بررسی رابطه محرومیت اجتماعی با گرایش به خرافات
الموضوعات :لطفعلی خانی 1 , محمود علمی 2 , مظفر غفاری 3 , رضا اسماعیلی 4
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، گروه جامعهشناسی؛ دهاقان- ایران (نویسنده مسئول).
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه علوم اجتماعی؛ تبریز- ایران.
3 - مربی دانشگاه پیام نور، گروه روانشناسی؛ ایران.
4 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، گروه مدیریت فرهنگی؛ خوراسگان – ایران.
الکلمات المفتاحية: گرایش به خرافات, محرومیت اجتماعی,
ملخص المقالة :
خرافات در جوامع همانند نیرویی اهریمنی در جهنم محرومیت اجتماعی و ماوراءالطبیعه فروغلتیده است. پژوهش حاضر به دنبال کشف رابطه محرومیت اجتماعی با گرایش به خرافات است. این تحقیق پژوهش با رویکرد پیمایشی است. در این مقاله اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه از200 نفر روستایی گردآوری گردید. جامعه آماری مطالعه حاضر را کلیه ساکنین روستاهای گل سلیمان آباد، بکتاش، یاریجان خالصه و شن آوه شهرستان میاندوآب در سال 1393 تشکیل داده بودند. یافته های به دست آمده نشان داد که: بین درماندگی اجتماعی و گرایش به خرافات رابطه مثبت و معنادار وجود دارد، اما رابطه گرایش به خرافات با حقوق شهروندی و رضایت از زندگی منفی و در سطح 5 صدم معنادار می باشد، ولی رابطه انزوای اجتماعی و از خودبیگانگی با گرایش به خرافات اجتماعی معنادار نمی باشد. هم چنین نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که خرده مقیاسهای رضایت از زندگی، درماندگی اجتماعی، حقوق شهروندی و محرومیت اجتماعی، قوی ترین متغیرها برای پیش بینی گرایش به خرافات می باشند.
آرون، ر. (1384). مراحل اساسیاندیشههای جامعهشناسی. ترجمه: ب، پورهام. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
افشانی، س؛ و دیگری. (1388). میزان نوگرایی و گرایش به خرافات در شهر یزد. پژوهشنامه خرافاتدر ایران. صص 100- 59.
اینگلهارت، ر. (1373). تحولات فرهنگی در جامعه پیشرفته فرهنگی. تهران: انتشارات کویر.
توسلی، غ. (1380). جامعهشناسی دینی. تهران: انتشارات سخن.
توکلی خمینی، ن. (1385). جامعهشناسی صنعتی. تهران: انتشارات پیام نور.
جانعلیزاده چوببستی، ح؛ و دیگری. (1388). کاوشی جامعهشناختی در وضعیت خرافهگرایی دانشجویان دانشگاههای مازندران و صنعتی نوشیروان بابل. نشریه « فرهنگ و هنر» « راهبرد فرهنگ». شماره پنجم، صص128- 107.
دواس، د. (1379). پیمایش در تحقیقات اجتماعی. ترجمه: ﻫ، نائینی. تهران: انتشارات نشر نی.
ساروخانی، ب. (1376). فرهنگ اصطلاحات علوماجتماعی. تهران: انتشاراتکیهان. چاپ سوم.
سپهر، م. (1375). بررسی مصادیق بارز عوامل و علل بروز و راههای مبارزه با خرافات و موهومات، جمود و تحجر فکری مقدس مآبی و ظاهرگرایی. انتشارات دانشگاه تهران.
سیدمن، ا. (1386). کشاکش آرا در جامعهشناسی. ترجمه: ﻫ، جلیلی. تهران: انتشارات نشر نی.
شجاعی، ج. (1388). تقدیرگرایی عامیانه، ریشهها و پیامدها. فصلنامه مطالعاتاجتماعی.شماره30، صص 181 - 153.
صفایی، س؛ و دیگری. (1388). بررسی عوامل جامعهشناسی مرتبط با خرافات. پژوهشنامه خرافات در ایران. سال اول، شماره 1، صص182- 155.
اری، غ؛ و دیگری. (1384). شناسایی مولفههای محرومیت اجتماعی رفاه اجتماعی. سال چهارم، شماره 17، صص 52-29
فروغی، ع؛ و دیگری. (1388). بررسی میزان گرایش به خرافات در بین شهروندان تهرانی. نشریه علوم سیاسی «راهبرد». شماره 53، صص 192-161.
همیلتون، م. (1381). جامعهشناسی دین. ترجمه: م، ثلاثی. تهران: انتشارات تبیان.
Corner, B. (2010). Superstitionvs Investigation. www.prairiefirenewspaper.com
Damisch, L. E. (2010). Keep Your Fingers Crossed! How Superstition Improves Performance. Psychological Science. 21 (7):1014 –1020.
García-Monte: Tendency to superstition, social exclusion.