بررسی جامعهشناختی خشونت علیه زنان در داستان هجرت سلیمان « با تأکید بر هویت زنان»
الموضوعات :
1 - کارشناس ارشد مطالعات (زن و خانواده)دانشگاه شهید باهنر کرمان
2 - استادیارگروه علوم اجتماعی دانشگاه شهید باهنر کرمان
الکلمات المفتاحية: هویت, داستان, زنان, خشونت, هجرت سلیمان,
ملخص المقالة :
در داستان های معاصر با وجود تحولات تازه، ردپای مردسالاری و زنان گرفتار خشونت، به وضوح دیده می شود. از سوی دیگر شکل گیری هویت زنان نیز متأثر از تصورات و انتظارات اجتماعی است که از طریق خانواده، منابع آموزشی، رسانه ها و در مجموع سیاست گذاری های کلان اجتماعی و فرهنگی به افراد انتقال می یابد. مقاله ی حاضر به بررسی خشونت و هویت در داستان هجرت سلیمان نوشته محمود دولت آبادی با بهره گیری از تئوری های نقد ادبی فمینیستی و نظریات آنتونی گیدنز و ریچارد جنکینز می پردازد. تکنیک به کار رفته در این پژوهش تحلیل محتوا است. حاصل مطالعه نشان می دهد که در این رمان خشونت نقش اساسی دارد و در قالب خشونت های جسمی، روانی و اقتصادی ظاهر می شود و زنان را مغلوب می سازد. بیشترین خشونت به کار برده شده در این داستان مربوط به خشونت جسمی و بعد از آن خشونت روانی و سپس خشونت اقتصادی است. شخصیتی که در این داستان بیشترین خشونت بر او اعمال شده شخصیت معصومه همسر سلیمان می باشد. از سوی دیگر هجرت سلیمان داستانی است که نه به تأمل و خوداندیشی زنان پرداخته و نه زنان در آن به فردیت دست یافته اند. در نهایت می توان نتیجه گرفت که داستان هجرت سلیمان با ساختاری مردسالارانه بیانگر ستم های جنسیتی، خشونت، سرکوب و حقارت زنان است و زنان داستان نیز فردیت و استقلال هویتی چندانی ندارند.
Aghakhani N, Eftekhari A, Zare Kheirabad A, Mousavi E (2012), Study of the Effect of Various Domestic Violence Against Women and Related Factors in Women who Referred to the Forensic Medical Center in Urmia city-Iran 2012-2013. IJFM. 18 (2 and 3) :69-78
Ahmadikhorasani, N. (2005), Women under the shadow of patriarchs. Tehran: tosee (In Persian).
Barekat, B. (2008), Identity and Its Reflection on Novel. A Quarterly journal of Persian Language and Literature. 2 (5): 61-90.
Cultural, A and Myrfkhrayy, T (2010), tsvyr AmhPsnd RmanHay Iranian woman, JamhShnasy Journal, 1, pp. 93-63
Dawlatabadi, M (1973), Immigration Solomon (first edition), Tehran stars
Ezazi, SH. (2001), Domestic violence "battered women". Tehran: Sali
Gay Roche (1997), Sociologist Talcott Parsons. Translation: Abdul Nick Gohar (printing). Tehran: tebyan.
Giddens, A (1994), JamhShnasy. Translation: M. patient (first edition). Tehran: Reed Publishing
Giddens, Anthony (2009), Modernization and individuation: community and personal identity in the modern age. Tehran: Reed Publishing.
Ham, Maggie (2003), Culture and feminist theories. Translation: N. Ahmadi Khorasani and others (printing). Tehran: development.
Howe, Michael (2013), Dramatic Gender Difference in NPR Stories, Media and Entertainment, No 23-55.
Jahanbegloo, R (2005), Iran in search of modernity (the first edition). Tehran: Centeral.
Jenkins, R (2012), social Identity,. Translation: T. Yarahmadi. Tehran: Pardis Danesh
Kar, M (2000), Research DrbarhY violence against women in Iran (printing). Tehran: Enlightenment and Women's Studies
Martin, A (1985), JamhShnasy arrangements. Translation: M. Kashani patience. (Printing) Tehran: Reed Publishing.
Payande, H. (2010), Shahrzad have not Shahrad QshGv. KhrdnamhY News, No. 56, pp. 173-166
Reed, E (2001), Women's Freedom. Translation: Afshng purpose (printing). Tehran: Golazyn.
Rezvanian, Gh and Barforoosh Kiani, H. (2015), Representation of women in the work of eighty decades DastanNvysan woman, AdbPzhvhy, No. 31, pp. 63-39
RftJah, M. (2008), Reflection on the identity of Iranian women. Tehran: Tehran University
Rozbeh, MR and cantaloupe, M.(2010), The feminist critique of Aristotelian Shiva stories, Science Literary Journal, Vol. III, 5, pp. 124-89
Vasefi, S and Zulfiqar, H.(1388), Violence against women in the work of the village. Women's Research, 1, pp. 86-67.
Wilkinson, David & Birmingham, Poter (2003), Using Reserch Innstruments: A Guide for Researchers. London: Routledg A