مطالعه رابطه بین عضویت در شبکه اجتماعی و تمایل به مدگرایی در جوانان (با تاکید بر فیسبوک)
الموضوعات :حسن عمیدی 1 , حاجی محمد احمدی 2
1 - کارشناسیارشد ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران.
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، گروه ارتباطات اجتماعی؛ تهران– ایران (نویسنده مسئول).
الکلمات المفتاحية: مدگرایی, شبکه اجتماعی و جوانان,
ملخص المقالة :
نخستین هدف طراحان مد در تمامی کشورها کسب درآمد بیشتر و ایجاد جامعه ای مصرف گرا است. اگر سیاست مدارانی در اروپا و آمریکا، از این سیاست ها حمایت می کنند به علت در اختیار گرفتن افکار و محدود کردن آینده نگری خصوصاً جوانان و مشغول کردن ایشان به فرعیات زندگی و توجه نکردن به اتفاقات سیاسی و اجتماعی است. تحقیق حاضر، با روش کمی انجام شده و اطلاعات با استفاده از توزیع پرسشنامه دربین مراجعین به مجتمع های فرهنگی بنیاد رودکی در فاصله سنی 35-18 سال ، تعداد جامعه نمونه 210 پاسخگو بوده است؛ صورت پذیرفته است. در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخت با روایی 84/0 درصد بین جامعه نمونه توزیع شده است، یافته های پژوهش نشان داده ا ند تاثیر پذیری جامعه آماری از تبلیغات و مدهای موجود درشبکه های اجتماعی در روند انتخاب و اولویت بندی ظاهر خود و زندگی شان است. این تحقیق از شامل دو فرضیه اصلی و هفت فرضیه فرعی است؛ میزان پیگیری فرد درباره آخرین نوع لباس ، مدل مو ، آرایش صورت ، وضعیت اندام ، نوع تفریح و فعالیت های اوقات فراغت ، نوع خوراک ، عقاید و ... را بررسی مولفه های متغیر مستقل عضویت در شبکه بر میزان مدگرایی رابطه وجود دارد و در فرضیه های فرعی مولفه های رفتار آگاهانه و عملکرد شغلی برمیزان مد گرایی در میان جوانان دارای رابطه معنا داری است و لیکن مولفه های جنسیت، تاهل، رشته تحصیلی و نیز میزان سواد رابطه معنا داری با مدگرایی ندارند.
بشیر، ح؛ و دیگری. (1391). شبکههای اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان، (مطالعه موردی بزرگترین جامعه مجازی ایرانیان). فصلنامه تحقیقات فرهنگی. دوره پنجم، شماره 1، صص 62-31.
رفیعپور، ف. (۱۳۷۸). آناتومی جامعه. تهران: شرکت سهامی انتشار.
شوم، ر؛ و دیگری. (۱۳۸۳). رهیافتهای پسا استعماری به ارتباطات. فصلنامه رسانه. ترجمه: پ، ایزدی. سال پانزدهم، شماره ۱.
گارنهام، ن. (۱۳۸۳). اقتصاد سیاسی و پژوهشهای فرهنگی. فصلنامه اقتصاد سیاسی. ترجمه: پ، میثاقی. سال دوم، شماره ۵.
لاسول، ﻫ. (۱۳۸۳). ساخت و کارکرد ارتباطات در جامعه. ترجمه: غ، ر، آذری. در اندیشههای بنیادین علم ارتباطات گروه مترجمان. تهران: انتشارات خجسته.
مارکوزه، ﻫ. (۱۳۷۸). انسان تک ساحتی. ترجمه: م، مویدی. تهران: انتشارات امیرکبیر. چاپ چهارم، صص ۲77-۲48.
معیدفر، س؛ و دیگری. (1387). عوامل اجتماعی گرایش به مد در میان جوانان تهران. فصلنامه مطالعات جوانان. شماره 15، ص 137.
مک کوایل؛ د؛ و دیگری. (۱۳۸۸). مدلها ارتباطات جمعی. ترجمه: گ، میرانی. تهران: دفتر پژوهشهای رادیو.
میرآخوری، م. (1389). مد و مدگرایی و تاثیرات آن در تغییرات فرهنگی جوامع. فصلنامه فصلنو. سال پنجم، شماره 4، ص 16.
وبستر، ف. (۱۳۸۰). نظریههای جامعه اطلاعاتی. ترجمه: ا، قدیمی. تهران: انتشارات قصیده سرا.
ویلیامز؛ ک. (1386). درک تئوری رسانه. ترجمه: ر، قاسمیان. تهران: نشر ساقی.
|