بررسی رابطه سلامت اجتماعی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 13
الموضوعات :داود ابراهیمپور 1 , رحیم عبدالهفام 2
1 - دانشجوی دکترای جامعهشناسی و عضو هیأت علمی گروه علوماجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، گروه علوم تربیتی؛ بناب- ایران.
الکلمات المفتاحية: رفتار شهروندی سازمانی, سلامت اجتماعی, دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 13,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سلامت اجتماعی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 13 اجرا شده است. فرضیههای تحقیق شامل رابطه سلامت اجتماعی که مولفههای آن عبارتند از: شکوفایی اجتماعی، مشارکت اجتماعی، انسجام اجتماعی، همبستگی اجتماعی، پذیرش اجتماعی با رفتارشهروندی سازمانی که مولفههای آن عبارتند از: وظیفهشناسی، نوعدوستی، فضیلت مدنی، جوانمردی و احترام و تکریم میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضرکارکنان واحدهای دانشگاهی منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامی میباشد. به منظور تحلیل دادههای جمع آوری شده به وسیله اجرای پرسشنامه، از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است، در سطح استنباطی برای آزمون فرضیههای تحقیق، از تحلیل همبستگی برای بررسی رابطه بین متغیرهای اساسی تحقیق و از رگرسیون برای پیش بینی متغیر وابسته تحقیق و نیز از تحلیل واریانس یک سویه (ANOVA) برای بررسی تفاوت کارکنان واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 13 از نظر دو متغیر اساسی تحقیق استفاده شده است، بر اساس نتایج حاصل از تحقیق، بین سلامت اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آن در بین کارکنان منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامی رابطه معنیداری وجود دارد.
احمدی، ف. (1388). شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه رفتار شهروندی سازمانی و ارائه الگو برای شرکت ملی نفت ایران. رساله دکتری، دانشگاه تهران- پردیس قم.
اسلامی، ح؛ و دیگری. (1386). رفتار شهروندی سازمانی. ماهنامه تدبیر. سال18، شماره 187.
توره، ن. (1385). شناخت عوامل رفتار شهروندی و بررسی ارتباط آن با عملکرد سازمانی. تهران: نشریه فرهنگ مدیریت. سال چهارم، شماره دوازدهم، صص 63-31.
زارع، ح. (1383). نقش رفتار شهروندی سازمانی در عملکرد سازمان. نشریه فرهنگ مدیریت. دوم، ششم، صص 169-151.
حافظنیا، م. (1384). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: انتشارات سمت. چاپ یازدهم.
حسنی کاخکی، ا؛ قلی پور، آ. (1386). رفتار شهروندی سازمانی: گامی دیگر در جهت بهبود عملکرد سازمان در قبال مشتری، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 45، زمستان، صص 115-145.
حسنیکاخکی، ا. (1385). بررسی میان رفتارشهروندی سازمانی و وفاداری مشتری در گروه شرکت همکاران سیستم. پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران.
خاکی، غ. (1384). روش تحقیق با رویکردی به پایاننامه نویسی. تهران: انتشارات بازتاب. چاپ دوم.
شاطری، ک؛ و دیگری. (1388). رفتار شهروندی اجباری در سازمان. ماهنامه تدبیر. شماره 212، دی، صص 61-58.
زارعیمتین، ح؛ و دیگران. (1385). شناخت عوامل رفتار شهروندی سازمانی و بررسی ارتباط آن با عملکرد سازمانی. فصلنامه نشریه فرهنگ مدیریت. سال چهارم، شماره دوازدهم، بهار، صص 63-31.
سید جوادین، ر. (1384). مدیریت کیفیت خدمات. تهران: انتشارات نگاه دانش. چاپ اول.
فیتز، س؛ و دیگران. (1382). کیفیت خدمات. (جلد اول)، ترجمه: س، م، اعرابی و دیگری. تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی. چاپ اول.
سلطانی، (1385). مروری بر فن کیفیت خدمات. ماهنامه تدبیر. سال هجدهم- شماره 184.
زمانی، م. (1380). کیفیت خدمات. فصلنامه بانک صادرات. شماره 18، 16.
سکاران، ا. (1384). روشهای تحقق در مدیریت. ترجمه: م، صائبی و دیگری. انتشارات موسسه عالی آموزشی و پژوهشی مدیریت و برنامهریزی.
زارعیمتین، ح؛ و دیگران. (1385). شناخت عوامل رفتار شهروندی سازمانی و بررسی ارتباط آن با عملکرد سازمانی. نشریه فرهنگ مدیریت. سال چهارم، شماره12، صص 63-31.
عباسی، م؛ و دیگری. (1388). رفتار شهروندی سازمانی گامی در جهت افزایش کارایی سازمانها. نشریه کار و جامعه. شماره 106-107، فروردین و اردیبهشت، صص 93-83.
مالکی، م. (1387). بررسی ارتباط رفتار شهروندی سازمانی با عوامل شغلی در دانشگاه اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد، اصفهان.
مقیمی، م. (1385). بررسی ارتباط رفتار شهروندی سازمانی و فرهنگ کارآفرینی در سازمانهای دولتی. فصلنامه نشریه فرهنگ مدیریت. شماره سیزدهم، تابستان، صص 192-171.
مقیمی، م. (1384). رفتار شهروندی سازمانی از تئوری تا عمل. نشریه فرهنگ مدیریت. سال سوم، شماره 11، صص 48-19.
موحدزاده، ا. (1388). بررسی رابطه سبک رهبری تحولی آموزشی مدیران با رفتار شهروندی سازمانی دبیران. پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران.
هویدا، ر؛ و دیگری. (1387). بررسی سطح رفتار شهروندی سازمانی کارکنان. پژوهشنامه مدیریت اجرایی. سال نهم، شماره 1، (پیاپی33). فروردین و اردیبهشت، صص 118-103.
Gibbons, P. (2001). Spirituality at work: Apre-Theoretical overview". MSC.Thesis-Birkbeck College, University of London, Aug.
Milliman, j. Czaplewski, A. j. andFerguson, j. (2003). "Workplace spirituality and employee work attitudes, An exploratory empirical assessment". journal of Organizational Change Management, Vol. 16, No 4, Pp. 426-447.
Mitroff, I., and Denton, E. (1999). "A Spiritual Audit of Corporate America:A Hard Look at Spirituality". Religion, and Values in the Workplace. Jossey-Bass, SanFrancisco.
Polat, S. (2009). "Organizational citizenship behavior display levels of the teachers at secondary schools according to the perceptions of the school administrators". journal of procedia social and behavioral sciences, No. 1, Pp. 1591-1596.
Zeithaml, V. A, Berry, L. L. and Parasuraman, A. (1996). The behavioural consequences of service quality.Journal of Marketing. 60 (2), Pp. 31–46.
Keaveney. S, M. (1995). customer switching behavior in services industries: An Exploratory Study. journal of marketing. vol. 59 (April), Pp. 71-82
citizenship behavior (OCB) display levels of the teachers at secondary schools according to the perceptions of the school administrators. Procedia Social and Behavioral Sciences. 1, Pp. 1591–1596.