مدیریت عملکرد سازمانهای اجتماعی
الموضوعات :
1 - عضو هیات علمی (دانشیار) دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز؛ گروه مدیریت صنعتی، تبریز- ایران.
الکلمات المفتاحية: بهبود عملکرد, مدیریت عملکرد, مدیریت سازمان اجتماعی,
ملخص المقالة :
ضرورت ارزیابی عملکرد سازمانها آن قدر روشن است که در آن شکی نیست و بدین دلیل فرضیه این تحقیق نیز در این راستا چنین طرح شده که می توان با تعیین معیارهای ارزیابی عملکرد و طراحی الگوی مربوطه، وضعیت عملکرد سازمانهای اجتماعی را سنجیده و مقایسه و بهبود داد. به طور خلاصه این بررسی دنبال آن بوده که الگویی طراحی تا بر اساس محاسبات لازم ارزش نهایی محاسبه و فاصلۀ آن با ارزش مطلوب مشخص و بر اساس تحلیل نتایج حاصله از آن نسبت به ارائه توصیههای کارشناسی اقدام شود. با عنایت به هدف اصلی این بررسی که در راستای بهبود عملکرد سازمانهای اجتماعی از طریق به کارگیری توصیههای مدل بر اساس نتایج حاصله از تحلیل عملکرد، میزان ارزش نهایی عملکرد هر سازمان حاصل میگردد و با درصد تطابق بیشتر، مقادیر تغییر عملکرد نسبت به قبل نیز بیشتر میشود. اما اگر درصد اجرا کمتر از حدود 50% باشد اجرای مدل نه تنها رتبه نسبی عملکرد را بهبود نمیبخشد بلکه باعث کاهش آن نسبت به قبل نیز خواهد شد. اگر مدل بتواند در سازمان بیش از 57% اجرا شود عملکرد سازمان نسبت به قبل از این حالت، بهبود خواهد یافت. با در نظر گرفتن t حاصله پذیرش 1H را نتیجه میدهد که نشانگر وجود ارتباط بین درصد انطباق مدل با درصد تغییر عملکرد بعد از اجرای مدل در دوره دوم میباشد که مورد تأئید واقع گردید.
آذر، ع؛ و دیگران. (1370). آمار و کاربرد آن در مدیریت. تهران: سمت.
رضائیان، ع. (1368). تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم. دانشگاه تهران، مجله دانش مدیریت. 7 و 6.
ژوئل، د؛ و دیگری. (1370). روش تفکر سیستمی. ترجمه: ا، ح، جهانبگلو. تهران.
طاهریلاری، م. (1377). مدیریت تغییر و تحول سازمانی. مشهد: نشر درخشش.
فقهیفرهمند، ن. (1384). مدیریت استراتژیک سازمان. تبریز: انتشارات فروزش.
فقهیفرهمند، ن. (1382). مدیریت پایای سازمان. تبریز: انتشارات فروزش.
فقهیفرهمند، ن. (1379). مدیریت ساختار استراتژیک سازمان. دانشگاه آزاد اسلامی تبریز.
میرزایی، غ. (1378). حسابداری بر مبنای فعالیت ابزاری مؤثردر برنامهریزی و کنترل. حسابدار شماره،130.
Barry, C. (2003). New directions in research on venture capital finance. Financial Management. Vol. 68.
Cameron Kim, S. (2004). A study of organizational effectiveness. Management science review.
Chandler, Alfred Jr. (1999). Strategy and structure-Cambridge mass-M.I.T. press.
Colin, Carnal Susan. (2006). Management policies. ICSA Cambridge.
Ditcher, Ernest. (1997). How Hot A manager Are you?. New York, Mc Graw Hill.
Mason, C, Harrison, R. (2003). Venture Capital. vol. 36, no. 48.
Morgan, R. (1994). Creative Organization, reading, stories and other resources from bureaucracies to networks. The Emergence of New organizational Forms. no. 27, London.
Morgan, R. (1999). Creative Organization. The Emergence of New organizational Forms. no. 57, London.
Solvency, Gavial. (2005). Handbook of Organization Engineering- John wily & sons Inc.
Thompson , J. (2004). Organizations in action. New York, Mc Graw Hill.
Walsh, timothy. (2005). Total quality management. the ISO 9002 protocol.
Wright, M. and Robbie, K. (2004). Venture capital. Journalof business finance. Oxford. Vol. 48.