مصرف کالاهای فرهنگی و عوامل موثر بر آن (مطالعه موردی: جوانان 18 الی 29 ساله شهرستان خوی)
الموضوعات :رویا حاجیزاده 1 , ابتسام رضوی دینانی 2
1 - کارشناسارشد ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران.
2 - گروه ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک – ایران (نویسنده مسئول).
الکلمات المفتاحية: کالاهای فرهنگی و مصرف کالای فرهنگی,
ملخص المقالة :
این پژوهش به ارزیابی عوامل موثر بر مصرف کالاهای فرهنگی میان جوانان می پردازد. هدف اصلی تحقیق حاضر، شناخت نقش برخی عوامل فردی واجتماعی چون سن، جنسیت، وضعیت تاهل، تحصیلات، مدت زمان گذران اوقات فراغت و درآمد بر میزان مصرف کالاهای فرهنگی میان جوانان است. روش پژوهش پیمایشی است. جامعه آماری جوانان 18 تا 29 ساله شهرستان خوی که تعداد آن ها 88404 نفر است و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 382 نفر محاسبه گردیده. برای انتخاب نمونه، از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای متناسب با حجم استفاده شده و ابزار عمده جمع آوری داده ها پرسشنامه استاندارد است. توصیف و تبیین داده ها با استفاده از روش های آماری متناسب با سطح سنجش متغیرها صورت گرفته است. یافته ها و نتایج تحقیق نشان می دهد که میان سن و تحصیلات جوانان و مصرف کالاهای فرهنگی رابطه وجود دارد؛ به طوری که میزان مصرف کالاهای فرهنگی درسنین 26 تا 29 سال به طور معنی داری بیشتر از 18 تا 21 سال است. هم چنین نتایج نشان می دهد که مصرف کالاهای فرهنگی در جوانان فوق لیسانس و بالاتر به طور معنی داری بیشتر از سایرین است. ولی بین جنسیت، وضعیت تاهل، درآمد و مصرف کالاهای فرهنگی رابطه معنی داری وجود ندارد.
استوری، ج. (1386). مطالعات فرهنگی درباره فرهنگ عامه. ترجمه: ح، پاینده. تهران: نشر آگه.
الیاسی، م؛ و همکاران. (1390). بررسی عوامل موثر بر مصرف کالاهای فرهنگی در بین جوانان. جامعه پژوهی فرهنگی. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. سال دوم، شماره دوم.
باکاک، ر. (1381). مصرف. ترجمه: خ، صبری. تهران: نشر و پژوهش شیرازه.
بنت، ا. (1386). فرهنگ و زندگی روزمره. ترجمه: ل، جوافشانی و دیگری. تهران: نشر اختران.
چاوشیان، ح. (1381). سبک زندگی و هویت اجتماعی. پایاننامه دکتری جامعهشناسی، دانشگاه تهران.
خادمیان، ط. (1387). سبک زندگی و زندگی مصرفی، (مطالعه در حوزه جامعهشناسی فرهنگی و دیباچهای بر سبک زندگی فرهنگی ایرانیان). تهران: جهان کتاب.
دفتر مطالعات و تحقیقات زنان مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران (1389). تاثیر مصرف کالاهای فرهنگی جدید بر خانواده، (بیانیه تحلیلی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان به مناسبت روز زن). تهران: مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران.
صمیم، ر. (1386). پژوهشی جامعهشناسی در باب مصرف موسیقایی در بین افرادی با پایگاههای اجتماعی متفاوت (مطالعه موردی تهران). نشریه هنرهای زیبا. شماره 32.
عابدینی، ص؛ و دیگری. (1391). بررسی جامعهشناختی رابطه سرمایههای اجتماعی، با میزان مصرف کالاهای فرهنگی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی خلخال. پژوهشنامه علوم اجتماعی. سال ششم، شماره سوم.
غیاثوند، ا؛ و دیگری. (1388). بررسی تاثیر سبک زندگی بر سبک مصرف کتب و نشریات. فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات. سال ششم، شماره 18.
فاضلی، م. (1386). جامعهشناسیمصرفموسیقی. تهران: نشر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
فاضلی، م. (1384). جامعهشناسی مصرف موسیقی. مجله مطالعات فرهنگی و ارتباطات.
فردرو، م؛ و دیگری. (1378). بررسینقشپایگاهاقتصادی-اجتماعیدر مصرفکالاهای فرهنگی. تهران: نشر زهد، چاپ اول.
قانعیراد، م، ا؛ و دیگری. (1385). نگاهی به عوامل فرهنگی افزایش ورود دختران به دانشگاهها، پژوهش زنان. شماره 4، صص 138-115.
کاظمی، ع. (1387). مطالعاتفرهنگی،مصرففرهنگیوزندگیروزمرهدرایران.
کشوری چرمی، م. (1390). بررسی میزان مصرف کالاهای فرهنگی و عوامل موثر بر آن در بین شهروندان مشهدی. پایاننامه کارشناسیارشد برنامهریزی رفاه اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی.
کلانتری؛ و همکاران. (1392). تحصیلات و مصرف فرهنگی در شهر تهران. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران. دوره دوم، شماره 1.
Bukodi, E. (2007). Social Stratification and cultural consumption in Hungry.
Chan, T. & et al. (2007). Social stratification and cultural Consumption. The visual arts in England. Poetics. 35, P.p: 168-190.
Torche, F. (2007). Social stauus and cultural consumption. The case of reading in chile. Poetics. 35(2-3), P.p: 10-92.