بررسی رابطه میزان و نحوه استفاده از رسانههای جمعی با سبک زندگی شهروندان شهر تبریز
الموضوعات :
1 - دانشآموخته گروه علوم اجتماعی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز- ایران.
2 - استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور- صندوق پستی 193953697، تهران- ایران.
الکلمات المفتاحية: شهروندان, سبک زندگی, رسانههای جمعی,
ملخص المقالة :
امروزه پدیده سبک زندگی ازمختصات جهان نوین است و افراد برای توصیف کنش های خود و دیگران از مفهوم سبک زندگی استفاده می کنند. پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه میزان و نحوه استفاده از رسانه های جمعی با سبک زندگی شهروندان شهرتبریز انجام گرفت. روش مورد استفاده، پیمایش و جامعه آماری، کلیه شهروندان 64-15 شهرتبریز با تعدادکل 039/125/1 درسال 1393 است برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری خوشه ای و برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد که در نهایت حجم نمونه آماری 400 نفر تعیین گردید. جهت جمع آوری اطلاعات از فن پرسشنامه و برای آزمون فرضیه ها از ضریب همبستگی پیرسون، کی دو و t-test استفاده شد. یافتههای مربوط نشان دادندکه دو فرضیه کلی یعنی میزان نحوه استفاده شهروندان از رسانه های جمعی برحسب نوع سبک زندگی آنان متفاوت نیست ولی تک تک فرضیه های اختصاصی که به طریقی جزئی شده بودند تائید شدند. یعنی بین میزان استفاده از برنامه های تلویزیون ملّی، رادیو و میزان گرایش شهروندان به سبک زندگی سنتی و بین میزان استفاده از ماهواره، اینترنت و میزان گرایش شهروندان به سبک زندگی مدرن رابطه معنیداری وجود دارد و بین میزان گرایش به سبک زندگی سنتی و نحوه استفاده از برنامه های تلویزیون ملی، رادیو و بین میزان گرایش به سبک زندگی مدرن و نحوه استفاده از برنامه های ماهواره، اینترنت رابطه معنیداری وجود دارد و در نهایت نوع سبک زندگی شهروندان بر اساس متغیّرهای زمینه ای جنسیت، تحصیلات، سن، وضعیّت تأهل متفاوت است.
باکاک، ر. (۱۳۸۱). مصرف. ترجمه: خ، صبری. تهران: انتشارات شیرازه.
بودریار، ژ. (1389). جامعه مصرفی. ترجمه: پ، ایزدی. تهران: نشر ثالث.
بوردیو، پ. (1381). نظریه کنش. ترجمه: م، مردی. تهران: انتشارات نقش و نگار.
خادمیان، ط. (1388). سبک زندگی و مصرف فرهنگی. تهران: جهان کتاب.
ساروخانی، ب. (1378). جامعهشناسی نوین ارتباطات و رسانهها در جهان امروز. دانشنامه ارتباطات، انتشارات اطلاعات.
علیخواه، ف؛ و دیگری. (1389). مصرف رسانهای و سبک زندگی و مطالعهای در بین شهروندان تنکابن، فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال، سال هفتم، شماره بیست و هشتم، بهار 1390.
فاضلی، م، ص. (1382). مصرف و سبک زندگی. قم: صبح صادق.
گیدنز، آ. (۱۳۷۸). تجدد و تشخص، جامعه و هویت شخصی در عصر جدید. ترجمه:ن، موفقیان. تهران: نشر نی.
گیدنز، آ. (1377). پیامدهای مدرنیت. ترجمه: م، ثلاثی. تهران: نشر مرکز.
گیبنز، ج، آ، ب. (1381). سیاست پست مدرنیته، درآمدی بر فرهنگ و سیاست معاصر. ترجمه: م، انصاری. تهران: گام نو.
مککوایل، د. (1385). نظریه ارتباطجمعی. ترجمه: پ، اجلالی. تهران: دفتر مطالعات توسعه رسانهها. چاپ دوم.
مهدویکنی، س. (1386). مفهوم سبک زندگی و گستره آن در علوم اجتماعی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. سال اوّل، شماره 1، پاییز 1386، ص 230-193.
مهدیزاده، ش؛ و دیگری. (1388). بررسی میزان تماشای ماهواره و تاثیر آن بر روی سبک زندگی. مجله جامعهشناسی معاصر. سال اوّل، شماره دوّم، بهار 1388.
وبلن، ت. (1383). نظریه طبقه مرفه. ترجمه: ف، ارشاد. تهران: نشر نی.
هرگنهان، ب، آ. (1376). مقدمهای بر نظریههای یادگیری. ترجمه: ع، ا، سیف. تهران: نشر دوران.