بررسی رابطه عدالت سازمانی با کیفیت زندگی کاری معلمان ابتدایی استان آذربایجانشرقی
الموضوعات :
1 - دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه امینی تبریز، گروه علوم تربیتی؛ تبریز- ایران.
الکلمات المفتاحية: کیفیت زندگی کاری, عدالت سازمانی, معلمان ابتدایی,
ملخص المقالة :
در این تحقیق به تبیین رابطه عدالت سازمانی با کیفیت زندگی کاری معلمان ابتدایی استان آذربایجانشرقی پرداخته شده است. جامعه آماری را کلیه معلمان ابتدایی استان آذربایجانشرقی در سال تحصیلی93-1392 تعداد 12136 نفر تشکیل دادهاند، که از این تعداد 706 نفر از طریق فرمول کوکران و با روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. در این تحقیق توصیفی- همبستگی، از پرسشنامههای کیفیت زندگی کاری ریچارد والتون و عدالت سازمانی نیهوف و مورمن بعد از تایید روایی صوری (اجرای آزمایشی) و روایی محتوایی (مرور جامع ادبیات پژوهش و قضاوت خبرگان) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار spss آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، آزمون فریدمن، آزمونT و آزمونF انجام شد. و نتایج نشان داد بین عدالت سازمانی و کیفیت زندگی کاری معلمان ابتدایی و ابعاد هشت گانه آن رابطه معنیدار و مستقیم وجود دارد. هم چنین ارزیابی عمده ترین مولفههای کیفیت زندگی کاری از نظر معلمان به ترتیب عبارتند از: قانون گرایی در سازمان، یکپارچگی اجتماعی سازمان، تامین فرصت رشد و امنیت، وابستگی اجتماعی سازمان، توسعه قابلیت های انسانی، محیط ایمن و بهداشتی، فضای کلی زندگی و پرداخت منصفانه و کافی.
خدیوی، ا؛ و دیگری. (1386). بررسی کیفیت زندگی کاری کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز. فصلنامه علوم مدیریت. شماره دو، ناشر: دانشگاه آزاد اسلامی تبریز.
خرازیان، ز. (1385). بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری با عملکرد مدیران زن دبیرستانهای دخترانه تهران. پایاننامه کارشناسیارشد رشته علومتربیتی. دانشگاه تهران.
دولان، ش؛ و دیگری. (1384). مدیریتامورکارکنانومنابعانسانی. ترجمه: م، طوسی و دیگری. تهران: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی. صص 391-362.
رودکی، م. (1387). تحلیل دینامیکی کیفیت زندگی کاری. طرح پژوهشی سازمان کار و تامین اجتماعی. نقل از سایت .www.karafarinigov. ir
سعادت، ا. (1386). مدیریت منابع انسانی. تهران: انتشارات سمت. چاپ دوازدهم.
قاسمی، م. (1385)، بررسی تاثیر کیفیت زندگی کاری بر بهرهوری نیروی انسانی. دانشگاه تهران، مجتمع آموزشی عالی قم.
محمدی، ب.(1387). بررسیرابطهکیفیتزندگیکاریوسلامتسازمانیدرمدارس دورهمتوسطهاستانکردستانازدیدگاهدبیران. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته علومتربیتی. دانشگاه سنندج.
مورهد، گ؛ و دیگری. (1374). رفتار سازمانی. ترجمه: م، الوانی و دیگری. تهران: انتشارات مروارید.
Akdere, M. (2006). Improving quality if worklife implications for human resources. Business Review, 1(173).
Bearfield, S.(2003). Quality of working life:comparing the perceptions of professionals andclerical salesandserviceworkers. University of Sydney. www.accirt. com/pubs/ WP 86 pdf.
Betsonn‚ S. (2004). Teacher Quality of Work Life According to Teachers: the Case of High Schools. PH.D.Dissertation‚Univesity of Minesota.
Che Rose, R. Beh, L. Uli, J. & Idris, Kh. (2006).Quality of work life: Implications of career Dimensions. Journal of social sciences.
Flippo, Edwin B .(2008). Personnelmanagement. sixth edition. Mc Graw-hill International editions.
Greenberg, J. (2004). A Taxonomy of Organizational Justise theory. Academy of management Review, 12(1), 9-22.
Guna, S, R.(2008). Constructs of Quality of Work Life: A Perspective of Information andTechnology Professionals. European Journal of Social Sciences . Volume 7, Number 1.
Islam. S. (2011). Quality of work life: An Insidht of Casuses of Attrttion in insurancesector inIndia.Meghnad Saha Institute of Technology Nazirabad, p.o- Utchepota, Kolkata.
Kriel, Pieter J.(2006). Quality of work life and Business Ethics. presented at the 7th annual conference on quality of life.
Lewis, D. brazil K. Krueger, P. Lohfeld, L. Tjam, E. (2001). Extrinsic and intrinsic determinant of quality of work life. leadership in health service. MCB university press.
Serey, T,T.( 2009). Choosing a Robust Quality of Work Life. Business Forum, 27(2), pp. 7-10.
Vecchio, R, P.(2000). Organizational behavior, Fourth edition, the Dryden pres.
Vimi, J. & Mohd, K.K. (2008). Determinantsofperformance inretailbanking: perspectives of customer satisfaction and relationship marketing. Singapore Management Review, July 1.