زمینه های اجتماعی و فرهنگی توسعه و اشاعه فوتبال زنان
الموضوعات : Woman and familyناصر حجازی 1 , طیبه بابایی شهرکی 2
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی .احد دهاقان
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان
الکلمات المفتاحية: ورزش, عوامل فرهنگی ـ اجتماعی, فوتبال زنان, توسعه ,
ملخص المقالة :
توسعه فوتبال زنان یکی از مسائلی است که امروزه در سطح جهان بوده و فصل جدیدی را در جامعه شناسی به خود اختصاص داده است. هدف ما دراین پژوهش بررسی زمینه های فرهنگی و اجتماعی است که می تواند توسعه ورزش بانوان در کشورهای مختلف و بویژه توسعه ورزش فوتبال را در پی داشته باشد. برای بررسی این زمینه ها از متغیرهایی چون سطح سلامتی، توسعه استفاده از رسانه های جمعی، آموزش، دموکراسی و نیز توسعه انسانی استفاده شد. این تحقیق به روش تحلیل ثانویه انجام شده و اطلاعات مورد نیاز آن از سایت های اینترنتی فدراسیون بین المللی فوتبال[1] و برنامه توسعه ملل متحد[2] به دست آمد و تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18انجام شد. جامعه آماری ما پاره ای از کشورهای عضو سازمان ملل متحد می باشد که تعداد33 کشور از آنها با توجه به گزارش توسعه انسانی ملل متحد، وداشتن اطلاعات اجتماعی- فرهنگی و ورزشی مورد نیاز انتخاب شده است. پس از آزمون فرضیه ها همه متغیرهای مستقل ما به جز آموزش و توسعه انسانی رابطه معناداری با توسعه فوتبال زنان داشتند، بنابراین از مجموع 5 فرضیه بررسی شده در این تحقیق، 3 فرضیه (مربوط به متغیر های سلامتی، استفاده از اینترنت و دموکراسی) تأیید و 2 فرضیه دیگر(مربوط به متغیرهای آموزش و توسعه انسانی) رد شد. به طور کلی می توان گفت که مؤثرترین متغیر که بیشترین تأثیر را بر توسعه فوتبال زنان داشته است، شاخص استفاده از اینترنت با مقدار sig 0.01 و ضریب همبستگی 0.38 می باشد و در مقابل شاخص آموزش با مقدار sig 0.21 و ضریب همبستگی 0.14، کمترین تأثیر را بر توسعه فوتبال زنان داشته است.
