اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری خودشناسی انسجامی واضطراب دانش آموزان دختر دوره متوسطه
الموضوعات : Woman and family
ساره قهرمانی
1
,
مرجان حسین زاده تقوایی
2
,
غلامرضا ذاکری پور
3
1 - دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد کرج ، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
2 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران (نویسنده مسئول).
3 - استادیار گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
الکلمات المفتاحية: گروهدرمانی شناختی رفتاری, خود شناسی انسجامی, اضطراب.,
ملخص المقالة :
نوجوانی دورهای است که سن اوج تنش برای چندین مسئله همزمان است؛ یعنی رویارویی با چالش های هویت، مقابله با فشارهای روانی و اجتماعی، سازگاری با تغییرات بدنی، ظاهر جسمانی، گروه همسن و...؛ هدف از پژوهش حاضر اثربخشی گروهدرمانی شناختی رفتاری بر خودشناسی انسجامی و اضطراب دانش آموزان دوره متوسطه است. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری یک ماهه بود. این پژوهش از نوع پژوهشهای نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در شهرستان نظر آباد در سال تحصیلی 1401- 1400 بود که از بین آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 30 نفر انتخاب شدند. این تعداد در بین گروه درمانی شناختی رفتاری و گروه گواه بهطور تصادفی جایگزین شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه های خودشناسی انسجامی ISK (2008) و پرسشنامه اضطراب بک (BAI-II) (1988) جمعآوری شد. مداخله گروه درمانی شناختی رفتاری در 12 جلسه 5/1 ساعته و هفتهای یکبار برگزار شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد گروهدرمانی شناختی رفتاری بر خود شناسی انسجامی موثر است (0/05>P). همچنین یافته ها نشان داد یعنی گروه درمانی شناختی رفتاری بر اضطراب مؤثر است.
اعتصامی فرد، حسین. (1399). مقایسه روابط موضوعیف شفقت به خود و خودشناسی انسجامی در دانشجویان دارای سطوح مختلف ضربه عشق. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه روانشناسی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه سلمان فارسی کازرون.
امیدی حسین آبادی، حمیده؛ عباسی اسفجیر، علی اصغر. (1394). رابطه نوبت کاری شب با میزان افسردگی و اضطراب پرستاران. فصلنامه مديريت پرستاري، 4(2)، 35- 20.
حامد فرشبافی، سعیده. (1394). تاثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در کنترل خشم، افسردگی و تنظیم هیجان زنان سرپرست خانوار. پایان نامه کارشناسی ارشد. رشته روانشناسی بالینی. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات شاهرود.
رستم پور، بهار. (1397). تاثیر طرحواره درمانی بر تنظیم هیجانی، مفهوم خود و رفتار پرخطر نوجوانان دختر دارای تجربه شکست عاطفی. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه روانشناسی. دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی. دانشگاه بوعلی سینا.
شریعت، ارغوان؛ غضنفری، احمد؛ یارمحمدیان، احمد؛ صولتی، کمال. (1399). اثر بخشی گشتالت درمانی بر افسردگی، تمایز یافتگی، خودشناسی انسجامی و ویژگی¬های روانشناختی مثبت سالمندان. روانشناسی پیری، 6(3)، 267-249.
شهریاری، وحید؛ مهمان دوست، مریم. (1395). تاثیر شناخت درمانی مبتی بر ذهن آگاهی بر روی نوجوانان 13-14ساله دارای والدین طلاق گرفته. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، 8(4)، 579- 569.
فتاحی، ستار. (1397). مقایسه سبک زندگی، خودشناسی انسجامی و خودارزشمندی مشروط در افراد با و بدون بیماری ام. اس شهر ارومیه. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه روانشناسی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه ارومیه.
قاسمی، مریم. (1397). پیش بینی تاب آوری مسیر شغلی براساس کارکرد تحولی خانواده و خودشناسی انسجامی و باورهای روانشناختی. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه روانشناسی. پژوهشکده زیست فناوری صنعت و محیط زیست. پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری.
محمدی، فریبا؛ مرادی، امید. (1395). اثربخشی آموزش برنامه ریزی عصبی کلامی بر اختلال اضطراب فراگیر و بهبود عملکرد اجتماعی. چهارمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
نوروزی، نازیلا. (1394). بررسی ویژگی¬های روانسنجی پرسشنامه شفقت خود و رابطه آن با خودشناسی انسجامی در دانشجویان شهر تهران. پایان¬نامه کارشناسی ارشد. گروه روانشناسی. دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی. واحد تهران مرکز.
هاشمیان، راضیه؛ علی اکبری دهکردی، مهناز. (1396). طرح¬واره¬های ناسازگار اولیه و اضطراب اجتماعی در نوجوانان: نقش تعدیل¬گر سنخ جنسیتی. چهارمین کنفرانس بین المللی نوآوری¬های اخیر در روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری.
یاسمی¬نژاد، پریسا. (1396). پیش بینی تاب¬آوری تحصیلی بر اساس خودشناسی انسجامی و شفقت خود. روانشناسی معاصر، 12، 1914-1910.
Bentley, K. H., Cohen, Z. D., Kim, T., Bullis, J. R., Nauphal, M., Cassiello-Robbins, C., ... & Barlow, D. H. (2021). The Nature, Timing, and Symptom Trajectories of Dropout From Transdiagnostic and Single-Diagnosis Cognitive-Behavioral Therapy for Anxiety Disorders. Behavior Therapy.
Bergroth, H. (2019). ‘You can’t really control life’: dis/assembling self-knowledge with self-tracking technologies. Distinktion: Journal of Social Theory, 20(2), 190-206.
Brennan, J. M., Dunham, K. J., Bowlen, M., Davis, K., Ji, G., & Cochran, B. N. (2021). Inconcealable: A cognitive–behavioral model of concealment of gender and sexual identity and associations with physical and mental health. Psychology of Sexual Orientation and Gender Diversity, 8(1), 80.
Bukowski, H., Bukowski, H., Zeigler-Hill, S. K. I. V., & Shackelford, T. K. (2019). Self-knowledge. Encyclopedia of Personality and Individual Differences, eds Zeigler-Hill V., Shackelford TK (Cham: Springer International Publishing, 1-5.
Carter, J. E., Rivera, G. N., Heffer, R. W., & Schlegel, R. J. (2020). Stuck in an existential quagmire: The role of perceived true self-knowledge in client stuckness. Journal of Social and Clinical Psychology, 39(5), 449-477.
Clarke, E., & Kiropoulos, L. A. (2021). Mediating the relationship between neuroticism and depressive, anxiety and eating disorder symptoms: The role of intolerance of uncertainty and cognitive flexibility. Journal of Affective Disorders Reports, 4, 100101.
Cornine, A. (2020). Reducing nursing student anxiety in the clinical setting: An integrative review. Nursing education perspectives, 41(4), 229-234.
Craig, S. L., Austin, A., & Alessi, E. J. (2019). Cognitive-behavioral therapy for sexual and gender minority youth mental health.
Craske, S., & Stein, M.B. (2017). Anxiety disorders. Nat Rev Dis Primers, 4(3), 173- 181.
Cremers, H. R., & Roelofs, K. (2016). Social anxiety disorder: a critical overview of neurocognitive research. Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science, 7(4), 218-232.
Flentje, A. (2020). AWARENESS: Development of a cognitive–behavioral intervention to address intersectional minority stress for sexual minority men living with HIV who use substances. Psychotherapy, 57(1), 35.
Harley, J. (2018). The role of attention in therapy for children and adolescents who stutter: Cognitive behavioral therapy and mindfulness-based interventions. American Journal of Speech-Language Pathology, 27(3S), 1139-1151.
Hasan, F., Tu, Y. K., Yang, C. M., Gordon, C. J., Wu, D., Lee, H. C., ... & Chiu, H. Y. (2022). Comparative efficacy of digital cognitive behavioral therapy for insomnia: A systematic review and network meta-analysis. Sleep Medicine Reviews, 61, 101567.
Kallapiran, K., Koo, S., Kirubakaran, R., & Hancock, K. (2015). Effectiveness of mindfulness in improving mental health symptoms of children and adolescents: a meta‐analysis. Child and Adolescent Mental Health, 20, 182-194.
Kathmann, N., Jacobi, T., Elsner, B., & Reuter, B. (2022). Effectiveness of individual cognitive-behavioral therapy and predictors of outcome in adult patients with obsessive-compulsive disorder. Psychotherapy and Psychosomatics, 91(2), 123-135.
Kishita, N., Takei, Y., & Stewart, I. (2017). A meta‐analysis of third wave mindfulness‐based cognitive behavioral therapies for older people. International journal of geriatric psychiatry, 32(12), 1352-1361.
Kodal, A., Fjermestad, K., Bjelland, I., Gjestad, R., Öst, L. G., Bjaastad, J. F., ... & Wergeland, G. J. (2020). Long-term effectiveness of cognitive behavioral therapy for youth with anxiety disorders. Journal of anxiety disorders, 53, 58-67.
Lee, S. A., Jobe, M. C., Mathis, A. A., & Gibbons, J. A. (2020). Incremental validity of coronaphobia: Coronavirus anxiety explains depression, generalized anxiety, and death anxiety. Journal of anxiety disorders, 74, 102268.
Levy, H. C., O’Bryan, E. M., & Tolin, D. F. (2021). A meta-analysis of relapse rates in cognitive-behavioral therapy for anxiety disorders. Journal of Anxiety Disorders, 102407.
Levy, H. C., O’Bryan, E. M., & Tolin, D. F. (2021). A meta-analysis of relapse rates in cognitive-behavioral therapy for anxiety disorders. Journal of Anxiety Disorders, 102407.
Li, J., Li, J., Yuan, L., Zhou, Y., Zhang, W., & Qu, Z. (2022). The acceptability, feasibility, and preliminary effectiveness of group cognitive behavioral therapy for Chinese children with posttraumatic stress disorder: A pilot randomized controlled trial. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy.
Lundström, L., Flygare, O., Andersson, E., Enander, J., Bottai, M., Ivanov, V. Z., ... & Rück, C. (2022). Effect of internet-based vs face-to-face cognitive behavioral therapy for adults with obsessive-compulsive disorder: a randomized clinical trial. JAMA Network Open, 5(3), e221967-e221967.
McLean, C. P., Asnaani, A., Litz, B. T., & Hofmann, S. G. (2011). Gender differences in anxiety disorders: prevalence, course of illness, comorbidity and burden of illness. Journal of psychiatric research, 45(8), 1027-1035.
Metzger, I. W., Anderson, R. E., Are, F., & Ritchwood, T. (2021). Healing interpersonal and racial trauma: Integrating racial socialization into trauma-focused cognitive behavioral therapy for African American youth. Child maltreatment, 26(1), 17-27.
O’Toole, M. S., Zachariae, R., & Mennin, D. S. (2017). Social anxiety and emotion regulation flexibility: Considering emotion intensity and type as contextual factors. Anxiety, Stress, & Coping, 30(6), 716-724.
Oh, H., Park, K., Yoon, S., Kim, Y., Lee, S. H., Choi, Y. Y., & Choi, K. H. (2018). Clinical utility of beck anxiety inventory in clinical and nonclinical korean samples. Frontiers in psychiatry, 9, 666. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2018.00666
Otte, C. (2022). Cognitive behavioral therapy in anxiety disorders: current state of the evidence. Dialogues in clinical neuroscience.
Paul, L., van der Heiden, C., van Hoeken, D., Deen, M., Vlijm, A., Klaassen, R., ... & Hoek, H. W. (2022). Three‐and five‐year follow‐up results of a randomized controlled trial on the effects of cognitive behavioral therapy before bariatric surgery. International Journal of Eating Disorders.
Perihan, C., Burke, M., Bowman-Perrott, L., Bicer, A., Gallup, J., Thompson, J., & Sallese, M. (2020). Effects of cognitive behavioral therapy for reducing anxiety in children with high functioning ASD: a systematic review and meta-analysis. Journal of autism and developmental disorders, 50(6), 1958-1972.
Polanczyk, G. V., Salum, G. A., Sugaya, L. S., Caye, A., & Rohde, L. A. (2015). Annual Research Review: A meta‐analysis of the worldwide prevalence of mental disorders in children and adolescents. Journal of child psychology and psychiatry, 56(3), 345-365.
Quilty, L. C., Quigley, L., & Dobson, K. S. (2022). Canadian contributions to cognitive behavioral therapy for depression. Canadian Journal of Behavioural Science/Revue canadienne des sciences du comportement, 54(2), 132.
Reinholt, N., Hvenegaard, M., Christensen, A. B., Eskildsen, A., Hjorthøj, C., Poulsen, S., ... & Arnfred, S. M. (2022). Transdiagnostic versus diagnosis-specific group cognitive behavioral therapy for anxiety disorders and depression: A randomized controlled trial. Psychotherapy and Psychosomatics, 91(1), 36-49.
Reinholt, N., Hvenegaard, M., Christensen, A. B., Eskildsen, A., Hjorthøj, C., Poulsen, S., ... & Arnfred, S. M. (2022). Transdiagnostic versus diagnosis-specific group cognitive behavioral therapy for anxiety disorders and depression: A randomized controlled trial. Psychotherapy and Psychosomatics, 91(1), 36-49.
Rek, K., Kappelmann, N., Zimmermann, J., Rein, M., Egli, S., & Kopf-Beck, J. (2022). Evaluating the role of maladaptive personality traits in schema therapy and cognitive behavioural therapy for depression. Psychological Medicine, 1-10.
Reynolds, G. O., Saint-Hilaire, M., Thomas, C. A., Barlow, D. H., & Cronin-Golomb, A. (2020). Cognitive-behavioral therapy for anxiety in Parkinson’s disease. Behavior modification, 44(4), 552-579.
Rosidi, R., Sutoyo, A., & Purwanto, E. (2018). Effectiveness of reality therapy group counseling to increase the self-esteem of students. Jurnal Bimbingan Konseling, 7(1), 12-16.
Van Dis, E. A., Van Veen, S. C., Hagenaars, M. A., Batelaan, N. M., Bockting, C. L., Van Den Heuvel, R. M., ... & Engelhard, I. M. (2020). Long-term outcomes of cognitive behavioral therapy for anxiety-related disorders: a systematic review and meta-analysis. JAMA psychiatry, 77(3), 265-273.
Zhang, X., Shen, L., Pan, D., Wang, L., & Miao, Y. (2022). Look Backward and Forward: Self-Knowledge Distillation with Bidirectional Decoder for Neural Machine Translation. arXiv preprint arXiv:2203.05248.
