بررسی تاثیر رسانه ها در اعتماد شهروندان ایرانی به کالاهای تولید شده در ایران (مطالعه در بین شهروندان منطقه 18 تهران)
الموضوعات :نریمان منتصر 1 , ندا سلیمانی 2
1 - دانشجوی DBA، دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2 - استادیار، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تبریز ، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران . ( نویسنده مسئول )soleymani@iaut.ac.ir
الکلمات المفتاحية: رسانه, اعتماد شهروندان ایرانی, کالاهای تولید شده در ایران,
ملخص المقالة :
رسانههای اجتماعی یکی از ابزارهای مهم در آگاهسازی مردم و تغییر ذهنیت آنها محسوب میشود. مصرف کالاهای داخلی و حمایت از تولیدات داخلی نقش مهمی در رشد و توسعه صنایع داخلی کشور دارد و بر متغیرهای کلان اقتصادی نیز تأثیرگذار است. تحقیق حاضر با هدف تعیین نقش رسانهها در اعتماد شهروندان ایرانی به کالاهای تولید شده در ایران در بین شهروندان منطقه 18 تهران صورت گرفته است. روش تحقیق کاربردی و بر حسب نحوه اجراء از نوع پیمایش و ابزار گرد آوری اطلاعات، پرسشنامههای استاندارد بودند. جامعه آماری، شهروندان منطقه 18 شهر تهران بود و حجم نمونه 384 تعیین شد. شیوه نمونهگیری، تصادفی خوشهای بود. به منظور اندازهگیری رابطه فرضیههای پژوهش از آزمونهای پیرسون و رگرسیون استفاده گردید. نتایج نشان داد که میزان تاثیر رسانههای شخصی اجتماعی بر روی اعتماد شهروندان ایرانی 8/51 درصد است، میزان تاثیر رسانههای شبکهای اجتماعی بر روی اعتماد شهروندان ایرانی 3/46 درصد و میزان تاثیر رسانههای سنتی بر روی اعتماد شهروندان ایرانی 7/35 درصد است که با توجه به مثبت بودن علامت ضریب بتا، جهت این تاثیر مثبت بود.
Azizi, Shahriar (2014) Model of Factors Affecting Foreign Brand Trust, Journal of Competitiveness, Vol. 6, Issue 3, pp. 20-31, September 2014.
2- Darbandi, Seyed Alireza; Rahmatollah Mohammadipour and Esfandiar Mohammadi, (2017), The role of advertising media in consumer brand purchase of goods, the first national conference on economics, management and accounting, video conference, Kharazmi Scientific Institute,
3- Farhangi, Ali Akbar; Abtahi, Ataaleh (2013) The Future of Media Management and Future Media Management, Journal of Management Futurology, Volume 2, Number 1, 107-83
4- Giddens, A. (2004). Modernity and Personalization, Society and Personal Identity in the New Age, Translated by Nasser Mofaghian, Tehran: Ney Publishing
5- Goharjoo, Elham, Sadeghi, Touraj, Zande Del, Ahmad. (2017). Investigating the Relationship between Factors Affecting National Consumer Sweat and Purchasing Behavior in Foreign Goods in Khorasan Razavi. Marketing Management, 8 (21), 1-14
6- Hassani, Amin, (2017) The Impact of TV Program Content on the Consumption of Domestic Goods, Second International Conference on Media Management, Tehran, Mandegar Processing Event Company, https://www.civilica.com/Paper-MEDIA02-ME
7-Hilman, Haim, Hanaysha, Jalal (2015) The Impact of Country of Origin on Relationship Quality: Empirical Evidence from Automotive Industry, Mediterranean Journal of Social Sciences MCSER Publishing, Rome-Italy.
8 - Javaheri, Fatemeh; Balakhani, Qader (2015). Mass Media and Trust: A Study of the Impact of Mass Media on Social Trust (Case Study of Tehran Citizens), Social Sciences (Ferdowsi University of Mashhad), No. 7, pp. 1-29.
9 - Kamali Dehkordi; Parvaneh. Khalili Barkouei; Zahra (2012) Factors Affecting Customer Trust in Electronic Banking, Research Journal of Payame Noor University, Chaharmahal and Bakhtiari Province. Number six
10 -Kuruvilla, Shelja J.; Nishank Joshi & Nidhi Shah. (2019). “Do men and women really shop differently? An exploration of gender differences in mall shopping in India.International” Journal of Consumer Studies International Journal of Consumer Studies ,33
11- Roshan Del Arbatani Taher (2015) What is Media Organizations, Media Quarterly, Volume 26, Number 101, 5-18.
12 - Rothstein, B., & Stolle, D. (2008). The state and social capital: A Theory of Generalized Trust. Comparative Politics, 40(4), 21-30
13 - Sheikhi Azadeh, Shafei Reza, Farooqi Hiva (2014) A Study of Factors Affecting Customer Confidence in Purchasing Internet Goods and Services, Marketing Management, Volume 9, Number 22; From page 77 to page 97
27 (5): 385-400
14 - Mirzaei, Hossein and Saeedeh Amini. (2016) Content analysis of TV commercial messages with emphasis on social class and lifestyle
- 15 -Min Hang & Aldo van Weezel (2007) Media and Entrepreneurship: What Do We Know and Where Should We Go? Journal of Media Business Studies, 4:1, 51-70, DOI: 10.1080/16522354.2007.11073446
16 -Najjarpour et al. (2015), Utilizing critical thinking to create an attitude of domestic consumption in students
17 -Niknejad Abbas, Moghimi Mohammad, Roshan Del Arbatani Taher (2012) Identifying the Media Entrepreneurship Pattern for the Digital Media Businesses of the Country, Entrepreneurship Development, No. 15, 84-65.
18 -Putnam, Robert (2015), Democracy and Civic Traditions. Translated by Mohammad Taghi Delfruz. Tehran: Salam newspaper publications
Avery, james A (2009). « The Influence of the News Media on Political Trust». The International Journal of Press/Politics. Pages 1-24
Maruice, Magnum (2010). «Explaining Political Trust among African Americans: Examining Demographic, Media, and Social Capital and Social Networks Effects». The Social Science Journal, Vol. 48, 589-596
Twenge, Jean M, W.Keith Campell, and Nathan T. Carter (2014). «Declines in Trust in Others and Confidence in Institutions Among American Adults and Late Adolescents, 1972-2012». Psychological Science, 1-12.48, 589- 596
Uslaner eric M (1998). «Social Capital, Television, and the Mean World: Trust, Optimism, and Civic Participation». Political Psychology (December, 1998), Department of Government and Politics University of Maryland-College Park. Pages 1-48
فرجی ، ا. (1380) نقش رسانه و تأثیر فزاینده آن بر حیات اجتماعی، ترجمه : محمد اعتضاد السلطنه ، مجله رادیو ، سال دوم، شماره هشتم 41-49
عقیلی، و.؛ دلاور، ع. و برادران ، ه. (1390) بررسی دیدگاه های اساتید علوم اجتماعی نسبت به نقش رسانه های دیداری (تلویزیون، ماهواره و اینترنت ) در فرایند جهانی شدن با تأکید بر سیاست های فرهنگی ایران«، فصلنامه فرهنگ ارتباطات، سال اول، شماره اول، 60-31
بیدگلو، م. و باقری، ر. (1392) ارتباط همبستگی ملی با کارکرد ارتباط اجتماعی تلویزیون در جمهوری اسلامی ایران ) از نگاه کارشناسان وزارت کشور(، فصلنامه مطالعات ملی ، شماره پیاپی 81 ، سووال چهاردهم، ش ، 144-121
_||_
Azizi, Shahriar (2014) Model of Factors Affecting Foreign Brand Trust, Journal of Competitiveness, Vol. 6, Issue 3, pp. 20.31, September 2014.
2. Darbandi, Seyed Alireza; Rahmatollah Mohammadipour and Esfandiar Mohammadi, (2017), The role of advertising media in consumer brand purchase of goods, the first national conference on economics, management and accounting, video conference, Kharazmi Scientific Institute,
3. Farhangi, Ali Akbar; Abtahi, Ataaleh (2013) The Future of Media Management and Future Media Management, Journal of Management Futurology, Volume 2, Number 1, 107.83
4. Giddens, A. (2004). Modernity and Personalization, Society and Personal Identity in the New Age, Translated by Nasser Mofaghian, Tehran: Ney Publishing
5. Goharjoo, Elham, Sadeghi, Touraj, Zande Del, Ahmad. (2017). Investigating the Relationship between Factors Affecting National Consumer Sweat and Purchasing Behavior in Foreign Goods in Khorasan Razavi. Marketing Management, 8 (21), 1.14
6. Hassani, Amin, (2017) The Impact of TV Program Content on the Consumption of Domestic Goods, Second International Conference on Media Management, Tehran, Mandegar Processing Event Company, https://www.civilica.com/Paper.MEDIA02.ME
7.Hilman, Haim, Hanaysha, Jalal (2015) The Impact of Country of Origin on Relationship Quality: Empirical Evidence from Automotive Industry, Mediterranean Journal of Social Sciences MCSER Publishing, Rome.Italy.
10 .Kuruvilla, Shelja J.; Nishank Joshi & Nidhi Shah. (2019). “Do men and women really shop differently? An exploration of gender differences in mall shopping in India.International” Journal of Consumer Studies International Journal of Consumer Studies ,33
11. Roshan Del Arbatani Taher (2015) What is Media Organizations, Media Quarterly, Volume 26, Number 101, 5.18.
15.Min Hang & Aldo van Weezel (2007) Media and Entrepreneurship: What Do We Know and Where Should We Go? Journal of Media Business Studies, 4:1, 51.70, DOI: 10.1080/16522354.2007.11073446
16 .Najjarpour et al. (2015), Utilizing critical thinking to create an attitude of domestic consumption in students.
17 .Niknejad Abbas, Moghimi Mohammad, Roshan Del Arbatani Taher (2012) Identifying the Media Entrepreneurship Pattern for the Digital Media Businesses of the Country, Entrepreneurship Development, No. 15, 84.65.
18 .Putnam, Robert (2015), Democracy and Civic Traditions. Translated by Mohammad Taghi Delfruz. Tehran: Salam newspaper publications