شناسایی و تایید مولفههای حرفهای تدریس علوم اجتماعی در آموزش و پرورش مقطع متوسطه
الموضوعات :زهرا مشهدی جعفرلو 1 , امیدعلی حسین زاده 2
1 - انش آموخته کارشناسیارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر- ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی واحد شبستر دانشگاه آزاد اسلامی ، شبستر , ایران
الکلمات المفتاحية: مولفههای حرفهای, تدریس و علوم اجتماعی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تایید اهمیت مولفه های حرفه ای تدریس علوم اجتماعی در آموزش و پرورش مقطع متوسطه مناطق تسوج، شبستر و صوفیان انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را 45 نفر از معلمان علوم اجتماعی مقاطع متوسطه اول و دوم مناطق تسوج، شبستر و صوفیان تشکیل می دهند. با توجه به محدود بودن جامعه آماری (حدود 45 نفر)، 40 نفر از معلمین علوم اجتماعی مقاطع متوسطه اول و دوم مناطق تسوج، شبستر و صوفیان به عنوان نمونه انتخاب شدند. در واقع شیوه نمونه گیری تصادفی ساده بوده است. ابزار مورد استفاده پژوهش، پرسشنامه های محقق ساخته می باشدکه روایی آن، توسط متخصصان علوم اجتماعی و علوم تربیتی احراز شد و پایایی آن از طریق الفای کرونباخ به مقدار 84/0 احراز شد. شیوه تجزیه تحلیل آماری، تحلیل عاملی تاییدی می باشد و نتایج تحقیق نشان داد که مولفه های تلفیقی بودن، ارزش محور بودن، درگیر بودن، معنادار بودن و چالش برانگیز بودن به ترتیب مولفه های مهم و اساسی در تدریس علوم اجتماعی می باشند. نتایج این تحقیق می تواند برای معلمان در تدریس علوم اجتماعی مقطع متوسطه راهگشا باشد.
ادکانل، ا. (1392). استانداردهای تدریس علوم اجتماعی. ترجمه: ع، کسکنی. فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی علوم اجتماعی. دورهی پانزدهم. شماره 4.
ادیبنیا، ا؛ و همکاران. (1392). مقایسه روش تدریس حل مساله با روش تدریس کاوشگری بر مهارتهای حل مساله اجتماعی دانشآموزان دختر در درس علوم اجتماعی پایه پنجم ابتدایی. پژوهش در برنامهریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی- برنامهریزی درسی). شماره 9، پیاپی 36، صص 88-67 .
راهنمایبرنامهدرسیمطالعاتاجتماعیبرایدورهآموزشعمومی (ابتداییوراهنمایی). (1386). گروه مطالعات اجتماعی دفتر برنامهریزی و تالیف کتب درسی. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
زارعی زوارکی، ا. (1391). طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری با رویکرد تلفیقی: نقدی بر مدلهای پیشین و ارائه مدلی نوین. فصلنامه روانشناسی تربیتی. سال هشتم، شماره بیست و چهارم.
طبیبی، س، ج؛ و همکاران. (1388). تدوین رساله، پایاننامه، طرحپژوهشیومقالهعلمی. تهران: فردوس.
فاضلی، ن. (1392). درس درجهی دو (چگونه درس مطالعات اجتماعی را جذاب کنیم؟). فصلنامه آموزشی و تحلیلی علوم اجتماعی. دوره شانزدهم. شماره 1.
مومنی، حسن. (1393). علاقمند کردن دانشآموزان به جامعهشناسی. فصلنامه آموزشی و تحلیلی علوم اجتماعی. دوره شانزدهم. شماره 4.
González, C. & etal. (2014). The Local Territory as a Resource for Learning Science. A Proposal for the Design of Teaching-learning Sequences in Science Education. Vol.116, P.p: 4199-4204.
Graciela, M. & etal. (2015). A pedagogical model to develop teaching skills. The collaborative learning experience in the Immersive Virtual World TYMMI. Vol. 51, P.p: 594–603.
|
Vlassi, K. (2013). The comparis on between guided inquiry and traditional teaching of the Structure of Matter to 8th Grade Greek Students. Procedia - Social and Behavioral Science, 93, 21 October 2013, 494–497, 3rd World Conference on Learning, Teaching and Educational Leadership.