مطالعه جهتگیری و نحوه پوشش اخبار بحران داعش در سایتهای ایرنا، بی. بی. سی فارسی و صدای آمریکا
الموضوعات :حمیدرضا یارمحمدی 1 , حاجی محمد احمدی 2
1 - کارشناسارشد ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران
2 - گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران- ایران (نویسنده مسئول).
الکلمات المفتاحية: اخبار, ایران, ایرنا, تارنماهای خبری, بی. بی. سی, صدای آمریکا و تحلیل محتوا,
ملخص المقالة :
این پژوهش با عنوان مطالعه جهت گیری و نحوه پوشش اخبار در سایت های ایرنا، بی. بی. سی فارسی و صدای آمریکا در رابطه با بحران داعشبه بررسی تطبیقی ساختار و نحوه پوشش اخبار مربوط در ایران در تارنمای های ایران، بی. بی. سی فارسی و صدای آمریکای فارسی، می پردازد. این پژوهش به روش تحلیلی- توصیفی و به شیوه تحلیل محتوا، صورت گرفته و داده های آن به شیوه کتابخانه ای و مطالعه و بررسی اسناد و مدارک موجود هم چنین بررسی و تحلیل محتوای سایت های خبرگزاری های مورد مطالعه بوده که نوع ساختار و نحوه پوشش اخبار در سه تارنمای ایرنا، بی. بی. سی فارسی و صدای فارسی آمریکا با هم تفاوت دارند. هر سه تارنما عنصر "که"و ارزش خبری"شهرت" را با برجستگی خاصی مورد تاکید قرار داده اند که این موضوع، نشان دهنده شخص گرا بودن و جهت گیری گفتمانی آن هاست. نهایتاً چنین نتیجه گرفته شد که بیشتر اخبار انتشار یافته در این سه تارنما "غیرتولیدی" است که از این منظر، سهم ایرنا از دو تارنمای دیگر بیشتر است. از نظر موضوعی، موضوع مقاومت گروه داعش و به کاربردن گروه های جهادی و سعی در اسلامی جلوه دادن و معرفی فلسفه حکومتی داعش به عنوان فلسفه حکومت اسلامی و عدم اشاره به ماهیت تروریستی این گروه، کانون توجه اصلی سه تارنمای مورد مطالعه بوده است. تاکید تارنمای ایرنا و صدای آمریکا بیشتر بر "سخت خبر"و بی. بی. سی بیشتر به "نرم خبر" یا انعکاس رویداد همراه با اطلاعات تکمیلی بوده است. ازمیان امکانات تعاملی و چند رسانه ای مورد استفاده در تارنماهای خبری، بیشترین استفاده از "عکس" بوده است. اما برخلاف ایرنا، بی. بی. سی و صدای آمریکا از ایمیل و پیوند با موضوعات و سایت های مرتبط نیز استفاده زیادی کرده اند.
افخمی، ح؛ و دیگری. (1387). مطالعه تطبیقی ساختار و نحوه پوشش اخبار ایران در تارنماهای ملی و بینالمللی تحلیل محتوای مطالب سیاسی تارنماهای خبری ایرنا، بی. بی. سی فارسی و صدای فارسی آمریکا. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
حیدری، ح. (1393). حباب داعش ساخته صهیونیست. کنفرانس بینالمللی علوم انسانی و مطالعات رفتاری.
رالف، د، لیسی ا؛ و دیگری. (1386). تحلیل پیامهای رسانهای، (کاربرد تحلیل محتوای کمی در تحقیق). مترجم: م، بروجردی. تهران: انتشارات سروش.
ربانی، ج. (1379). نظرخواهی از دانشجویان درباره اخبار صدا و سیما و مطبوعات. مرکـز تحقیقـات مطالعـات سـنجش برنامهای.
عکاشه، ع. (2014). تقسیم عربستان سعودی نقشه آمریکا و اسرائیل. ترجمه: ح، حیدری.
کریمی علویجه، م؛ و دیگری. (1393). مجله مدیریت فنآوری اطلاعات. شماره دوم.
محمدزاده، م. (1391). تروریسم و جهاد از منظر فقه اسلامی با رویکرد تفکیک گروههای جهادی و تروریستی. کنگره بینالمللی فرهنگ و اندیشه دینی.
محمودی، ز. (1393). خاورمیانه، آمریکا و گروه داعش، (موضوع نشست گروه مطالعات خاورمیانه و قدرتهای بزرگ). پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه.
Archetti, C. (2012). Understanding terrorism in the age of global media: A Communication Approach. Palgrave Macmillan.
Marcu, M. & Balteanu, C. (2014). SOCIAL MEDIA–A REAL SOURCE OF PROLIFERATION OF INTERNATIONAL TERRORISM. Annales Universitatis Apulensis: Series Oeconomica. 16(1), 162.
Schwarz-Friesel, M. & Skirl, H. (2011). Metaphors for terrorism in German media discourse.
|