بررسی نگرش کارکنان زن نسبت به وضعیت رفتار شهروندی سازمانی در منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامی
الموضوعات :امیدعلی حسینزاده 1 , صادق ملکیآوارسین 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر، استادیار گروه علوم تربیتی؛ شبستر- ایران.
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، استادیار گروه علوم تربیتی؛ تبریز- ایران.
الکلمات المفتاحية: رفتار, دانشگاه, رفتارشهروندی سازمانی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف اصلی تبیین نگرش کارکنان زن نسبت به رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان منطقه سیزده دانشگاه آزاد اسلامی ایران در سال 1391 انجام گرفت جامعه آماری این پژوهش را کارکنان زن واحدهای جامع و بسیاربزرگ منطقه سیزده دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 200 نفر تشکیل میدهند حجم نمونه آماری این پژوهش به تعداد 132 نفر زن، طبق شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب گردید. دراین پژوهش از روش تحقیق میدانی (پیمایشی) و ازآزمون T تک نمونه و آزمون T مستقل و آزمون فریدمن استفاده شده است. ابزار اندازهگیری مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته "رفتارشهروندی سازمانی" باضریب پایایی 94/0 و باروایی تائیدشده ازطریق نظرمتخصصان میباشد در این پژوهش مشخص گردید از لحاظ آمار توصیفی وضعیت هشت مولفه مورد مطالعه رفتار شهروندی سازمانی در وضعیت موجود درسطح بالاتر ازمتوسط قراردارند اما با انجام آزمون برآورد میانگین (T تک نمونه) معلوم شد که کلیه مولفههای رفتار شهروندی سازمانی در وضعیت موجود با حالت مطلوب فاصله دارند، به عبارت دیگر مطلوبیت ندارند. از دیگر نتایج این پژوهش می توان به این نکته اشاره نمود که در وضع موجود مولفههای رفتارشهروندی سازمانی در 5 سطح از لحاظ اهمیت و اولویت قرار دارند که مولفه وظیفهشناسی در بالاترین سطح و مولفه جوانمردی در آخرین (پنجمین سطح) قرار دارد. به عبارت دیگر مولفه وظیفه شناسی بیشرین مراعات را ازطرف افراد در دانشگاه دارد. بین دیدگاه های اعضای هیئت علمی و کارمندان زن دانشگاه نسبت به رفتار شهروندی سازمانی تفاوت معنی داری وجود داشت و اعضای هیئت علمی امتیاز کمتری به میزان مراعات رفتار شهروندی سازمانی داده بودند.
اسلامی، ح؛ و دیگری. (1386). رفتار شهروندی سازمانی. ماهنامه تدبیر. سال هیجدهم، شماره187، صص85-50.
توره، ن؛ و دیگران. (1387). بررسی ابعاد رفتار شهروند سازمانی در سازمانهای دولتی. ششمین کنفرانس بینالمللی مدیریت، تهران.
کاظمی، م؛ و دیگری. (1384). رفتار مدنی سازمانی، تبیین بعد رشد یافتهای از رفتار و عملکرد انسانها در زندگی سازمانی. سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت، تهران.
مقیمی، س. (1384). رفتار شهروندی سازمانی از تئوری تا عمل. فرهنگ مدیریت، سال سوم، شماره یازدهم، زمستان، صص 48-19.
هاشمی، س؛ و دیگری. (1389). شناخت رفتار شهروندی سازمانی و ارزیابی نقش آن در عملکرد سازمان به منظور ارائه راهکارهای لازم برای بهبود وضعیت رفتار شهروندی سازمانی. هشتمین کنفرانس بینالمللی مدیریت، تهران.
هویدا، ر؛ و دیگری. (1388) . بررسی سطح رفتار شهروندی سازمانی کارکنان. مجله پژوهشنامه مدیریت اجرایی، سال نهم، شماره 1، صص 118-103.
Castro. (2004). The influence of employee organizational citizenship behavior customer loyalty. international journal of service industry management, vol, 15, N. 1.
Jahangir, N. (2004). Organizational Citizenship behavior: its nature and antecedents. brac university journal, vol .I no, 2 pp. 75-85.
Organ, D. W. (1988). Organizational citizenship behavior: the good soldier syndrome, Lexington book, Lexington, MA.
Izhar, O. (2009). Organizational citizenship behavior in teaching: the consequences for teachers, pupils and the schools. international journal of educational management, vol 23, no 5.