عوامل اجتماعی مؤثر برگرایش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بیلهسوار به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان
الموضوعات :نعمتاله تقوی 1 , صمد صباغ 2 , لطفاله بابایی اونبربگلو 3
1 - استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز.
2 - عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
3 - 3- کارشناسیارشد علوم اجتماعی- جامعهشناسی.
الکلمات المفتاحية: سرمایه اجتماعی, مخاطب, استفاده و خشنودی, هویت اجتماعی, گرایش, اعتماداجتماعی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر عوامل اجتماعی مؤثر برگرایش دانشجویان دانشگاه آزاد بیله سوار به برنامه های تلویزیونی جمهوری آذربایجان در شهر بیله سوار می باشد. پس از طرح سئوال آغازین و ارائه اهداف پژوهش، چارچوب نظری تحقیق بر اساس نظریه های جامعه شناختی ارتباطات و ترکیبی از رویکردهای مبانی نظریه استفاده و خشنودی، نظریه گرایش فیش باین - آیزین، نظریه سرمایه اجتماعی، هویت اجتماعی و ... با توجه به موضوع و اهداف تحقیق انتخاب گردید و فرضیات این پژوهش از مدل تئوریکی فوق اقتباس شد. این فرضیات رابطه گرایش دانشجویان را با عوامل اجتماعی می آزماید. جهت بررسی فرضیات مطرح شده 201 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد بیله سوار به صورت نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند و با استفاده ازروش تحقیق پیمایشی به منظور آزمون تحلیلی روی نمونه مورد نظر پرسش نامه ای با انواع سئوالات وگویه ها طراحی گردید. سپس میزان روائی و اعتبار این وسیله اندازه گیری برآورد گردید. مقدار آلفای کرونباخ که دلالت بر میزان روائی و پایداری درونی گویه ها در داخل مقیاس دارد حدود 78 درصد برآورد گردید که این مقدار نشانگر اعتبارکافی برای ابزاراندازه گیری است. نتایج تحلیل آماری نشان می دهد که متغیرهای جنس، میزان دینداری، رضایت دانشجو ازبرنامه های تلویزیونی جمهوری آذربایجان، اعتماد دانشجو به برنامه های تلویزیونی شبکه های داخلی، میزان سرمایه اجتماعی، هویت پذیری اجتماعی و رضایت از خدمات شهری با متغیرگرایش به برنامه های تلویزیونی جمهوری آذربایجان رابطه معنی داری دارند و این نتایج فرضیات تحقیق را مورد تأیید قرار دادند.
باستانی، س. (1387)، بررسی سرمایه اجتماعی شبکه در 10محله تهران. مجله مطالعات اجتماعی ایران، دوره دوم ، شماره 2.
تونکیس، ف. (1387)، اعتماد و سرمایه اجتماعی. ترجمه: م، ت، دلفروز.
انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، چاپ اول.
جنکیز، ر. (1381)، هویت اجتماعی. ترجمه: ت، یاراحمدی. شیرازه.
جواهری، ف و بالاخانی، ق. (1385)، رسانه جمعی و اعتماد: بررسی تاثیر
رسانههای جمعی بر اعتماد اجتماعی (مطالعه موردی شهروندان
تهرانی). مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه فردوسی،
مشهد، بهار و تابستان.
دادگران، س، م. (1387)، مبانی ارتباطات جمعی. تهران: انتشارات مروارید، چاپ یازدهم.
سپهری، م، ب. (1386)، عوامل مؤثر برگرایش مردم اردبیل در استفاده
ازشبکههای ماهوارهای در ترکیه و آذربایجان. پایاننامه تحصیلی
کارشناسی ارشد، دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
محسنی، م. (1380)، جامعهشناسی جامعه اطلاعاتی. تهران: نشردیدار.
مهدیزاده، ش. (1384)، تلویزیون و مخاطب و نگرش نو. مجله جامعهشناسی ایران، دوره ششم، شماره 4.