ارایه یک الگوی بومی رهبری به منظور مطالعه تطبیقی سبک رهبری روزنامههای دولتی و غیر دولتی
الموضوعات :علی اکبر فرهنگی 1 , ناصر میرسپاسی 2 , غلامرضا معمارزاده تهرانی 3 , مهران صمدی 4
1 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
2 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
4 - دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
این تحقیق اولاً در صدد شناسایی یک الگوی رهبری بومی برای روزنامههای دولتی و غیر دولتی و ثانیاً مقایسه الگوی رهبری در روزنامههای دولتی وغیر دولتی است. به این منظور ابتدا تمام الگوهای رهبری موجود مطالعه و با تلفیق آنها با الگوی رهبری اسلامی که متناسب با شرایط جمهوری اسلامی ایران میباشد. 134 شاخص به عنوان شاخصهای مطلوب الگوی رهبری بومی احصاء گردید و این شاخصها در اختیار56 نفر از اساتید مدیریت رسانه و مدیران روزنامههای کشور قرار داده شد که پس از تحلیل عاملی 68 گویه در چهار طبقه به دست آمد که به ترتیب فاکتور رهبری فرهمند با 32 گویه، فاکتور یادگیرندگی با 18 گویه، فاکتور ارزشی. اخلاقی با 12 گویه و فاکتور مهارتهای ارتباطی (همدلی) با 6 گویه حاصل شد که پس از اجرای پرسشنامه در یک محیط پایلوت و محاسبه آلفایکرونباخ شش گویه حذف و در نهایت به ترتیب فاکتور رهبری فرهمند با 32 گویه، فاکتور یادگیرندگی با 16 گویه، فاکتور ارزشی. اخلاقی با 9 گویه و فاکتور مهارتهای ارتباطی (همدلی) با 5 گویه حاصل شد. در آخرین مرحله اجرای تحقیق و با هدف شناسایی تفاوتهای احتمالی الگوی رهبری در روزنامههای دولتی و غیر دولتی، پرسشنامه در میان کارکنان چهار روزنامه توزیع و جمعآوری گردید که نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد که در هر چهار بعدِ فرهمندی، یادگیرندگی، ارزشی. اخلاقی و همدلی، تفاوت معنیداری بین الگوی رهبری در روزنامههای دولتی و غیر دولتی وجود دارد.
افجه ای، س. (1378). علوم رفتاری و مدیریت اسلامی . فصلنامه مطالعات مدیریت شماره 21و22. بهار و تابستان صص 18-3.
ایران زاده، س و دیگران. (1386). تعیین سبک رهبری و تأثیر آن بر انگیزه کارکنان شرکت پمپیران. فصلنامه علوم مدیریت شماره 2. پائیز. صص 83-54.
باهر، ح. (1370). مقدمهای بر تئوری عمومیمدیریت اسلامی . فصلنامه مطالعات مدیریت شماره 1. بهار. صص 23- 15.
بروجردی، م. (1375). نظام مطلوب مطبوعاتی از دیدگاه روزنامهنگاران ایرانی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی.
بدیعی، ن. (1386). یادداشت. فصلنامه رسانه. شماره 2. تابستان. صص 7- 5.
بدیعی، ن. (1386). یادداشت. فصلنامه رسانه. شماره پیاپی 70. تابستان . صص7- 5.
بدیعی، ن. (1386). یادداشت. فصلنامه رسانه. شماره 3. پائیز 1386. صص 8-7.
بهارستان، ج. (1383). مطالعه تطبیقی مدیریت اسلامی و مدیریت رایج. فصلنامه علمیپژوهشی –دانشکده علوم انسانی شماره 36. صص 36-1.
جوانپور هروی، ع. (1387). فلسفه مدیریت اسلامی . فصلنامه فراسوی مدیریت شماره 7، زمستان . صص48- 37.
جهانشاهی، ا. (1386). مدیریت رسانه: گذری بر وضعیت موجود، درنگی بر وضعیت مطلوب. فصلنامه رسانه. شماره 2. تابستان. صص 156-143.
حقانی، م و دیگران. (1389). تأثیر سبکهای مدیریت و ویژگیهای شخصیتی مدیران بر بهداشت روانی کارکنان سازمانها و ادارات دولتی استان تهران. فصلنامه فراسوی مدیریت، شماره 13. تابستان . صص 187-163.
خامنهای، س. (1384)، بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران. 20/8/81، تهران: انتشارات سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (معاونت سیاسی). اعتماد سازی و امید به آینده از دیدگاه مقام معظم رهبری. ص ص116-72.
ربی پور، م و همکار. (1388). سیاست مدیریتی و ویژگی مدیران در نهجالبلاغه. فصلنامه فراسوی مدیریت شماره 8. بهار. صص 119 -140.
رشکیانی، م. (1385). طراحی الگوی مطلوب نظام مدیریت رسانه ملی. فصلنامه پژوهش و سنجش شماره 48. زمستان ، صص 68-39.
رضاییان، ع. (1382). طراحی مدلی برای تغییر رفتار سازمانی با استفاده از ابزار فراگرد تفکر تئوری محدودیت ها. فصلنامه مدرس. شماره پیاپی 33. صص106-81.
ساعتچی، م. (1389). آزمون های روانشناختی. تهران: نشر ویرایش.
سلطانی، م. (1370). مبادی مدیریت اسلامی . فصلنامه مطالعات مدیریت. شماره 1. بهار، صص 24-. 16.
عقیلی، و. (1386). مدیریت رسانه در عصر همگرایی رسانه. فصلنامه رسانه. شماره 2. تابستان. صص 116-109.
مرتضوی. س و دیگران. (1384). بررسی رابطه بین هوش عاطفی و سبک رهبری: (تحولبخش، مبادلهای). مدرس علوم انسانی. پیاپی 42. پاییز. صص 190-167.
مشبکی، اصغر و دیگران. (1386). تبیین مدل تأثیرگذاری هوش عاطفی مدیران بر تعهد سازمانی کارکنان با توجه به نقش سبکهای رهبری. فصلنامه مدرس. شماره 55. پاییز. صص 234 -211.
محکی، ع. (1377)، مدیریت مطبوعات در ایران (شناسایی الگوی مدیریت موجود و مطلوب مطبوعاتی در کشور از دیدگاه روزنامه نگاران و مدیران مطبوعاتی و مقایسه دیدگاه های آنان)، پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طبابایی (ره).
ویمر، ر و دیگری. (1384). تحقیق در رسانه های جمعی. تهران: کاووس سید امامی، . انتشارات سروش.