بررسی نقش تعاملی پاسخگویی و کنترل ادراک شده بر عملکرد شغلی کارکنان شهرداری شهر تبریز
الموضوعات :صمد ستاری علیشاهی 1 , ابوالفضل قاسمزاده علیشاهی 2
1 - دانش آموخته کارشناسیارشد مدیریت منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران (نویسنده مسئول).
2 - عضو هیات علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز- ایران.
الکلمات المفتاحية: پاسخگویی, کنترل ادراک شده و عملکرد شغلی,
ملخص المقالة :
هدف کلی این پژوهش بررسی نقشتعاملی پاسخگویی و کنترل ادراک شده بر عملکرد شغلی کارکنان شهرداری شهر تبریز می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان شهرداری شهر تبریز می باشد. که طبق آمار شهرداری شهر تبریز تعداد کل کارکنان رسمی و پیمانی آن 2488 نفر می باشد. روش نمونه گیری در این تحقیق نمونه گیری تصادفی طبقه ای می باشد و حجم نمونه آماری با در نظر گرفتن جدول مورگان 383 در نظر گرفته شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. در این پژوهش ابزار سنجش پرسشنامه که برای سنجش پاسخگویی از پرسشنامه هاچوارتر و همکاران (2003)، کنترل ادراک شده تتریک و لاراکو (1987) و عملکرد شغلی پاترسون (1990) استفاده شد. پایایی پرسشنامه ها با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تعدیل کننده مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین پاسخگویی با عملکرد شغلی (15/0 =r، 01/0>P) رابطه مثبت معنی دار وجود دارد. از طرفی نتایج پژوهش نشان داد که بین کنترل ادراک شده با عملکرد شغلی (29/0 =r، 01/0>P) رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. هم چنین نتایج نشان داد که پاسخگویی و کنترل ادراک شده نقش تعاملی در پیش بینی عملکرد شغلی ندارند.
منابع
باقریانسرارودی، رضا؛ بهرامی احسان، هادی؛ گیلانی، بیژن و صانعی، حمید. (1388). کنترل شخصی ادراک شده و افسردگی پس از سکته قلبی. مجله روانشناسی بالینی. سال اول، شماره 2، صص 70- 61.
پارسا، شلر (1389). بررسی رابطه بین پاسخگویی، رضایت و استرس شغلی. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه ارومیه.
توکلی، زینب؛ عابدی، محمدرضا و صالحنیا، منیژه. (1388). تاثیر آموزش رفتار شهروندی سازمانی بر افزایش تعهد سازمان. چشمانداز مدیریت. دوره نهم، شماره 33، صص 124-105.
حسنی، محمد. (1393). نقش یادگیری سازمانی بر پاسخگویی و عملکرد کارکنان درمانی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه. دوره دوازدهم، شماره 10، صص 996-988.
حسنی، محمد؛ قاسمزاده، ابوالفضل؛ شیرازی، رحیم. (1392). بررسی نقش میانجی حمایت سازمانی در رابطه بین ادراک رفتار سیاسی سازمانی با رضایت و عملکرد شغلی. فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت.سال ششم، شماره 23، صص 138-119.
قاسمزاده علیشاهی، ابوالفضل. (1391). بررسی میزان بر ازش تجربی مدل علی – ساختاری عوامل سازمانی، فردی، شغلی و رفتاری موثر بر رفتار پاسخگویی اعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی استان آذربایجانغربی. رساله دکتری دانشگاه ارومیه.
قاسمزاده علیشاهی، ابوالفضل؛ سیدعباسزاده، میرمحمد؛ حسنی، محمد؛ هاشمی، تورج. (1392). مدلسازی ساختاری ویژگیهای شخصیتی بر استرس و عملکرد شغلی با توجه به اثرات میانجی رفتار پاسخگویی فردی. دو ماهنامه سلامت کار ایران. دوره 10، شماره2، صص 64-54.
مقیمی، محمد. (1386). سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی. تهران: انتشارات رشد.
نعامی، عبدالزهرا؛ ارشدی، نسرین و غفوری ورنوسفادرانی، محمدرضا. (1388). رابطه جو روانشناختی ادراک شده سازمانی با کنترل شغلی در کارکنان کارخانه صنعتی اسنوا. فصلنامه تحقیقات علوم رفتاری. دوره 7، شماره 2، صص 130-118.
Breaux, D, M., Munyon, T, P., Hochwarter, W, A., & Ferris, G, R. (2009). Politics as moderator of the accountability job satisfaction Relationship: Evidence Across three studies. Journal of Management. Vol. 3, P.p: 307-326.
Breaux, D, M., Perrewe, P, L., Hall, A, T., Frink, D, D., & Hochwarter, W, A. (2008). Time to try a little tenderness? The detrimental effects of accountability when coupled with abusive supervision. Journal of Leadership & organizational studies. Vol. 15, P.p: 111-122.
Cortese, C, G. (2007). Job satisfaction of Italian nurses: an exploratory study. Nursing Management. 15(3), P.p: 303-312.
Fredrickson, B, L. (2001). The effects of locus of control and anxiety on verbalconditioning. Journal of Personality. 41, P.p: 417-440.
Frink, D, D., & Ferris, G, R. (1999). The moderating effects of accountability on the conscientious-performance relationship. Journal of Business and Psychology. 13, P.p: 515-524.
Frink, D, D., & Klimoski, R, J. (1998). Toward a theory of accountability in organizations and human resource management. Research in personal and human resource management. 16, P.p: 1-15.
Hall, A, T. (2005). Relationship between felt accountability as a stressor and strain reactions: the neutralizing role of autonomy across two studies. Journal of Occupational Health Psychology. 11, P.p: 87-99.
Hall, A, T., & Ferris, G, R. (2010). Accountability and extra-role behavior. Employ Response Rights. P.p: 9-948.
Hall, A, T., Zinko, R., Perryman, A, A., & Ferris, G, R. (2009). Organizational citizenship behavior: Mediators in the relationship between accountability and job performance and satisfaction. Journal of leadership and organizational studies. 15, P.p: 381-392.
Hall, A.T., Royle, M. T., Brymer, R.A., Perrewe, P. L., Ferris, G. R., & Hochwarter, W. A. (2006). Relationship between felt accountability as a stressor and strain reactions: the neutralizing role of autonomy across two studies. Journal of Occupational Health Psychology. 11, Pp: 87-99.
Hochwarter, W, A., Ferris, G, R., Gavin, M, B., Perrewe, P, L., Hall, A, T., & Frink, D, D. (2007). Political skill as neutralizer of felt accountability-job tension effects on job performance ratings: A longitudinal investigation. Organizational Behavior and Human Decision processes. 102, P.p: 226-239.
Hochwarter, W, A., Kacmar, C., & Ferris, G, R. (2003). Accountability at work: an examination of antecedent and consequences.Paper presented at the annual meeting of the society for industrial and organizational psychology. Orland, FL.
Hochwarter, W, A., Perrewe, P, L., Hall, A, T., & Ferris, G, R. (2005). Negative affectivity as a moderator of the from and magnitude of the relationship between felt accountability and job tension. Journal of Organizational Behavior. 26, P.p: 517-534.
Karasek, R. (1979). Job demands, job decision latitude, and mental strain: implications for job redesign. Administrative Science Quarterly. 24, P.p: 285-306.
Lerner, J, S., & Tetlock, P, E. (1999). Accountability for the effects of accountability. Psychological Bulletin. Vol. 125, P.p: 255-275.
Levin, I. & Stokes, J. (1989). Dispositional approach to job satisfaction: role of negative affectivity. Journal of AppliedPsychology. 74, P.p: 752-758.
Patterson, C. (1990). The future of optimism. Am Psychol. 55, P.p: 44-55.
RoyleM, H., Hochwarter, W, A., Perrewe, P., & Ferris, G, R. (2005). The interactive effects of accountability and job self-efficacy on political behavior. Organizational Analysis. 13 (1), P.p: 53-71.
Schlenker, B, R., Britt, T, W., Pennington, J., Murphy, R., & Doherty, K. (1994). The triangle model of responsibility. Psychological Review. 101, P.p: 632-652.
Schlenker, B, R., & Weigld, M, F. (1989). Self-identification and accountability.
Spector, P, E. (1986). Perceived control by employees: A meta-analysis of studies concerning autonomy and participation at work. Human Relations. 39, P.p: 1005-1016.
Tetlock, P, E. (1992). The impact of accountability on judgment and choice. Toward a social contingency model, In M. Zanna, Advances in Experimental Social Psychology. New York Academic Press. P.p: 37-331.
Thoms, P., Does, J, J., & Scott, K, S. (2002). Relationship between accountability, job satisfaction, and trust. Human Resource Development Quarterly. 13, P.p: 307-323.
Yarnold, P, R., Mueser, K, T., & Lyons, J, S. (1988). Type A behavior, accountability, and work rate in small groups. Journals of Research in Personality. 22, P.p: 353-360.
_||_