششماره اول.
رضویزاده، ن. (1386). بررسی تأثیر مصرف رسانهها بر سبک زندگی ساکنان شهر تهران. تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
ساروخانی، ب. (1380). درآمدی بر دایرهالمعارف علوم اجتماعی. تهران: انتشارات کیان.
سلیمانپور اصل، م؛ و دیگری. (1389). مطالعه رابطه بین نظام ارزشها و میزان مشارکت اجتماعی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور میاندوآب. فصلنامه زن و مطالعات خانواده. سال دوم، شماره هشت.
سورین، و؛ و دیگری. (1381). نظریههای ارتباطات. ترجمه: ع، ر، دهقان. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
شایانمهر، ع. (1379). دایرهالمعارف تطبیقی علوم اجتماعی. تهران: کیهان.
شهابی، م؛ و دیگری. (1391). اهداف و انگیزههای عضویت کاربران در شبکههای اجتماعی مجازی (مطالعهای درباره جوانان شهر تهران). فصلنامه مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات، سال سیزدهم، شماره بیستم.
شهابی، م و بیات، ق. (1391). شبکههای اجتماعی مجازی و کاربران جوان؛ از تداوم زندگی واقعی تا تجربه جهان وطنی. فصلنامه مجلس و راهبرد. سال نوزدهم، شماره شصت ونه.
طالبان، م، ر؛ و دیگری. (1389). بررسی روند دگرگونی ارزشی در ایران (1385ـ1353). دانشنامه علوم اجتماعی. دوره یکم، شماره سوم.
عالی، ش. (1388). انقلاب رسانهای، جهانی شدن و مناسبات نسلی، کند وکاو در مسائل جوانان مناسبات نسلی. (جلد دوم). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی.
قنبری، س؛ و دیگری. (1390). مقایسه نظام ارزشی دبیران با دانشآموزان دوره پیشدانشگاهی. اندیشههای نوین تربیتی. دوره هفتم، شماره یکم.
گودرزی، س. (1388). تغییر ارزشهای جوانان و عوامل مرتبط با آن. فصلنامه علمیـ پژوهشی رفاه اجتماعی. سال دهم، شماره 39.
یزدخواستی، ب؛ و دیگران. (1392). حوزه عمومی و گفتگو در فضای مجازی شبکههای اجتماعی. فصلنامه مطالعات فرهنگـ ارتباطات. سال چهاردهم، شماره بیست و یکم.
آمار کاربران ایرانی در شبکههای اجتماعی. (1392). WWW.GERDAB.IR به روز شده در تاریخ 25/8/1392.
شبکههای اجتماعی مجازی و آسیبشناسی. www.bartarbin.ir. به روز شده در اسفند 1390.
Devis, K. (2012). Tensioof identity in a networks era: young people's perspectives on the rike and rewards of online self-expression. journal new media and society. 14, (4).