بررسی مقایسهای سبک زندگی مصرفی در میان دو گروه زنان شاغل و زنان خانهدار در شهر میانه
الموضوعات :مرسل شکری 1 , محمد عباسزاده 2
1 - دانشآموخته کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران.
2 - استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز؛ تبریز- ایران (نویسنده مسئول).
الکلمات المفتاحية: زنان شاغل, سبک زندگی مصرفی, زنانخانهدار,
ملخص المقالة :
سبک زندگی یکی از مهمترین پدیده های مورد بررسی در حال حاضر بوده که اشاره به مجموعه رفتارها، الگوها، طرز فکر و اندیشه افراد یا گروهها در زندگی روزمره داردکه این عوامل موجب تمایز افراد و گروهها میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای سبک زندگی مصرفی زنان شاغل و زنان خانه دار در شهر میانه می باشد. بررسی موارد پیشرو، با تکیهبر نظریات بوردیو، زیمل و وبر صورت گرفت. جامعه تحقیق شامل زنان شاغل و غیر شاغل شهر میانه می باشد که کلیه زنان متأهل و سرپرست خانواده را در برمی گیرد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 400 نفر به دست آمد. روش نمونهگیری، به شیوه طبقهای تصادفی بوده است که بدین منظور ابتدا زنان شاغل را از زنان غیرشاغل جدا کرده و سپس از میان هرکدام از گروهها 200 نفر به شکل تصادفی انتخاب گردید. روش تحقیق بهصورت پیمایشی بوده است. ابزار سنجش متغیرها، پرسشنامه سبک زندگی محقق ساخته بود که در تدوین آن از نظریههای جامعه شناسان و مؤلفههای مورد استفاده سایر محققان درتحقیقات خود بهره گرفتیم. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار spss صورت گرفت. نتایج این پژوهش نشان میدهد که سبک زندگی مصرفی زنان شاغل با زنان خانه دار تفاوت معناداری دارد. بدین نحوکه میانگین مؤلفه های سبک زندگی (مدیریت بدن، الگوی خرید لباس، الگوی تغذیه ای، انتخاب محل سکونت) زنان شاغل بیشتر از زنان خانه دار می باشد البته در رابطه با مؤلفه فعالیت فراغتی، میانگین زنان خانه دار بیشتر از زنان شاغل می باشد.
آسابرگر، آ. (1383). روشهای تحلیل رسانهها. ترجمه: پ، اجلالی. تهران: انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
اعزازی، ش. (1389). جامعهشناسی خانواده؛ با تأکید نقش ساختار و کارکرد خانواده در دوران معاصر. تهران: انتشارات روشنفکران.
بیات، ص. (1389). بررسی سبک زندگی و عوامل موثر بر آن در بین دبیران شهر زنجان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد زنجان.
فاضلی، ن. (1385). جوانان و انقلاب سبکزندگی. مجله رشد علوم اجتماعی. دوره نهم. شماره چهارم.
فاضلی، م، ص. (1382). مصرف و سبک زندگی. قم: انتشارات صبح صادق.
گیدنز، آ. (1378). تجدد و تشخص: جامعه و هویّت شخصی در عصر جدید. ترجمه: ن، موفقیان. تهران: نشر نی.
گوشبر، ف. (1384). طبقه اجتماعی و سبک زندگی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
رسولی، م ر. (1382).بررسی مؤلفههای سبک زندگی در تبلیغات تجاریتلویزیون. تهران: مجله علوم اجتماعی. مرکز تحقیقات و سنجش برنامهای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
فکوهی، ن. (1382). شکلگیری هویتی و الگوهای محلی، ملی و جهانی؛ مطالعات موردی لرستان. مجله جامعهشناسی ایران. شماره چهارم.
چاوشیان تبریزی، ح. (1381). سبک زندگی و هویت اجتماعی مصرف و انتخابهای ذوقی به عنوان شالوده تمایز و تشابه اجتماعی در دوره اخیر مدرنیته. رساله دکترا. رشته جامعهشناسی، دانشگاه تهران.
کردی، ح؛ و دیگری. (1391). بررسی سبک زندگی زنان شاغل و غیر شاغل. فصلنامه علمی- پژوهشی زن وجامعه. سال سوم.
لعلی، م. (1391). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه سبک زندگی. مجله پژوهشهای روانشناختی. دانشگاه اصفهان. دوره 15، شماره 1.
رفعتجاه، م. (1387). دختران جوان و اوقات فراغت. فصلنامه مطالعات جوانان. شماره 13.
رضویزاده، ن. (1386 ). بررسی تاثیر مصرف رسانهها بر سبک زندگی ساکنان تهران. تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
عمید ، ح. (1389). فرهنگ فارسی عمید. تهران: انتشارات راه رشد. نوبت اول.
نورنبرگ، ش. (1387). مفهوم سکونت: بهسوی معماری تمثیلی. ترجمه: م، امیریار احمدی. تهران: نشر آگه.
رفیعپور، ف. (1384). کندوکاوها و پنداشتهها. تهران: انتشارات شرکت سهامی انتشار.
کوزر، ل. (1385). زندگی و اندیشه بزرگان بزرگان جامعهشناسی. ترجمه: م، ثلاثی. تهران: نشر نی.
گیدنز، آ. (1384). جامعهشناسی. ترجمه: م، صبوری. تهران: نشر نی.
بابایی، م. ( 1384) . پایگاه اقتصادی– اجتماعی و سبک زندگی اقشار مرفه نوظهور و غیر نو ظهور در تهران. رساله دکتری. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
Bourdieu, p. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgements ofTaste. London:
Routledge & Kegan Paul.
Veal, A.J. (2001). Leisure, Culture and Lifestyle. Society and Leisure. Vol. 24, No. 2.