فراترکیب زیبا شناسی و تجزیه و تحلیل جامعه شناختی سازمانی
الموضوعات : sociologyحمیدرضا خدادادی دیدانی 1 , علیرضا سرگلزایی 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و علوم انسانی، واحد زاهدان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، زاهدان، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی،واحد زاهدان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، زاهدان، ایران( نویسنده مسئول)sargolzaei191@yahoo.com
الکلمات المفتاحية: مهارت های عاطفی, آموزش سازمانی, فرآیندهای سازمانی, عملکرد سازمانی,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این پژوهش، شناسایی ابعاد و مولفه های تاثیرگذار بر زیباشناسی سازمان و تحلیل جامعه شناختی سازمان بود. بدین منظور پس از جست و جو در پایگاه های اطلاعاتی در محدوده زمانی 1990 تا 2023 ، 38 تحقیق که به صورت مستقیم موضوع زیباشناسی سازمان و تحلیل جامعه شناختی سازمان را بررسی کرده بودند، وارد مرحله تحلیل شدند. پس از فرآیند کدگذاری، 60 کد متمایز شناسایی شد. از میان کدهای شناسایی شده؛ زیبا شناسی آگاهی و شناخت ارزش زیبایی طبیعت و محیط پیرامون است ( 18%)، زیبا شناسی توسعه مهارت های عاطفی و شناختی است ( 16%)، زیباشناسی سازمان بیان ماهرانه پاسخ های شخصی به عبارات مختلف زیبایی شناسانه است ( 13%)، زیبا شناسی شیوه ای از تجربه برای قضاوت، درک و شناخت جهان است (10%) و زیبا شناسی، فرآیند تولید محصولات زیباشناسی و سنت های تاریخی و فرهنگی است (9%) به ترتیب بیشترین اهمیت را از نظر تعداد ارجاع در اصطلاحات پژوهشی داشتند. در مرحله بعد کدها در قالب 15 تم و در نهایت در 4 مفهوم ( احساسات و مهارت های عاطفی، فرآیندهای سازمانی، آموزش سازمانی، عملکرد تولیدی و خدماتی سازمان) تقسیم بندی شدند. دستیابی به مدلی جامع با روش فراترکیب از نوآوری های این تحقیق است که می تواند الگویی برای سایر پژوهش ها باشد.
